Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen slockar...


[vic]

Rekommendera Poster

[Hjälper min polare]

 

 

Datorspecs:

A64 3000+

MSI K8 Neo4-F

Gainward Geforce 6600GT 128MB GOlden Edition

Samsung SATA2 250GB + Maxtor 80GB = 330GB

Nätagg: COlorsit 400w Silent Power ATX12V model: ATX 330U-SNE

Hyundai 19" CRT

 

Nu senare 2 dagarna har min dator varit helt wierd.

Rätt som det är så har min skärm bara slocknat och sen

måste man reboota datorn. Ibland har datorn även restartat

eller så har tom skärmen slockat under omstart / uppstart.

 

De 1,2 gångerna som datorn bara har dött har jag

varit tvungen att stänga av och på nätagget bak innan

jag kunnat starta datorn igen på i fronten.

 

Skärmen har slocknat när jag tex har tänkt se på en

film och ska precis till att starta och även när jag

ska spela spel så har den slocknat, vilket har lett

till att jag måste starta om för att få skärmen att

fungera igen.

 

Jag misstänkte ramminnena först men det är likadant

hur jag än har dom.

 

När jag skriver "dxdiag" i kör

( diagnostikverktyg för DirectX ) så slockar min skärm

när jag försöker trycka på "bildskärm > "Testa Direct3D"

Har gjort det nu 2 ggr i rad och skärmen slockar båda

gångerna PRECIS innan testet ska starta. Eftersom detta

är DirectX är det ju grafikrelaterat. Jag har de senaste

drivrutinerna ifrån www.nvidia.com

 

Någon som vet nått program man verkligen kan testa sitt

grafikkort till fullo eller nått annat bra sätt att testa

om det verkligen är det som är trasigt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter iofs som ett grafikkortsproblem men jag skulle nog börja med att köra lite olika tester.

 

Minnestest

http://www.memtest86.com/

 

I första hand processor men även minne

http://www.mersenne.org/freesoft.htm

 

Grafikkort testas gärna med 3Dmark (valde 03 som jag tror är det "lämpligaste till ditt 6600GT men prova gärna andra versioner och låt dem "loopa")

http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 

 

Tror även det kan vara värt att verkligen försäkra sig om att du har fått bort alla rester av gammla grafikdrivrutiner

http://www.drivercleaner.net/

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSI K8 Neo4-F

Gainward Geforce 6600GT 128MB GOlden Edition

 

Pröva också att uppdatera biosen. I samband med version 1.6 kom följande fix för K8N Neo4-F:

"Improve compatibility problem with nVidia graphic card."

http://surl.se/ands

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig uppdaterat BIOS förut, sker detta med bootfloppy eller? :D

 

Hur som helst. Jag har haft mitt grafikkort, moderkort, och processor sen i oktober/november och det har ju inte strulat alls fram tills 2 dagar sen nu.

Det jag försöker påpeka är att om det nu skulle vara någon form av ostabil förbindelse mellan moderkortet och grafikkortet borde jag ju märkt det någon gång iaf tycker jag. Lite VÄL random att alla fel som jag då skulle haft hela tiden kommer just under 2 dagar :D.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har suttit med Memtest86 nu i över 2 timmar och inte ett enda error har jag fått.

 

MEN! När jag kör 3DMark03 så slocknar skärmen vid samma ställe hela tiden och det är precis när jag är klag med "CPU test 2", då säger det bara "klick" och jag måste reboota datorn manuellt. Musen är inte död och inte heller är datorn, som sagt bara skärmen som slocknar. Jag har sett till att Grafikkortet sitter fast i sin slot som det ska.

 

Om det nu är mitt grafikkort som är CP borde det inte lägga av under de testen som är innan "CPU test 2"? Ja menar, det är ju "Game test" vilket är grafik, eller?

 

Tacksam för eventuella mer svar och ideer :D

 

Edit- Datorn är HELT BRAND NEW formaterad, bara lagt in drivrutiner och mindre program hittills. Anledningen till formationen är -> //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=808756#808756

 

Min dator gillar inte mig ...

[inlägget ändrat 2006-02-26 01:21:43 av Robin Boklund]

 

Edit2-

Installerade nyss lite uppdateringar genom windows update ( har redan installerat SP2 ) och var tvungen att restarta. Under reboot så dog datorn helt och jag var tvungen att knäppa av nätagget ca 6-7 sek innan jag kunde starta datorn igen. Ska låta ett stresstest vara på under natten på processorn ( Prime95 ) och se vad som händer. Vad är det som orsakar detta?

