Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att starta datorn som det gjort förut!!!,Hur ska man göra?


Joakim Bernström

Rekommendera Poster

Joakim Bernström

Hej igen!

Jag ett problem som är följande och det är att när jag tar ut alla datakablar bakom min ena dator och sedan tar jag och sätter tillbaka alla datakablar men då går det inte datorn igång, med andra ord mitt operativsystem MS Windows XP Home Edition. Det ända som står på dataskärmenär "no singnal" och betyder ju att datorn är endast felpåslagen på något sett. Men i dett fall vet jag inte hur jag blir av med problemet?

Det jag har gjort också är att man stänger av datorn med on/off knappen som finns bakom på stationära datorn och sedan väntar trycker jag på efter ett tag innan datorn kommer i gång igen. När den inte går i gång trycker jag på on på baksidan och sedan trycker jag också på knappen frampå och då går datorn i gång på rätt sett och sedan kommer man i som vanligt men jag vill inte ha det så här när man ska starta när man har kopplat bort kablar. Föresten tror jag att det kan inte vara bra överhuvudtaget för datorns innehåll.

Jag fick reda på av en annan att jag skulle trycka ner startknappen cirka 7 sekunder och då skulle datorn gå igång igen men det gjorde ju inte att man blev av med problemet.

Vet du hur man gör för att man ska kunna sätta på datorn utan dessa problem, även fast man har tagit bort datakablarna.

Det är ju bra om man kan ta bort kablarna när man ska göra om datorn, flytta och mycket annat.

Kan det vara fläkten som man måste bytta i denna stationära dator?

Hur reder man bott på detta?

MVH Joakim

:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att jag förstod dig rätt men om du kopplar ur alla sladdar menar du även strömkabeln och att det är efter det som det tar tid innan det åter går att starta datorn?

 

När datorn är avstängd, om du då slår av huvudströmbrytaren på baksidan och sedan åter slår på och försöker starta får du samma fel då?

 

När datorn väl startat upp går klockan rätt i bios eller har den tappat tid och datum, i så fall kan det vara biosbatteriet som är slut.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Joakim

 

Ett tips. De meddelandet brukar visas på skärmen om den inte är ansluten, kolla att du har anslutid den till rätt uttag och att inga stift är böjda.

 

Olle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej

 

Besvara vad du börjar inlägget med som var att du sa detta som är rätt;

 

När datorn är avstängd, om du då slår av huvudströmbrytaren på baksidan och sedan åter slår på och försöker starta får du samma fel då?

 

Nästa svar är att jag har redan bytt biosbatteri så jag kan nästan tro att problem ett ligger någon annan stans men jag är inte helt säker för när jag bytte batteri belv metalbygel något slöare.

Men kan det vara detta som gör att den inte startar på riktigt sätt?

 

MVH Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej Olle M!

Besvarar inlägget och du har tyvärr fel för jag vet vad du menar och jag inte ta fel på kablar för jag är extremt noga med att sätta kablarna rätt.

Jag vet inte vad felet ligger för det känns fortfarande inte som om det är fläkten som jag tror inte ett enda du på att felet ligger där.

Vad tror du jag kan börja laborera?

 

MVH Joakim

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn har "några år på nacken" så gissar jag på att det antingen är nätaggregatet eller moderkortet som håller på att gå i förtidspension.

 

Ett tydligt tecken på att moderkortet har börjat att tröttna är vanligtvis att kondensatorerna har börjat att läcka eller få en "rundad topp" (se bifogad bild). En mer utförlig beskrivning finner du här http://www.badcaps.net/

 

Nätaggregat är lite knepigare att testa, det bästa är om du kan få låna ett.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[bild bifogad 2006-02-24 22:27:31 av NWM]

808488_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan det vara detta som gör att den inte startar på riktigt sätt?

 

Ja, om bios tappar ström så blir just uppstarten lidande, bios styr och kontrollerar alla komponenter så som CPU, minnen och hårddiskar och om inställningarna inte är korrekta så startar inte datorn.

 

Kan du på något sätt "fixa" batterihållaren så du är säker på god kontakt och prova igen.

 

Om du startar datorn och går direkt in i bios efter det att du slagit av huvudströmmmen, står klockan och datum rätt eller har den tappat inställningen?

 

Felet kan också ligga i dåliga kondensatorer på moderbordet, lite mer långsökt men det har hänt.

 

Om man är lite händig och känner till lite om elektronik så kan man byta kondensatorerna om det skulle vara det felet, men i annat fall är det knappast lönt då en reparation troligen kostar mer än ett nytt moderbord om man måste lämna in för reparation.

 

Men mitt grundtippset just nu är fel på bios batteriet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men mitt grundtippset just nu är fel på bios batteriet.

 

Håller med dig Tunna. Men frågeställaren skriver iofs:

 

Nästa svar är att jag har redan bytt biosbatteri så jag kan nästan tro att problem ett ligger någon annan stans men jag är inte helt säker för när jag bytte batteri belv metalbygel något slöare.

 

Kan det vara dålig kontakt, eller är även det nya batteriet "slut"? Jag vet inte men jag skulle precis som du föreslår kolla vidare på det spåret. Först när jag var riktigt säker på att det inte batteriet så skulle jag gå vidare med mina förslag längre ned i tråden.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först när jag var riktigt säker på att det inte batteriet så skulle jag gå vidare med mina förslag längre ned i tråden.

