Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tessan66

DC++ krångel efter inkoppling av router

Rekommendera Poster

Hejsan

JAg har kopplar ihop ett trådlöst nätverk hemma mellan mina två datorer men nu när jag ska använda mig av DC++ så går det ite att söka och ladda nr längre. Jag har förstått att det är någon inställning som ska göras i routerna "port forwording" men jag vet inte vilka ip nr jag ska använda mig av och vad ajag sedan ska skriva in i DC++.

De fält som ska fyllas i på min router är: Private IP, Type, Port Range, Comment. Var hittar jag dessa uppgifter och vad ska jag skriva in i DC??

Tack så länge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ROUTER

* I Private IP skriver du in ip-numret till datorn du vill använda DC++ i.

* I Type väljer du TCP och UDP (heter TCP/UDP, Both, TCP and UDP eller något åt det hållet).

* I Port Range anger du ett portnummer. För DC++ är det vanligtvis 1412. Måste du välja start- och slutport skriver du 1412 i båda.

* Leta reda på vilket ip-nummer som routern har fått från internetleverantören.

DC++

* Öppna DC++ på datorn som har det ip-nummer du angav i Private IP.

* I Settings i DC++ väljer du Active. I rutan för ip-nummer skriver du in det ip-nummer som routern har fått av internetleverantören.

* I fältet för port skriver du 1412, alltså samma som i Port Range.

Nu ska det fungera igen.

Om det skulle sluta fungera beror det antagligen på att du har fått ett nytt ip-nummer av din nätleverantör. Gå då in i routern och kolla vilket ip-nummer som routern har fått. Skriv sedan in det nya numret i rutan för ip-nummer i DC++.

Sista steget: Klicka på "Poäng" ovanför det här inlägget...

[inlägget ändrat 2006-02-22 16:07:44 av Peter C.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...