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-26 01:33:14 av Robin Boklund]

[inlägget ändrat 2006-02-26 01:33:50 av Robin Boklund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mitt grafikkort, moderkort, och processor sen i oktober/november och det har ju inte strulat alls fram tills 2 dagar sen nu.

 

Har du många CD/DVD, alternativt monterat i fler 12V-prylar den senaste tiden? Kollade upp ditt nätagg och det klarar 17A på 12V... borde iofs funka men är ändå en aning snålt (spänningen bl a grafikkortet använder).

 

Att 3DMark inte funkar klanderfritt beror många ggr faktiskt på biosen. Har varit med om flertalet moderkort vars biosar inte gillat 3DMark. Testa uppdatera till den senaste versionen. Eftersom du har ett MSI kan du göra det via Liveupdate i Windowsmiljö. Iofs föredrar jag själv floppymetoden men har du inga andra program igång samtidigt som uppdateringen sker har du otur ifall nåt skulle gå fel (glöm framförallt inte att disabla antiviruset).

 

MSI Live Update:

http://surl.se/ania

 

[inlägget ändrat 2006-02-26 09:10:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerat CD/DVD saker senaste tiden.. nej.

Enda jag har är en CD-Rom / brännare och en DVD/brännare. Sen kör jag inte mitt grafikkort på 12V utan på 5V, samma med processorfläkten. Zalman fläktar på båda.

 

Ska testa MSI live update och se vad som händer :D.

 

Igår blev jag nästan galen, skärmen slockade och sen startar datorn om. Under uppstaren dör datorn lite efter att XP loggan försvinner, jag trycker på knappen men inget händer utan jag måste stänga av nätagget i en 6-7 sek innan jag kan sätta på det igen och trycka på knappen. Trycker igågn datorn igen och samma sam, den dör lite efter XP loggan försvinner. Upprepar tidigare steg och denna gång kommer jag in i windows.

 

Jag stoppar i Memtest86 skiva och rebootar, ser så att det startar sen går jag och lägger mig, vaknar och datorn är död. Nätagg av, vänta 7 sek, nätagg på och sen kan jag starta återigen.

Arg som jag blir bestämmer jag mig för att dra igång ett test som heter Pime95 som testar bla CPU, jag drar igång "torture" test och hoppar in i duschen. Kommer up och datorn är död, fipplar med nätagget och här sitter jag nu och skriver.

 

Finns det nått "nätagg" test kanske? Med tanke på att datorn bara dör sådär.

 

Ytterliggare en sak, när man kör 3DMark03 , vilket test är det som kommer efter "CPU test 2", för precis när "CPU test2" är slut för min del så slocknar skärmen och jag måste restara.

 

Nu först ska jag testa MSI live update och se ifall det gör någon skillnad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis när jag lade in inlägget ovan skulle jag bara scrolla ner för att läsa, PRECIS när jag gjorde scrollen så startar datorn om och sekunder senare så dör den.

 

Jag stänger av nätagget bak ett par sek innan jag startar igen. Denna gång ser jag att processorfläkten inte snurrar igång, startar om burken, samma sak igen, prollefläkten snurrar unte. Trycker lite på sladdarna både power till moderkortet samt strömmen till CPU'n. Trycker på datorn och nu så snurrar CPU'n igång.

 

Det är nästan som att nätagget verkar ha lite problem hehe

 

[inlägget ändrat 2006-02-26 13:08:03 av Robin Boklund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå är inne på MSI så hämta även "Core Center". Då kan du hålla koll på spänningarna och tempratur. Kanske är det så att t ex 5V "dyker" när du belastar eller kanske alla spänningarna är instabila eller låga.

 

Med den informationen så har vi kommit en bra bit vidare i felsökningen. Det verkar som dina problem har blivit mer frekventa och värre. Detta gör nog att jag överger min ursprungliga hypotes om ett grafikkortsfel, nu tror jag att du skall vända din uppmärksamhet mot nätaggregatet eller moderkortet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat hem en massa saker ifrån MSI sidan nu, uppgraderat BIOS, Driver, CPu saker osv =).

 

Tog hem Core Center också.

 

Fortfarande fundersam över "spänningarna är instabila eller låga". Jag har haft likadant sen i november där när jag fixade nya processorn och moderkortet. Menar att om det hade varit lite taniga saker borde det märkts innan tycker jag.

 

Ska testa 3DMark03 igen nu och se om jag kan komma förbi "CPU test 2" med dessa nya moderkorts drivers etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar att om det hade varit lite taniga saker borde det märkts innan tycker jag.

Inte nödvädningtvis, de kan försämmras med tiden.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att köra 3DMark03 och nu kommer jag längre åtminstonde. Ska köra en gång till för att se på vilket steg exakt som skärmen dör.

