Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svarsmall arbetsansökan


Marcus_J

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet inte om det är helt rätt forum men någorlunda rätt borde det vara.

 

Tänkte höra om någon vet vart man kan hitta en mall eller punkter som bör vara med i brev som skickas till arbetssökande som inte har fått jobbet. Känner mig lite lat idag och hoppades att någon här har nåt bra innan jag sätter mig och skriver ett eget brev :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

"Tack för visat intresse, tjänsten har tillsats av annan sökanden."

 

Det är det enda jag fått... :)

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack, det var ungefär så långt jag hade kommit, då är jag med andra ord klar :)

 

poäng för det

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Bifogar ett svar från verkligheten (dock ett förhållandevis trevligt sådant).

 

 

 

[bild bifogad 2006-03-01 16:13:19 av Mr Andersson]

809861_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

"Du höll inte måttet polarn, vi rekommenderar starkt att du börjar fundera över ditt karriärsval. Ha en bra dag!" =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

"Tack för visat intresse, tjänsten har tillsats av annan sökanden."

 

Det är det enda jag fått... :)

 

Jag har fått några liknande brev när jag sökte jobb och tänkte att man kanske kan skriva lite trevligare än så i sina brev till jobbsökande. :-)

 

...kanske så här:

 

"Tack för intressant ansökan! Tjänsten du sökte har blivit tillsatt av annan sökande. Vi önskar dig välkommen med ny ansökan vid nästa tillfälle"

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Eller:

 

Vi fattade inte hur bra du var så vi råkade anställa någon annan, detta är något vi får leva med men ser fram mot att få chansen att ge dig en annan befattning vid ett annat tillfälle :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tack för intressant ansökan! Tjänsten du sökte har blivit tillsatt av annan sökande. Vi önskar dig välkommen med ny ansökan vid nästa tillfälle"

Är det inte orättvist om en annan sökanden har haft möjlighet att tillsätta tjänsten (till sig själv)? Då känns det ju riktigt hopplöst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är det inte orättvist om en annan sökanden har haft möjlighet att tillsätta tjänsten (till sig själv)? Då känns det ju riktigt hopplöst.

 

Känns lika hopplöst hur de än är formulerade, tycker jag.

Hur tycker du att det ska formuleras då?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tack för intressant ansökan! Tjänsten du sökte har blivit tillsatt av annan sökande. Vi önskar dig välkommen med ny ansökan vid nästa tillfälle"

DEt jag reagerar på i ovanstående är att det låter som att tjänsten har blivit tillatt av den söknande - dvs. han har valt ut sig själv.

 

För mig räcker det med "Tack för din ansökan till tjänsten som xx hos oss. Tjänsten har nu blivit tillsatt (säger sig självt att det är till annan sökande.. annars skulle jag nog få mer info... :) ).

 

I dagens läge får man vara nöjd med att få ett svar. Har sökt ca 30 jobb sedan årsskiftet inom IT-området. Av dessa har jag varit på 4 intervjuer och fått 4-5 mailsvar. Ca 70-75% av ansökningarna har alltså inte genererat någon feedback överhuvudtaget. Ännu värre är den intervju jag var på för 4 veckor sedan och blev lovad svar samma vecka..

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 17:46:27 av Dev]

[inlägget ändrat 2006-03-01 17:46:59 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte orättvist om en annan sökanden har haft möjlighet att tillsätta tjänsten (till sig själv)? Då känns det ju riktigt hopplöst.

 

Nja alltså, då vet du juh det, så nästa gång du söker en tjänst ser du till att tillsätta dig själv omedelbart! Problemet löst!

 

.Wey

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
DEt jag reagerar på i ovanstående är att det låter som att tjänsten har blivit tillatt av den söknande - dvs. han har valt ut sig själv.

 

Eh, där står "annan sökande", men okej.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, där står "annan sökande", men okej.

 

Tjänsten har blivit tillsatt av annan sökande - tolkas som att den andra sökande har tillsatt tjänsten (till sig själv).

 

Svårt?

[inlägget ändrat 2006-03-01 23:45:37 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är din vän:

 

http://jobbhelvetet.blogspot.com/2005_02_01_jobbhelvetet_archive.html

 

 

EDIT:

 

Denna typen är nog värst:

 

Beträffande rekrytering till ******* För en tid sedan sökte Du en av de utannonserade tjänsterna på *********. Vi ber om ursäkt för att rekryteringsprocessen har dragit ut på tiden.

Vi kan nu meddela att tjänsten har blivit tillsatt. På grund av det stora gensvaret har vi tyvärr tvingats tacka nej till många intressanta sökande.

Vi ber om att få behålla Din ansökan för bevakning hos oss och vi återkommer om vi kan erbjuda något som ligger i linje med Dina intresseområden.

 

Den ska utläsas som:

 

"Vi fick många ansökningar så det skulle bli för dyrt porto att skicka tillbaka dina handlingar så vi har förpassat den till runda arkivet"

 

 

En gång fick jag svar att de ville behålla mina ansökninghandlingar men om jag ville ha dem tillbaka så kunde jag höra av mig. Det roliga var att jag skickat ansökan med bilagor i form av en pdf i ett mail...

[inlägget ändrat 2006-03-02 00:16:55 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...