Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa mediaspelaren? (tvix, lacie, iomega)


Babsidos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ska köpa en mediaspelare till min far och har tittat på lite olika alternativ. Jag kommer inte att köra någpn dator->tv version utan de svar som jag ev. får vill jag handlar om just en mediaspelare.

 

Jag har tittat på följande varianter, samtliga kan spela det jag vill spela upp och verkar uppdateras hyffsat med firmwares osv. Interfacing verkar likvärdiga.

-----------------------------------------------------------------------------

1. Tvix M3000U

 

Typ: Mediaspelare utan hårddisk (3.5" eller 2.5")

 

+ Egen hårddisk, ger lågt pris. Ca 2100:- inkl. 160GB

+ Har fått bra recensioner av en hel del användare

 

- Många säger att fläkten bullrar

- Full fjärrkontroll

- Okänt märke

- Stor och lite klumpig (som en dvd-box)

 

2. Lacie Silverscreen

 

Typ: Mediaspelare inkl. hårddisk (2.5")

 

Pris: 40GB ca 2000:- / 80GB ca 2800:-

 

+ Liten och smidig, snygg fjärrkotroll

+ Tyst

 

- Dyr i förhållande till utrymme

- Lacie har halvrisigt rykte om kvalité på diskarna

 

3. IOmega Screenplay

 

Typ: Mediaspelare inkl. hårddisk (2.5")

 

+ Välkänt märke (jag har sedan tidigare en usb 100gb disk, mkt nöjd)

+ Liten, snygg, smidig

 

- En del recensioner säger att den är slö

- Förhållandevis dyr per gb.

- Välkänt företag, mindre firmware updates o hacks?

-----------------------------------------------------------------------------

 

 

Som ni ser är de rättså jämlika. Jag har sagt till pappa att priset ligger mellan ca 2.000 och 2.500 och det är väl det han kan tänka sig att betala.

 

1. Har någon erfarenhet av ovanstående eller nån annan?

2. Hör störande är tvix-fläkten, kan man byta? Ta bort? (någon hade gjort det med en 2.5" disk)

3. Andra åsikter?

 

Jag är mycket tacksam för lite synpunkter.

 

Mvh

 

Fredrik

[inlägget ändrat 2006-02-28 10:37:54 av Babsidos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

 

Jag har haft en M-3100 i ungefär ett halvår nu, och har spelat upp väldigt många DivX/XviD-filmer med den. De stora skillnaderna mellan 3100 och 3000 är väl att 3100 har en display, och att man inte behöver koppla något IR-öga till den (som tar emot fjärrens signaler).

 

Fläkten på 3100:an har jag inte ont av, än så länge. Fläkten har fem lägen, som man kan ändra bland inställningarna. Har man den på läge 1/2 så hör jag den inte alls om jag sitter en bit ifrån, läge 3 så hör jag den bara om ljudet på TV:n är av, läge 4/5 hör jag den tydligt.

 

Spelaren går inte att öppna lika lätt som 3000:an. För att öppna 3100:an måste man ta bort fronten, som är fastsatt med lim och ömtåliga plastskruvar. Om man vill ha kvar garantin så ska man nog helst låta bli att pilla.

 

Fjärrkontrollen är ganska plastig, men den tål ändå lite stryk, och knapparna fastnar inte. Det är lite irriterande att knapparna inte är självlysande, men tillverkaren har gjort det enkelt att spola för de som sitter i mörkret iallafall. Man kan spola med vänster/höger-knapparna vid sidan om OK-knappen, som är väldigt lätt att hitta utan ljuse.

 

Måtten på spelaren tycker jag inte är något att klaga på. Den ser bra ut ändå. Den har lite vikt, och det får den bara att kännas rejäl.

 

Det finns en del småsaker som jag uppskattar väldigt mycket, såsom att man kan flytta undertexterna, eller bilden i y-led (uppåt/nedåt), ändra storlek på undertexterna (2 lägen, pyttelitet/lagom), o.s.v.

 

När man spelar upp .iso-filer (DVD-filmer) så har jag bara en sak att klaga på, och det är att när man zoomar så zoomas även undertexterna. Väldigt irriterande.

 

Till musik tycker jag den är värdelös. Den spelar upp det man vill lyssna på, men inte mycket mer.

 

Men som DivX/XviD-uppspelare ger jag den 9/10 i betyg, för att den klarar det mesta, och ger väldigt skarp bild. En pålitlig spelare.

 

Priset tycker jag är väldigt bra, du kan ju söka på den på www.Prisjakt.nu =) För 2500 får du en rejäl hårddisk till!

 

 

Med vänliga hälsningar

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...