Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopplingsproblem?


Krister E

Rekommendera Poster

Förord:

Har en DVD-spelare med hd och där har jag lagt in alla TV-kanaler.

Dom vanliga kanalerna läggs ju in utan några speciella inställningar, men kabel-boxen läggs in med inställningen dekoder på. Den kanalen har jag klurigt nog kallat KABEL.

 

Problem:

Man kan titta på två kanaler, antingen den kanalen som TV:n är inställd på eller om man trycker på AV-knappen på fjärrisen, den kanal som DVD:n är inställd på.

 

Det finns två sätt att titta på kabelprogrammen:

1. Du har DVD:n på och inställd på kanal KABEL.

2. DVD:n är avstängd då visas automatiskt kabelkanalerna.

 

Så om jag vill spela in en vanlig kanal så kan jag alltså titta på den kanalen eller den kanal som TV:n är inställd på. Så då är ju allt frid och fröjd.

Däremot om jag vill spela in en vanlig kanal men titta på en kabelkanal då går det inte, eftersom DVD:n styr vilken kanal som visas på AV-knappen.

 

Så sammanfattningsvis:

Man kan bara se på kabelkanalen om antingen DVD:n är inställd på kanalen KABEL eller att DVD:n är avstängd.

Så man kan alltså inte titta på kabel om man spelar in en annan kanal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte DVD-inspelaren SCART-genomgång? På den jag har kan man välja att den under inspelning ska släppa igenom inkommande SCART-signal till den sekundära SCART-kontaken på spelaren. Tyvärr enbart genom en knapp på spelaren och ej via fjärrkontrollen.

 

Alternativt om detta inte går har inte kabel-boxen två SCART-utgångar samt TVn två SCART-ingångar? Koppla då en SCART direkt emellan kabel-boxen och TVn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på jobbet nu men jag ska återkomma med hur allt är ihopkopplat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är kopplingsschemat (se bild)

 

[bild bifogad 2006-03-03 18:13:47 av Krister E]

810569_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och min kommentar är som förut - koppla sekundär SCART från kabel-boxen till TVns andra SCART. Tyvärr kan det väl hända att boxen/TVn enbart klarar högsta kvalité (RGB) på ena SCART-kontaken så bästa bilden får du om DVD-inspelaren kan släppa igenom SCART-signalen vid en analog inspelning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Har kopplat in en scart från den andra scart-ingången på kabelboxen till den andra scart-utgången på TV:n, och nu kan jag titta en kabelkanal (genom boxen) men ändå spela in ett vanligt program på DVD:n (detta var ju som nämnts i problemet inte möjligt förut). Jag kan nu titta på kabelkanaler genom att välja AV2 samt välja AV1 om jag vill se den kanal DVD-spelaren visar för tillfället.

 

Problemet nu är dock att AV2 visar kanalen i svartvitt.

 

Kan man ändra på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Kan du inte få DVD-inspelaren att släppa igenom SCART-signalen?

 

2: Svartvitt beror med största sannolikhet på att boxen sänder s-video när TVn är inställd för/kan ta emot komposit eller vice versa. Öppna menyerna på respektive enhet och ställ in så att det stämmer överens.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan du utveckla lite mer vad du menar, är tyvärr inte så hemma med allt det här, men om du förklarar vad som behövs att göra så vore det jättebra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en switch på baksidan som tydligen har något med AV2 att göra, så nu är det färg!

YIPIIIEE!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att höra!

 

Missade visst ditt förra inlägg - är det något mer du undrar?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...