Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen slockar...


[vic]

Rekommendera Poster

Jag klarar PCMark05 så då utesluter vi genast:

 

1. Grafikkort

2. CPU

3. Hårddisk

4. Ramminne

 

Vi har då kvar de underbara nätagget och moderkortet.

 

Nu!, finns det något sätt att testa sitt moderkort, dvs nått benchmarkprogram eller dyligt?

 

Jag skulle nog kunna testa ett annat nätagg, har en polare som hade ett 300W hemma ( mitt är på 400W nu ).

En sak som jag märkte när jag låg under bordet och pillade lite med alla sladdar och sång var att strömsladden ifrån nätagget till moderkortet. Det är en 20 pins kontakt, en av de hanarna som hade en GUL sladd till sig är brun, typ som att det kanske har förekommit någon form av kortslutning eller nått i den stilen kanske. Den va då inte brun när jag fixa nytt moderkort i oktober/november såvitt jag vet.

 

Moderkortet har en 24 pins kontakt och mitt nätagg är 20 pins ( spelar ingen roll utan enda skillnaden blir att man inte kan "klicka" fast kontakten ), kanske har klappat pyttelite och därmed inte haft 100% kontakt i den där hanen med GUL sladd och som följd en lättare liten kortslutning?.

 

KAN det vara så att ifall denna nu skulle vara trasig, mer eller mindre, att den gjorde så att skärmen och tangentbordet dog utan att resten av datorn dog tidigare?

 

SKärmen slocknade sådär för ett tag sen och då försöker jag klicka på resetknappet, det händer ingenting så jag trycker ett par gånger till.

Jag tittar in i datorn och tittar på strömsladden ifrån nätagget till moderkortet, jag trycker till på den och plötsligt startar datorn om. Nu börjar jag fundera på en ny sak. Vad är fel tro, moderkortet ( pga honan ifrån strömmen ) eller nätagget ( pga hanen från strömsladden :D )

 

Fy vad jobbigt det är ibland när saker ska krångla =).

 

Jag har då iaf lärt mig en hel del nya saker om datorer under dessa dagar som datorn har krånglat.

 

En till sak, anledningen till att datorn kanske fungerade lite bättre under dessa 2-3 dagar var nog att när jag bytte IDE-sladd så av misstag kan jag nog tryckt in den där power sladden...

 

Sista funderingen lyder:

Nu säger vi att det är powersladden ( om det inte är moderkortet eller nätagget som är paj ) som är mysko / trasig . Ifall jag trycker i den som den ska sitta och sen låter datorn vara så borde den ju sitta still ( det har den ju gjort i över 2 månader tidigare utan problem ) men också så startade ju datorn om när jag pillade till den tidigare.... aaargh blir galen hehehe.

 

Datorn har iaf nu varit på i 30 min utan att den dött, har hela tiden under detta inlägg varit rädd över att datorn ska dö =).

 

Ja återkommer nog säker med lite mer skrivet om en stund, som sagt, lite mer benchmarking först och återigen, om någon vet något moderkorts - benchmark eller annat testsystem vore det mycket bra, även nätaggstesting eller dyligt.

 

förlåt att jag skriver så mycket för jag vet att det är jobbigt att läsa långa inlägg, tycker bara det är bättre att skriva utförligt så folk förstår och så slipper man få så många frågor tillbaka etc

 

I'll be back, Robin

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 19:00:57 av Robin Boklund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Robin Boklund skrev:

Moderkortet har en 24 pins kontakt och mitt nätagg är 20 pins ( spelar ingen roll utan enda skillnaden blir att man inte kan "klicka" fast kontakten ), kanske har klappat pyttelite och därmed inte haft 100% kontakt i den där hanen med GUL sladd och som följd en lättare liten kortslutning?.

 

Har du haft 20 - 24 pinadapter där?

...om inte så har du förklaringen. Systemet får inte tillräckligt med ström.

 

Skaffa en adapter till nästa nätagg, så ska säkert problemet vara löst.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft 20 - 24 pinadapter där?

...om inte så har du förklaringen. Systemet får inte tillräckligt med ström.

