Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av celler i ett batteripack


ArneAnka

Rekommendera Poster

Ja just det byte av celler i ett batteripack, det är precis vad jag försöker mig på.

 

Problemet efter att ha pillat isär mitt batterpack är att hitta nya celler.

Cellerna är av typen Lithium ION och är av märket A&TB.

Typen heter troligen LGR18650P

Längden på cellerna är 64mm och diametern på 18mm.

 

Spänningen på cellerna har jag ingen uppgift på men totalt är batterpacket på 10,8V och 3200 mAh.

 

Jag bifogar en bild på batteripacket.

 

Batteripacket är till min gamla lilla laptop Fujitsi B142.

 

Finns det någon vänlig själ som kan tipsa om var jag kan hitta nya lithiumceller?

 

 

?

 

[bild bifogad 2006-02-21 17:12:28 av ArneAnka]

[inlägget ändrat 2006-02-21 17:13:11 av ArneAnka]

807496_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toshiba batterierna ser ut att stämma bra med mina.

Frågan är bara var man beställer...

 

Jag har själv hittat lithiumceller i danmark men vet inte om det är rätt.

Storleken och spänningen ser ut att vara rätt men hur är det med mAh?

 

Hur blir det med mAh när man kopplar i serie respektive paralell?

Hur räknar man då?

 

Cellerna i mitt batteripack ser ut att vara paralellkopplade två och två.

Sedan är paren i serie, totalt tre par.

 

mAh för packet är på 3200 mAh, vad är det då för mAh för varje cell?

 

...det där med matte

 

[inlägget ändrat 2006-02-21 19:50:46 av ArneAnka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och hur blir det med mAh?

 

milli ampere timmar; vid pararellkoppling så borde ju batteriet hålla längre...

 

Men hur räknar man ut hur många mAh ett batteripack ligger på?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man läser på batterierna (och litar på vad som står där) eller testkör dem genom att dra ur dem genom ett motstånd, ja en känd belasting, och mäter strömstryrkan som batteripaketet orkar levera samt den tid det orkar med.

 

strömstyrka * timmar = mAh

 

Men sedan är sambandet inte helt linjärt. En del batterier klarar av att ge ifrån sig flera amperé timmar om de belastas hårt medan andra klarar låga strömstyrkor bättre. Vet inte vilken belasting en standardmätning sker vid.

 

Och enkelt kan man säga:

Du har två batterier om 2.5 V á 2000 mAh

Seriekopplar du får du ett paket om 5 V med 2000 mAh

Parallellkoppar du får du ett paket om 2.5 V med 4000 mAh

 

Edit:

Ju större styrka, antal mAh desto bättre. Men det viktiga är vilken spänning de håller, inte hur mycket de kan lagra.

 

Edit2

Li-Ion batterier säljs oftast inte separat. De är för avancerade för att hanteras av "okunniga" konsumenter. Om de laddas fel kan de explodera och börja brinna. Vet ej hur pass standardiserade Li-Ion batterier är och om ett fabrikats celler kan ersätta ett annat rakt av. Du har väl hört om de mobiltelefoner som ibland börjat brinna. Dessa bränder har oftast troligen berott på felaktiga piratbatterier.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-02-21 20:09:48 av Monshi]

[inlägget ändrat 2006-02-21 20:15:02 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur räknar man ut hur många mAh ett batteripack ligger på?

 

Det är bara att lägga ihop mAh på dom celler som liger parallellt. Om du lägfer två på 2000mAh parallellt så blir det 4000mAh. Sen kan man lägga 3 sådana paket i serie för att få 10.8V.

 

Sen kommer det jag alltid tjatar om... Tänk på att LiIon-batterier inte är att leka med. En rejäl överladdning eller kortslutning, så händer det grejor. Det kan sluta riktigt illa med nedbrunnet hus eller ännu värre. Finns många exempel på det. Det är därför det sitter mängder med skyddselektronik i alla batteripaket, just för att förhindra sånt.

 

Hur hade Arne Anka tänkt lösa det? Hoppas inte han tänker riva ut alltihop och sätta dit celler utan skydd. Det kan som sagt sluta på ett annat sätt än han tänkt sig.

Har själv sett vad som kan hända. Det gällde ett LiPol-batteri som är betyligt snällare än LiIon. Eldrivet modellplan..kraschlandning...buckla i batteripaketet. Det som hände sen var rätt otrevligt, med kraftig rökutveckling och fem minuter senare eld.. Tur att det var utomhus, tyckte jag då. LiIon brukar bete sig betydligt häftigare, dom slänger gärna brinnande material omkring sig, som sätter eld på allt i närheten.

Om nån tror jag överdriver, så är det bara att söka lite.

 

[inlägget ändrat 2006-02-21 20:13:52 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.

 

Känner jag mig själv så kommer jag nog att byta cellerna trots dina varningar...

 

Man ska inte byta bromsbelägg själv, inte skruva isär datorn, inte öppna elcentraler, inte klappa okända hundar, inte ge sig ut på fjället ensam inte gå mot rött, inte köra för fort, inte inte.

 

Man ska däremot lyssna på andra.

Så därför kommer jag att vara extra försiktig när jag testkör batteripacket, tack för varningarna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska däremot lyssna på andra.

Så därför kommer jag att vara extra försiktig när jag testkör batteripacket, tack för varningarna.

 

Det är lugnt.. Bara man tänker på riskerna och undviker att kortsluta dom så går det nog bra. Jag använder sådana celler till modellflyg och vet som sagt vad som kan hända. Själv har jag stor respekt för dom numera.

 

Tänk också på att dom oftast levereras drygt halvladdade, så du inte tror dom är tomma och att det är riskfritt att kortsluta dom då. Dom tål nämligen inte att djupurladdas heller, därför lagras dom laddade, i motsats till NiCd och NiMh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Ni-Mh batteri till en Ericsson GH198. Detta köpte jag nytt och laddade det väl en gång tror jag. Sedan dess har det legat i bilen ett halvår och sen lika länge i ett förråd utan värme i ett år tror jag.

 

Det ser helt ut om jag tar bort etiketten som döljer de sex cellerna men det går inte att ladda överhuvudtaget. Kan jag på något sätt chocka igång det eller?

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett förlorat fall.

 

Sedan dess har det legat i bilen ett halvår och sen lika länge i ett förråd utan värme i ett år tror jag.

I vindrutan i bilen? Dvs väldigt varmt? Då kan det ha gått illa.

 

Någon spänning alls i cellerna? Vad händer när du försöker ladda? Blir batteriet varmt? Kan du, med en multimeter, mäta om det går in någon ström i batteriet?

 

Kan jag på något sätt chocka igång det eller?

 

Söker lite på nätet...

Det du kan göra är försöka ladda det och dra ur det några gånger. Något speciellt sätt att återuppväcka batterierna om de är skadade hittar jag inte. I sig ska inte en långtidsförvaring skada NiMH batterier. Om de legat varmt i bilen kan de däremot ha skadats.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...