Just nu i M3-nätverket
Jump to content

$VAULT$.AVG - vad är detta för mapp?

danh35

Recommended Posts

Upptäckte idag att denna mystiska mapp med en fil vid namn 00888578.FIL dykt upp under C:. Är det någon som vet vad den är till för och om den kan raderas utan vidare. Jag använder AVG och antar att det är detta program som ligger bakom skapandet.

Vault - det låter som ett ställe för AVG att stoppa undan de otrevligheter som det hittar vid en skanning så att de blir ofarliga men går att återställa om AVG skulle ha haft fel och det var egentligen bra filer.

Vault - det låter som ett ställe för AVG att stoppa undan de otrevligheter som det hittar vid en skanning

Det tycker jag också att det låter som. Dock har jag, vad jag kan erinra mig, inte varit med att programmet har hittat några otrevligheter. Men det kan ju eventuellt hända att jag haft bråttom och snabbt stängt ner programmet efter scanning utan att titta efter närmare vad resultatet blev.

EDIT: Vid närmare undersökning så verkar det ha varit ett virus i en bilaga till ett email som AVG, utan att meddela mig, placerat i karantän. Under Virus name står det Virus identified Worm/Generic.FX och filnamnet är eBook.PIF. Vad är Worm/Generic.FX? Jag vet att worm betyder mask, men där slutar mina kunskaper om virus :).

[inlägget ändrat 2006-03-01 18:10:56 av danh35]

Generic betyder ungefär allmän så det namnet säger väldigt lite, Allmän mask av typen FX.

F-Secure kallar viruset Nyxem.E

Tur att det isolerades av AVG då, för det verkar ju inte vara något trevligt virus direkt. Men så länge man inte öppnar vare sig mailet eller bilagan så skulle det väl ändå inte ha hänt något antar jag?

Programmet måste ju köras för att det ska hända något med datorn.

Men om du vill vara absolut säker så kan du ju alltid köra decinficeringsverktyget som finns på F-secure-sidan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...