Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VGA vs DVI


Fredrik Johansson

Rekommendera Poster

Fredrik Johansson

Hej hej!

Hur mycket värt är det att köra en skärm med DVI jämfört med den gamla vga-varianten. Går i skärmköpartankar(tft) och vet inte om det är värt de extra pengarna att skaffa en skärm med dvi.

Hur är det med grafikkort, stöder de flesta dvi eller är det bara "lyxvarianterna"?

Testade för något år sedan ett system där jag hade både dvi och vga och märkte då en klar skillnad till fördel för dvi. Är det fortfarande så?

 

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen vad okunnig man känner sig ibland, jag som trodde att tft bara hade DVI stöd och inte VGA vilket jag trodde var för CRT skärmar, men om jag hade varit du hade jag tagit DVI då detta är mer använt inom TFT skärmarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Samma diskussion här:

http://forum.pcmech.com/archive/index.php/t-60031.html

 

DVI is better than VGA for TFTs because they are digital and VGA is analog. A TFT displayes its picture digitally, pixel per pixel. Via DVI the panel gets data for each pixel, so the picture generated in the graphics card will match exact with the pixels on the panel itself.

 

Jag provade VGA till min TFT, men tyckte bilden flimmrade för mycket jämfört med DVI. DVI ger en mycket stabilare bild, helt enkelt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVi är helt klart att föredra. Bättre bild och man slipper inställningarna av bildgeometrin, bara att ställa in ljus, kontrast, färg och köra.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...