Den kommer iaf förbi CPU testen nu och sen fram till nått "Vertex" tror jag, en massa gubbar som går omkring och viftar med klubbor =)

 

Har inte kraschat hittills än , man måste se alla små förbättringar =)

 

Återkommer snart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kör jag inte mitt grafikkort på 12V utan på 5V...

 

Okej, feltänkt av mig... hade nämligen agp kvar i huvudet (från en annan tråd)...

 

Jag har nu testat att köra 3DMark03 och nu kommer jag längre åtminstonde.

 

Ett steg framåt åtminstone och det var ju positivt. ;-)

 

Tänkte inte på det tidigare men visst hade du väl ett Gainward Golden Sample? I så fall bör du också ha ExpertTool installerat. Det reglerar bl a VGA-fläktens hastighet beroende på 2D eller 3D (instabiliteten beror på värmeproblem?). Och för att alls kunna nyttja grafikkortets fabriksklockning krävs det att man väljer Enhanced mode i programmet.

 

ExpertTool:

http://www.gainward.de/drivers

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat:

DirectX 9.0c ( senaste versionen )

Nya BIOS, CPU, Nforce drivrutiner och sånt.

Senaste drivrutinerna till grafikkortet.

 

Datorn har startat om när jag:

 

1. När jag surfade runt på nätet och precis skulle scrolla med musen, då slocknade skärmen och sen startade den om.

 

2. Jag 2 ggr irad har försökt att köra ett "Direct 3D" test genom att man skriver "dxdiag" i "kör". Skärmen slocknade ena gången och sen startade daron om, andra gången tror jag skärmen slocknade och sen dog datorn, eller så dog den på en gång. Ficl lov att återigen stänga av nätagget ett par sek innan jag kunde starta igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har startat om när jag:

 

1. När jag surfade runt på nätet och precis skulle scrolla med musen, då slocknade skärmen och sen startade den om.

 

2. Jag 2 ggr irad har försökt att köra ett "Direct 3D" test genom att man skriver "dxdiag" i "kör". Skärmen slocknade ena gången och sen startade daron om, andra gången tror jag skärmen slocknade och sen dog datorn, eller så dog den på en gång. Ficl lov att återigen stänga av nätagget ett par sek innan jag kunde starta igen.

 

Hm, lämna datorn igång med minnestestningen helst hela natten. Sist jag misstänkte minnet i min egen dator gick det några timmar innan första errormeddelandet dök upp. Och av kanske 16 varv blev det errormeddelanden på inte ens hälften av dem.

 

Ifall det var mig du frågade så har jag varken MSN eller ICQ. Avskyr nämligen dessa frivilliga "trojaner". ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jao man kan se på MSN på det sättet :D.

 

Hm, lämna datorn igång med minnestestningen helst hela natten. Sist jag misstänkte minnet i min egen dator gick det några timmar innan första errormeddelandet dök upp. Och av kanske 16 varv blev det errormeddelanden på inte ens hälften av dem.

 

Jag gjorde det igår med Memtest86 och vaknade ju till en död dator, den hade ju slocknat totalt. Lite svårt att läsa eventuelle minneserror då hehe. Men jag ska testa att ha igång dem under natten igen så får vi se i morgon hur det ligger till.

 

Tills dess, har du några andra förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck...

 

Nu blir jag sådär ledsen igen... Kör igång 3DMark03 och redan under test nr 2 "Gamers test 2" slockar skärmen. Det som är värt att nämna är att även tangentbordet lägger av, musen och burken är igång men skärmen och tbordet fungerar ej , om det nu kan vara till någon hjälp.

 

Jag har tryckt i alla sladdar osv så det är inga glapp någonstans.

 

Jag som var så säker förut på att det va grafikkortet för att skärmen slocknar, tänkte inte på att tangentbordet slockar också och ifall nu grafikkortet skulle vara paj finns det ju inte ens en tanke på varför också tangentbordet skulle dö.. eller hur.

 

Ja vet inte längre vad jag kan göra, känns som att man gör samma saker om och om och om igen utan att det hjälper nått. Det hade varit skönare om datorn la av på mer specifika ställen eller när man gör saker. För som det är nu när det lägger ner lite när som helst kan det fortfarande vara minnena, moderkortet, processorn, grafiken och nätagget.... blääääääääÄÄÄÄÄääääääääääääääääääää :D.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du låna ett annat nätaggeragt och testa med? Funkar inte det så jag rätt säker på att det är moderkortet som är problemet. Har kollat så att kondingarna ser friska ut (se bifogad bild). Du kan läsa lite mer ingående om kondingsproblemet här http://www.badcaps.net/

 

[bild bifogad 2006-02-26 18:30:52 av NWM]

809009_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM, fy skäms som hinner säga före mig nästan precis det jag skulle säga! ;-) Äh, postar ändå...

