Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formulera avtal om upphovsrätt.


Enghult

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har för avsikt att söka rätt på en programmerare som kan hjälpa till att slutföra ett utvecklingsprojekt i PHP-MYSQL.

 

Hittar jag rätt person vill jag försäkra mig om att han/hon inte gör ett konkurrerande system av vårt system.

 

Är det någon som har erfarenget av hur man kan formulera ett sådant avtal med en programmerare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Förutom vanliga sekretess- och tystnadspliktssaker, så är det viktigt är att det står att all programkod som produceras för projektet ägs av uppdragsgivaren.

 

 

försäkra mig om att han/hon inte gör ett konkurrerande system av vårt system.

 

Det är svårt. Dagen efter han är klar med ert projekt, kan en annan uppdragsgivare ringa honom och vilja ha ett liknande system. Ska han då inte få tacka ja till det, för att han nyss gjort ett system åt er?

 

Jag personligen hade aldrig skrivit på ett sånt avtal.

 

 

Sen är det så att många programmerare är lata, och har ibland egna kodbibliotek för "bra att ha saker". Tillfaller den koden er, om han använder sådan kod?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

 

 

Det är svårt. Dagen efter han är klar med ert projekt, kan en annan uppdragsgivare ringa honom och vilja ha ett liknande system. Ska han då inte få tacka ja till det, för att han nyss gjort ett system åt er?

 

Den här typen av avtal är väl inte helt ovanliga bland försäljare. En försäljare skriver på ett avtal att han inte tar anställlning på ett konkurrerande företag inom exempelvis ett år efter avslutat anställning.

Det här är väl samma sak tycker jag? Alltså ett rimligt krav att ställa.

 

Sen är det så att många programmerare är lata, och har ibland egna kodbibliotek för "bra att ha saker". Tillfaller den koden er, om han använder sådan kod?

 

Om man har skrivit i avtalet att:

all programkod som produceras för projektet ägs av uppdragsgivaren

..så är det väl ingen större skillnad på om man har knappat varje bokstav i koden för hand eller om man har klippt & klistrat med tidigare använd kod?

Det skulle ju i så fall även utesluta all färdig kod som finns att tillgå i webbutvecklingsprogram typ DreamWeaver?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen hade aldrig skrivit på ett sånt avtal.

Hade du konsultat hade du nog varit tvungen att göra det, är du anställd behöver du inte göra det eftersom det finns prejudikat där nya arbetsgivare fått betala royalty till fd arbetsgivare för att arbetskraften konkurrerat för snabbt efter avhoppet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
En försäljare skriver på ett avtal att han inte tar anställlning på ett konkurrerande företag inom exempelvis ett år efter avslutat anställning.

 

Ett anställningsavtal gäller under tiden man är anställd och ingen artbetsgivare kan hindra någon från att bli anställd hos en konkurrent, under förutsättning att man inte är anställd hos båda samtidigt.

 

ingen större skillnad på om man har knappat varje bokstav i koden för hand eller om man har klippt & klistrat med tidigare använd kod?

 

Jo, en stor skillnad. Om min kod tillfaller uppdragsgivaren, så får jag inte använda den i andra projekt, jag kanske tom redan har den i 20 andra projekt!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hade du konsultat

 

Ja, det har jag gjort de senaste 12 åren.

 

Och jag har dragit mig ur projekt där avtalet är omrligt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har dragit mig ur projekt där avtalet är omrligt.

Ok, du valde att misstolka min syftning. Det var naturligtvis slarvigt skrivet av mig, jag menade så klart:

"Hade du konsultat hade du nog varit tvungen att göra det om du ville ha uppdraget".

 

Naturligtvis är det helt frivilligt att ta på sig ett uppdrag. Det var inte ett ifrågasättande om hur mycket du konsultat eller inte.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Naturligtvis är det helt frivilligt att ta på sig ett uppdrag. Det var inte ett ifrågasättande om hur mycket du konsultat eller inte.

 

Självklart ska man kolla upp avtal och villkor innan man slänger sig in i ett projekt. Och framför allt, det låter självklart, men ta reda på vem som är kunden, dvs vem ska ha fakturan! Jag har tråkigt nog gamla erfarenheter av just detta. Idag är den ännu viktigare, då flera små företag ofta jobbar ihop i projekt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...