 

Min första tanke var faktiskt kondensatorerna på moderbordet när jag läste tråden.:)

 

Men precis som du skriver tar man helst det enklaste först, skulle det bara vara biosbatteriet så är det ganska lätt fixat, men det är inte lika lätt att ge sig på att byta kondensatorer, speciellt om man inte ens vet vad det är...

 

Det känns mer som kondensator fel då det behövs lite tid för att "läka" problemet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej NWM!

Bevarar det du skrev i inlägget;

Det är en dator som är cirka 6 år gamal men jag har redan uppgradert den med nya hårddiskar, minne, hårddisk och sen till sist MS XP Home Edition UPG. Allt har gott förträffligt bra men det är bara detta kvar som tyvärr då ska krångla för mig nu när man behöver använda den.

Vet du kanske vad man då ska kunna börja någonstans?

Undersökningområde - Utanför eller innanför??

 

MVH Joakim

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Joakim,

 

Först tycker jag att du följer det råd som Tunna ger dig, kolla så att batteriet till bios verkligen har bra kontakt. Ta gärna ur batteriet och sätt tillbaka det igen.

 

Om inte det hjälper så tycker jag att du skall, som jag skrev, titta på kondensatorerna så att de inte har börjat att läcka.

 

Jag tror inte att ditt probem behöver bli dyrt att fixa men det kan kanske vara lite knepigt att hitta orsaken.

 

Prova först med att kolla så att batteriet verkligen har bra kontakt. Hjälper inte det så postar du igen så går vi vidare i felsökningen.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej NWM!

Besvarar inlägget;

 

Har redan kollat upp detta som du skriver;

 

Om inte det hjälper så tycker jag att du skall, som jag skrev, titta på kondensatorerna så att de inte har börjat att läcka.

 

Jag tror inte att ditt probem behöver bli dyrt att fixa men det kan kanske vara lite knepigt att hitta orsaken.

 

Kondensatorerna se absolut inte alls ut som bilden du vissade mig.

 

Måste jag ta ur batteriet för jag har ju som sagt bytt battteri men det kan alla fall vara det tydligen?

Du skriver detta och jag undra vad du menar;

Hjälper inte det så postar du igen så går vi vidare i felsökningen.

 

Vad betyde "postar du igen" och andra är "vidare i felsökninngen"

 

MVH Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Joakim,

 

Jag återkommer i morgon Joakim. Nu skall jag gå och lägga mig. Lovar att förklara mer utförligt imorgon, men nu är jag trött.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag ta ur batteriet för jag har ju som sagt bytt battteri men det kan alla fall vara det tydligen?

 

Det kan vara så att batterihållaren glappar lite och att batteriet inte har ordentlig kontakt, du kan känna lite på om det verkar sitta ordentligt, kanske vrida lite på batteriet så du ser att den sitter rätt i sin hållare och att klämman på översidan av batteriet verkligen ligger emot batteriet ordentligt.

 

Det är mycket ovanligt men det har hänt att nya batterier man köpt är trasiga så uteslut inte fel på batteriet bara för att du nyss bytt ut det.

 

Vad betyde "postar du igen" och andra är "vidare i felsökninngen"

 

Svarar på din fråga till NWM eftersom han gått och lagt sig.:)

 

Vad han menar är att om du skriver igen (postar) efter varje steg så vet vi vad du provat och vad du gjort så kan vi komma med förslag om vad du skall göra sedan, (vidare felsökning) för att leta efter vad som är fel på din dator.

 

Bios batteriet är det enkla första steget i felsökningen, om det visar sig att det inte är fel på bios batteriet så får man leta vidare efter vad som kan vara fel och då kommer vi till kondensatorerna på moderbordet.

 

Du skriver att dom inte ser ut som på bilden, dom är alltså platta och fina på översidan och inte uppsvullna och det ser inte ut som om någon brunsvart olja runit ut brevid kondensatorerna?

 

Varje gång du gör något i datorn så se till att strömmen är avslagen först så att du inte skadar någon komponent i datorn.

 

Det viktiga är att man tar det lugnt och gör en sak i taget så hittar man felet så småningom.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios batteriet är det enkla första steget i felsökningen, om det visar sig att det inte är fel på bios batteriet så får man leta vidare efter vad som kan vara fel och då kommer vi till kondensatorerna på moderbordet.

 

Sen när har avsaknaden av Bios batteri gjort att en dator inte startar?

 

 

Förövrigt tycker jag det luktar brännt nättag om hela tråden :)

 

EDIT: Och en liten intressant sak till: hur kan nättaget vara knepigare att testa än felaktiga kondensatorer på moderkortet? Tunna: en kondensator kostar max 10 spänn vill jag minnas.

 

Kanske bättre och göra som ni säger och börja med det enklaste först... så jag föreslår att du byter nättag innan du börjar byta kondesantorer på moderkortet :)

 

Jag vet att ni är två som kan era saker, kanske gör ni lite överkurs av detta felet :)

 

Godnatt och lycka till!

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-25 00:27:45 av Ö .]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är som sagt ett medelande du får om skärmen inte är ansluten.

Så problemet du har bör vara att antingen kontakten du sätter i grafikkortet från skärmen inte sitter i som den ska eller är skadad.

kan också vara att grafikkortet inte sitter riktigt bra utan har dålig kontakt så det blir lite rubbat ur läge när du sätter i och tar ur sladen/kontakten ur det.

Prova att öppna datorn och låssa på skruven som håller kortet och försiktigt kolla och trycka i kortet och dra ått skruven igen.

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...