 

Nej , har ej haft någon adapter där. Men jag har ju kört på exakt samma saker sedan i oktober/november. Om nu mitt system skulle få för lite ström borde det ju visats någon gång under 3 månader? och inte bara intensivt nu under bara ett par dagar ;D.

 

Justja. Nätagget jag har nu är 1,5 år gammalt, dvs att jag har haft samma 20pins kontakt under 1,5 år och har på båda mina moderkort haft 24 pins honor. Då har det altså innan från förra veckan gått 1,5 år utan att datorn har krånglat pga den kontakten ;). Så jag tror inte det spelar någon roll om du har en 20pins kontakt i en 24pins hona. Det är bara att de är olika från olika tillverkare.

 

Jag tar snart och börjar programmera lite benchmarkprogram

 

Robin

 

[inlägget ändrat 2006-03-01 19:13:57 av Robin Boklund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Robin Boklund skrev:

Nej , har ej haft någon adapter där. Men jag har ju kört på exakt samma saker sedan i oktober/november. Om nu mitt system skulle få för lite ström borde det ju visats någon gång under 3 månader? och inte bara intensivt nu under bara ett par dagar ;D.

 

Datorer är lite skumma av naturen. :-)

Jag höll på att köra mitt nybygge utan adapter, då jag råkade ut för samma sak. Moderkortet var 24-pin och nätagget 20-pin. För säkerhetsskull köpte jag en adapter för att undvika framtida strul.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao jag förstår ju tanken men jag menar bara mer på att jag har kört med det systemet i över 1,5 år utan problem.

 

Nu bara konkret på ett par dagar har datorn krånglat som fan, tycker iaf jag tyder på lite mer seriösa problem än adaptern ;).

 

Ifall då mitt kort har fått för lite ström MÅSTE ju datorn ha krånglat iaf ett par gånger under denna tid om nu detta är problemet, inte sant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Robin Boklund skrev:

Ifall då mitt kort har fått för lite ström MÅSTE ju datorn ha krånglat iaf ett par gånger under denna tid om nu detta är problemet, inte sant?

 

Visst är det.

Verkligen konstigt att du lyckats köra så länge utan problem tidigare.

 

Håller med om det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall då mitt kort har fått för lite ström MÅSTE ju datorn ha krånglat iaf ett par gånger under denna tid om nu detta är problemet, inte sant?

 

Nätaggregatet kämpar på och försöker hålla stabil ström tills det helt enkelt ger upp, det kan gå ett par månader ibland några år men kör man på gränsen för vad det klarar av och det jobbar det nära sin maxkapacitet så ger det upp förr eller senare med den klassiska symptomen att det klarar normal drift tills det blir belastat då det slår av och sedan inte går att starta igen förrän det fått vila eller tills man slår av huvudströmbrytaren så att kondensatorerna i nätaggregatet laddas ur.

 

Prova ett annat nätaggregat om du kan låna ett.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ett annat nätaggregat om du kan låna ett.

 

Håller med Tunna och har nämnt det själv två gånger.

Byt nätaggregatet. Håll inte på och bli gråhårig, arg och förtvivlad i ditt felsökande i onödan...

 

Ett nätaggregat för mycket är aldrig fel att ha liggande om det nu mot förmodan inte skulle vara det som krånglar.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara ta tillfället i akt och tacka er som är här. Jag visste inte om detta forum för ett tag sedan och synd det. Visst finns det många forum på nätet men detta tycker jag är ett av de bättre.

 

Snabba svar samt så verkar det finnas en del kompetens och det är ju alltid uppskattat ^^.

 

Så mm, tack för bra svar och ideer =).

 

Får se om vi kan få min dator till det mer stabila ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara ta tillfället i akt och tacka er som är här. Jag visste inte om detta forum för ett tag sedan och synd det. Visst finns det många forum på nätet men detta tycker jag är ett av de bättre.

 

Snabba svar samt så verkar det finnas en del kompetens och det är ju alltid uppskattat ^^.

 

Alla gör så gott de kan men visst är vi bäst på Eforum! Detta är inget vi rår för, det är bara ett faktum! :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...