Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu börjar man bli orolig!


A.C.Magic

Rekommendera Poster

Ja, nu börjar jag faktiskt bli orolig på riktig. Det har påträffats fåglar med fågelinfluensa i Sverige. Nu är en gård i närheten av Västerås avspärrad eftersom man misstänker att en ko blivit knäpp :) (galna kosjukan).

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,785664,00.html

 

Vad ska man äta? Bli vegetarian eller äta fisk och få i sig en massa tungmetaller?

 

A.C.Magic

power to the people och kött till männen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens med grönsaker går man säker, dom brukar ju besprutas med diverse bekämpningsmedel.

 

Själv brukar jag aldrig oroa mig och äter vad jag vill, jag lever och har hälsan så det funkar ju uppenbarligen! :)

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 09:57:52 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar man som jag i butik kan man inte undgå att bli drabbad av olika sorters virus, alltid är det någon som hostar eller snörvlar.

 

Inte kan man sitta vid datorn och surfa för då kan man drabbas av virus. ;-(

 

 

/FD Milkman

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 10:09:03 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle nu människor bli drabbade av viruset den vägen blir kanske följden lite värre än att snora och snörvla lite?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Inget att bli orolig för. Det är är bara ännu en upphaussad story som kvällstidningarna skrämmer upp folk med i syfte att tjäna pengar. Det är idioti och borde vara straffbart.

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 16:31:24 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa på att läs experten svarar när du ändå läser artiklarna i kvällstidningarna, mer trovärdigt i min värld och där framgår ungefär att om man inte äter fågelbajs eller rått smittat kycklingkött så går det inte att bli smittad typ.

 

Å andra sidan om viruset muterar så kan väl vad som helst hända men det gäller ju faktiskt för vilket virus som helst. I mer än 10 år har fågelinfluensan funnits i världens mest tätbefolkade område och totala antalet dödsfall understiger hur många som har dött i vanlig influensa i sverige under samma tidsperiod, jag erkänner att jag bara gissar men det verkar rimligt att anta att det har dött mer än 10 människor om året till följd av influensa i sverige :)

 

Vad jag skulle vara intresserad av är kopplingen till sars som tydligen ska bygga på samma virus på något sätt och om nån känner till nåt om det skulle det vara intressant att läsa.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Om jag skulle våga äta rå äggula till råbiff? Du, då är jag mer skeptisk till köttfärsen än äggulan.

Anders Engvall, intervjuad i dagens DN

 

Nä, jag är inte orolig, inte för min hälsa eller någon annans. Jag tycker synd om alla fåglar som drabbas samt om de som idag arbetar med fågeluppfödning. Jag tror inte de heller behöver vara oroliga för att bli sjuka men de kan mycket väl förlora hela sin besittning av fåglar i ett slag. Likaså kan folks irrationella oro riktas mot fågelkött och konsumtionen kan gå ner likt den gjort i syd-Europa.

 

Vad gäller galna kosjukan - den smittan är idag kontrollerad och eventuellt smittat kött når ej ut till konsumenter. En enstaka exponering för smittat kött tror jag för övrigt inte smittar. Risken finns, men den är nog obefintligt liten.

 

 

Jag har en undran - denna fågelinfluensan, H5N1m är den dödligare för fåglarna än tidigare influensor som drabbat dem? Eller är den för dem i paritet med tidigare härjningar?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Ed: Fel person i citatet.

[inlägget ändrat 2006-03-01 16:58:36 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...