Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DHCP-problem

Robin Nylander

Recommended Posts

Robin Nylander

I brist på bättre rubrik.....

Jag har den tveksamma äran att drifta en skola i en icke namngiven kommun i Norrland där nätverket består av följande specifikationer:

40 st tunna klienter

25 st bärbara datorer

10 st stationära datorer

Två stycken servrar, (en filserver och en terminalserver)

Dessa står då i en drifthall utanför skolan...

Mitt problem ligger då i att användarna av de bärbara maskinerna vill ta hem sina datorer och jobba (och det är ju lite av poängen av en bärbar dator).

Problemet är att det sen gammalt är ett beslut taget att man inte ska använda dhcp-server i detta relativt stora nätverk där många skolor är ihopkopplade. Dumt eller ej låter jag vara osagt, så är läget och det går inte att påverka. Alltså måste jag köra statiska ip-adresser på alla maskiner.

Hemma hos användarna finns det ju olika former av bredbandslösningar, som använder DHCP, och det verkar omöjligt att lösa detta på ett bra vis för att kunna växla mellan konfigurationer.

De av användarna som skrikit högst har jag skrivit ett litet script som ställer om konfigurationen till dhcp och tillbaka igen, ingen vacker lösning, och de måste ochså ha administratörsbehörigheter i sina maskiner, vilket de INTE ska ha.

Nu skulle många säga att jag ska använda XPs "alternativa konfiguration" som finns till tcp/ip, och det var också min första tanke. Problemet är att en annan skola i samma nätverk kör en dhcp-server med helt felaktiga inställningar för mig som sprids ut i det flr hela kommunen gemesamma skolnätet... det finns ingen nämnvärd central organisation som kan ta tag i saker så jag måste liksom försöka lösa problemen på mitt eget lilla hörn..

Diverse tredjeparts-programvaror som kan ställa om konfigurationen finns ju, men de kräver också att användaren har administratörsbehörigheter i sin egen maskin...

Någon med en idé?

Problemet är att det sen gammalt är ett beslut taget att man inte ska använda dhcp-server i detta relativt stora nätverk där många skolor är ihopkopplade

Helt vansinnigt. Ju större nät, detso större anledning att använda DHCP. Det är ohållbart att driva ett sånt nät med statiska IP-adresser. Är det ett enda stort nät och av den anledningen inte vill/kan köra DHCP har man ett grundläggande designproblem och bör lösa det omgående.

Det enklaste jobbet för dig, är att se till att få ett nytt beslut - att använda DHCP. Den som tagit det beslut som finns nu, kan inte ha varit medveten om vad det innebär i arbetstid och därmed kostad för skolan.

Jo verkar lite fånigt men...

...det är väl bara att sätta upp filtrering av dhcp-requests så de inte går in/ut ur "ditt lilla hörn" - sen sätter du upp en egen dhcp-server som serverar just de statiska ip-adresser som du ska använda.

Reservera alla ip-adresserna till mac-adress i dhcp-servern så blir det i princip statisk ip för alla datorer som ansluts med dhcp-klient aktiverad... å ingen omställning behövs i andra nätverk.

.Wey

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Robin Nylander
Det enklaste jobbet för dig, är att se till att få ett nytt beslut - att använda DHCP. Den som tagit det beslut som finns nu, kan inte ha varit medveten om vad det innebär i arbetstid och därmed kostad för skolan.

Joo.. du har så rätt så...

Beslutet som då togs för sisådär en åtta tio år sedan gäller en.

Sedan vad gäller ett nytt sådant så är det ganska så snårigt.

Tänk er in i följande ekvation:

Problemet ligger i att ingen är intresserad att ta ett sådant eslut och inte heller att ta kostnaden. Samordning mellan skolorna saknas helt i sådana frågor och ingen övergripande instans är intresserad av att ta något ansvar heller.

Men nog håller jag med dig...

Robin Nylander
...det är väl bara att sätta upp filtrering av dhcp-requests så de inte går in/ut ur "ditt lilla hörn" - sen sätter du upp en egen dhcp-server som serverar just de statiska ip-adresser som du ska använda.

Joo jag har funderat på det, problemet är att det inte verkar finnas någon sådan utrustning som klarar det idag, och som alltid i skolvärlden är allt mycket styrt av kostnader... men man kanske skulle undersöka detta lite närmare.

Samordning mellan skolorna saknas helt i sådana frågor och ingen övergripande instans är intresserad av att ta något ansvar heller.

Jag hade jublat i ditt läge. Många är nog intresserade (dom sparar peengar), men ingen vill (det är ju jobbigt).

Plötsligt handlar det inte om en simpel DHCP-fråga, utan om att samordna IT-strukturen på skolorna. Hade jag varit dig, hade jag initierat en sån fråga, antingen med närmsta chef, med skolchefen eller direkt med kommunstyrelsens ordförande (brukar vara kommunalrådet, och dessa är förtroendevalda, så det är deras plikt att värna om skattebetalarnas pengar).

problemet är att det inte verkar finnas någon sådan utrustning som klarar det idag

Skaffa en brandvägg som du sätter på din inkommande förbindelse (oavsett var den kommer från) och tillåt rubbet, men stäng UDP-portarna 66 och 67 åt båda hållen. Sätt sen upp en egen DHCP-server internt.

Gunnar Dahlström

Om du kör XP på datorerna så finns det en lokal grupp "Network Configuration Operator", medlemmar i denna gruppen har rätt att ändra nätverksinställningarna utan att vara administratörer för hela datorn.

Kanske något som kanske kan hjälpa/underlätta?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...