Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HUB


Joakim Andersson

Rekommendera Poster

Joakim Andersson

Jag är ganska ny när det gäller nätverk så jag tänkte kolla så att jag inte gör bort mig.

 

Jag har ett litet nätverk hemma som just nu består av två datorer. I dessa sitter det nu Intel EtherExpress PRO/100+ PCI kort och det fungerar mycket bra med en TP-kabel.

 

Nu har jag tänkt att bygga ut med dels ett kabelmodem och inom en snar framtid även en dator till.

 

Jag tänker alltså skaffa mig en liten hub. Jag har hittat följande hub som jag tycker verkar helt ok: Intel InBusiness 4-port Fast hub.

 

Den ska använda sig av Fast Ethernet 100 Mbps och vara enkel att bygga ut. Låter det som ett rimligt förslag? 1000 spänn går den på och det är ungefär det som jag är beredd att lägga ut.

 

Om ni tycker att jag är helt dum i huvudet så kan ni väl säga det så att jag inte köper fel saker.

 

Tack på förhand

Joakim Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycker att den var lite för dyr....... jag hittade häromdan en 5-portshub för 795 spänn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Var det 100 Mbps?

 

Sen är frågan om man måste ha en hub som anpassar sig till 10 eller 100 eftersom jag har tänkt att koppla in ett kabelmodem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Jag fattar nog inte, varför ska jag inte välja kabelmodem. Det kommer ju kosta mig 100 spänn i månaden och inget i minutavgift varför ska jag då ha ISDN som först och främst är mycket slöare (128k mot upp till 2M) och dels kostar per minut?

 

Varför skulle jag inte kunna köra samtidigt? Om jag ansluter kabeltvmodemet till hubben och datorerna så måste jag väl kunna köra med wingate eller något liknande program eller är jag helt ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Modemet har TP och jag har inte tänkt att använda det som en router för det har jag inte en aning hur det fungerar utan enbart kunna koppla ihop modemet och datorerna utan att behöva ha två nätverkskort i en av burkarna. Sedan har jag tänkt köra wingate eller liknande!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...