Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Borland


Benjamin Jónsson

Rekommendera Poster

Benjamin Jónsson

Jag undrar vad Borland är för något? Har bdecfg32.exe filen i min program mapp och undrar ängsligt vad programmet har för funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Borland är (var?) ett programvaruföretag som tilverkade b.la kompilatorer för C och C+..

De hade även ett relationsdatabas utvecklarverktyg kallat Paradox.

Tyvärr har jag ingen aning om vad filen du undrar över är för något.. vart hittade du den?

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benjamin Jónsson

 

 

Jag hittade bdecfg32.exe i Program mappen under mappen Borland. Är det ett extra program som installeras tillsammans med något annat eller är det ett fristående program. Jag är helt okunnig i dessa sammanhang så ditt svar var något obegribligt tyvärr. Eftersom jag är fast uppkopplad till internet undrar jag om någon kan installera program så "synligt" i Program mappen för att på något sätt styra eller komma åt information från min hårddisk? Det som minskar min oro är väl att ingen är väl så dum?!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Jo, alltså, Borland är/var ett företag som tillverkar mjukvara (program) ung. som Microsoft. De tillverkade program man använder för att göra andra program i, samt program som används för att göra databaser (register, bokningssystem mm).

Har du någon form av registerprogram på din dator?

 

Visst finns det en möjlighet att någon hackat sig in i din dator om du är ansluten till någon form av nätverk,men risken är nog relativt liten, om det inte finns något skäl till att just du skulle bli utsatt. Laddar du ner mycket program från internet? Besöker du suspekta webbsidor och klickar ja på alla dialogrutor? I så fall lever du "farligt". Annars är chansen stor att det bara rör sig om någon form av hjälpprogram till något av dina andra program.

Vet du vilka program du har på datorn?

 

mvh

EriKG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bde är en databasmotor, Borland Databas Engine. Bdecfg32.exe är programmet där man ställer in konfigurationen för databasmotorn. Bde används bl.a i Delphi och Paradox.

Kanske du har installerat något program på din dator som använder bde och därför även installerade bde.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...