 

För som det är nu när det lägger ner lite när som helst kan det fortfarande vara minnena, moderkortet, processorn, grafiken och nätagget...

 

Felsökning är helt underbart, det är därför som varenda PC-tekniker är flintskalliga – de har slitit av sig allt hår för länge sen..!

 

Om vi ska bestämma att testningen och/eller uteslutningen nu ska ske i en särskild turordning röstar jag så här:

 

1) Minnet

2) Nätagget (har du nåt annat att pröva med, låna av en polare?)

3) Moderkortet (ja, vet inte... knäck det i valfritt antal bitar, bre på med smör och ät upp det med frukostgröten). ;)

 

Även om datorn skulle bli stabil med t ex ett annat grafikkort är detta fortarande ingen garanti att ditt 6600GT skulle vara trasigt... kanske är det bara nätagget som inte orkar? Förresten, testa koppla ur en massa onödiga prylar såsom extra DVD-spelare, hårddiskar, you name it, bara för att se ifall datorn börjar bete sig stabilare av det. Orkar datorn ta sig igenom t ex 3DMark då så var det kanske bara nätagget som är/blivit för trött... som sagt: felsökning är mkt roande! ;-) Men se först ifall datorn klarar minnestestningen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarade nyss mig igenom PCMark05, 3DMark05, 3DMark03,- UTAN PROBLEM

 

EFter 2 dagars slit med datorn verkar det som jag äntligen hittat felet.

 

Jag satt och funderade på vad jag kunde ha missat och då slog det mig att

 

"...- När inget annat funkar kan du lika gärna byta ut sladdarna också eller hur =), en polare som sa det en gång i tiden"

 

Genast kommer min tanke på IDE sladdd, jag kollar i min "datalåda" och hittar en helt sproilans ny IDE sladd, kopplar i den och bootar datorn. So far , so good. Kör ett test PCMark05 och till min förvåning så kommer jag igenom testet. Häpen som jag blev körde jag genast 3DMark05 och klarade även det.

 

Felet var alltså IDE sladden till hårddisken

 

Nättaget, minnena, grafiken, processorn, moderkortet, ALLT mår prima, en jävla tur att jag han byta IDE sladd innan jag börjat byta komponenter.

 

Tack för jättebra hjälp och support jag fått här, riktigt bra forum för en gångs skull. Är SÅ TRÖTT över när man får vänta typ 2 dagar och så är det bara nån liten lortig 17 åring som skriver "Noob" :D.

 

Tack o bock, hörs frammöver ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det hade löst sig... friden varade bara i ett par dagar....

 

Hade datorn på idag när jag åkte hemifrån, kommer hem och datorn är död. Stänger av och på nätagget bak för att sedan starta upp. Jag hinner förbi XP loggan innan datorn dör helt igen. Upprepar nätaggsproceduren.

 

Väl inne i windows öppnar jag MSN och ska precis till att skriva till en snubbe att datorn börjat krångla när datorn bara slocknar igen. Nu dör inte skärmen först och sånt utan nu dör hela burken bara sådär *poff*.

 

Återigen upprepar jag nätaggsproceduren för att sedan starta burken igen. När jag trycker igång kommer jag till en svart skärm där det står att windows inte stängdes av normalt och det kan ha varit ex strömavbrott bla bla bla "Vill du starta windows normalt". Jag trycker enter och kommer efter en stund in till windows. Väl inne i windows igen tänker jag att jag kan lika gärna ta och göra en liten säkerhetskopia, startar överskickningen till min andra disk, det hinner inte mer än gå kanske 2 min innan datorn dör på nytt.

 

Nätaggprocedur...

död

Nätaggprocedur...

dör

 

Nu sitter jag här och skriver :D.

 

Vad gör man nu?

Antar att det kanske är nu man ska ta och testa med ett annat nätagg eller iaf börja att tex dra ur allt onödigt ( vilket jag ej har, enda jag har som tar power är ett wacom tablet och 1 CD , 1 DVD , thats it =) ).

 

Ska se vad jag kan hitta på i väntan på svar från er lifesaviours :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det kanske är nu man ska ta och testa med ett annat nätagg eller iaf börja att tex dra ur allt onödigt

 

Detta har du inte gjort? Plockat bort hårdvara? Hmm...

 

Ta bort all hårdvara utom hd:n med operativsystemet. Slocknar datorn då så skulle jag som jag skrivit innan bytt nätaggregatet. Eller om det varit min dator hade jag börjat med att köpa ett nytt nätaggregat. Felar datorn ändå så har du ju ett nätaggregat i reserv.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...