Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tips om bärbar...

Willie

Recommended Posts

Hej!

Jag ska få "ärva" en bärbar på jobbet och har två olika att välja på. Tyvärr så vet jag bara vad den ena är för nån just nu så det blir ju lite svårt att jämföra men nån kanske har lite ris eller ros om just den eller andra tips eller råd om vad man ska tänka på vad det gäller bärbara datorer.

Det mest avancerade jag ska använda den till är bildredigering med Photoshop och lite enklare CAD-ritning.

Här är det som jag vet om den ena datorn:

Dell Latitude D610

Centrino 1,6GHz

512 RAM

128 Grafik

40 GB HD

Wlan, Bluethooth, IR, 14,1" skärm mm.

Det borde väl räcka ganska långt, eller? Berätta gärna om era egna erfarenheter om just Dell/Latitud.

Det mest avancerade jag ska använda den till är bildredigering med Photoshop och lite enklare CAD-ritning.

Detta kräver mycket minne och processorkraft så är den andra starkare så kan den kanske passa syftet bättre.

Den räcker till om du inte håller på med de senaste programmen.

Använder du autocad så kan det bli trögt av egen erfarenhet.

Milla

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

Tack för svaret,

men min gamla hemdator har P4 1,6 och 512 i RAM (antagligen långsammare "fart") och den tycker jag funkar hyfsat till dessa program som jag använder, fast i bland kan det ju bli lite väntetid. Självklart så vill jag ju ha en så snabb dator som möjligt men eftersom jag inte sitter och arbetar med det hela dagarna kan jag stå ut med någon tiondels/sekunds fördröjning. Men visst är det roligare att sitta vid en riktigt snabb dator, som jag ibland får tillfälle att göra på jobbet. Men det är inte det viktigaste, jag hade hoppats på lite tips, råd och kanske lite varningar om just den här modellen.

(När jag började med CAD så satt jag vid datorer som hade 64-128 i RAM och det var inte speciellt upphetsande kan jag ju berätta ;)

:) Vi har Dell på jobbet, både bärbara och stationära själv sitter jag oftast vid stationär Dell men de bärbara vi har bla denna modell fungerar bra men vi har mera RAM i våra (minst 1024) just pga Autocad och liknande program.

Milla

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...