Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digtalbox undran


Örjan Edman

Rekommendera Poster

I de svenska hushållen gissar jag att det är ganska vanligt med att det finns 1 TV (kanske fler) och en inspelningsutrustning typ Video/DVD.

 

Hur kommer det sig då att det är fullständigt omöjligt att hitta en digitalbox som klarar detta?! Jag kanske har fel, men jag har inte lyckats hitta något.

 

För att lösa mitt problem innebär det ju att man måste ha två digitalboxar, som om man inte skulle ha nog med prylar att hålla reda på! Rent tekniskt kan det ju inte vara omöjligt att i en box se till att det finns två utgångar (2 tuners eller?). För egen del händer det ofta att jag tittar på en kanal och spelar in en annan under tiden.

 

Man kan ju köpa en digitalbox med hårddisk, då går det tydligen bra att spela in något samtidigt som man tittar på något annat. Men för min del känns det onödigt att lägga till ytterligare 1000-lappar, när jag redan har en inspelningsbar DVD som är superbra. Men samma teknik borde man ju kunna använda och låta den gå vidare till DVD/Video istället för innbygd hårddisk.

 

Men jag misstänker att detta är ett sätt att från handlarleden försöka få ut så mycket som möjligt!

 

Någon som vet mer om detta eller har någon synpunkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, nu ska vi reda ut lite.

 

Det finns digitalboxar med dubbla mottagare som klarar av att spela in en kanal medans en annan visas på TVn. I boxen finns dock fortfarande bara en avkrypteringsenhet vilket ger att det material som sparas på hårddisken fortfarande är krypterat. Avkryptering sker då när innehållet spelas upp. Av vad jag hört att det ej går att att parallellt avkryptera två videoströmmar genom vare sig en CONAX, VIACCESS eller NDS VideoGuard modul. Med modul menar jag dels själva avkrypteringskretsen i digitalboxen samt programkortet med nycklarna som används vid avkrypteringen.

 

Varför det (knappt) finns boxar där den inspelade signalen kan tas ut ur boxen på annan väg kan man bara spekulera om. Men man kan enkelt tänka sig att problemet jag utmålar ovan kan vara en del av det, att det helt enkelt inte lätt låter sig göras. Samt att efterfrågan ej är så stor. Samt att TV-producenterna helst ser att inspelat material stannar på hårddisken och ej sprids vidare...

 

Det är ju dessutom en EXAKT kopia av det som sänts som sparats på hårddisken. Med en separat DVD-inspelerare kodas ivartfall signalen om och därmed tappar lite i kvalité...

 

mmh, men var vad din fråga egentligen...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju vettigt. Men då borde det gå att spela in den digitala signalen till min DVD istället för en inbyggd hårdisk i digitalboxen., eller så borde det finnas en box som helt enkelt "innehåller 2 boxar", så man slipper så många enheter. Jag kommer bara att titta på de marksända kanalerna, 1, 2 och 4.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En box som innehåller två boxar till priset av två boxar och kräver två abbonemnag och det blir då dubbla priset mot en box...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt! Eventuellt borde det kanske bli något billigare att ha "två boxar" i en enhet. Vissa funktioner/delar kanske går att dela på. I mitt fall struntar jag i abbonemang efter som jag inte är intresserad av övriga kanaler, men det är klart att alternativet ska finnas för den som vill.

 

Men hur som helst, nu finns ju inte detta så det är väl bara att gå och köpa två boxar om jag nu vill titta på en kanal och spela in en annan samtdigit, och inte lägga när den kostnaden som det innebär med innbygd hårddisk..

 

En ny fråga: Om jag nu bara köper en box, hur kopplar jag då ihop enheterna, box, tv, DVD, och då med möjlighet att spela in på DVD:n?

 

Man borde ha valt tvhandlar-branschen i dessa dagar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det bevisar ju att tekniken finns, men det är synd att det inte finns något utan abbonemang, då jag bara är intresserad av "gratis"-kanalerna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur mycket krångel det är kan man bara konstatera att tekniken inte är tillräckligt mogen ännu.

 

Det tog min rätt tekniskt lagde far flera veckor att lyckas kopla ihop digitalmottagare, hdd-recorder, tv och video så att de fungerar "som de borde".

 

Men de får se till att inte resa bort när de vill spela in program från två olika kodade kanaler för si det går inte. Vilken kanal de vill spela in från måste ställas in manuellt på digitalboxen och sen får de nöja sig med att spela in från den (kodade) kanalen.

 

Och ja, tvhandlaren HAR varit inblandad. Går det att fixa på nåt sätt så vet då inte den handlaren hur man gör i alla fall.

 

Nej, digitaltvtekniken är inte tillräckligt mogen för att rullas ut nu.

 

[inlägget ändrat 2006-02-21 13:29:21 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jisses, det har jag inte tänkt på! Jag brukar ofta spela in en vecka framåt i samband med resor, och då givetvis från olika kanaler. Men det går alltså inte? Finns det boxar som klarar detta tro?

 

Jag börjar bli mer och mer irriterad på den här "nya" tekniken! Jag är annars en person gillar tekniska prylar och nyheter, men det här börjar mer och mer kännas allt annat än genomtänkt!

 

Den 28:e stängs det analoga nätet där jag bor, så nu börjar jag känna mig lite stressad. Vill ju köpa det som passar mig bäst och helst utan att ruinera mig, men samtidigt vill jag ju kunna göra det jag gjort tidigare. Det känns ju lite knäppt om jag nu måste göra avkall på vissa saker men ändå lägga ut en massa pengar. Suck!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jisses, det har jag inte tänkt på! Jag brukar ofta spela in en vecka framåt i samband med resor, och då givetvis från olika kanaler. Men det går alltså inte? Finns det boxar som klarar detta tro?

 

Min digitalbox Nokia 9902s för digitalt via satellit kan jag programmera i förväg på samma sätt som en gammal video. Samma variant finns för marksända sändningar. T.ex. http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/digital-tv-boxes/218426/details men att kunna se och spela in en annan kanal går inte.

 

Man att kunna pausa dirktsändningar är å andra sidan inte fy skam! :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2006-02-21 13:42:54 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet av det och man ska ju aldrig säga aldrig men de har inte lyckats trots hjälp från tvhandlaren.

 

Det är just själva kanalbytet på digitalboxen som inte hänger med andra apparater.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej se en och spela in en annan kanal är ju en annan femma.

 

Men du måste alltså programmera både digitalbox och video/dvd/hdd-recorder för att spela in?

 

Nå, då GÅR det ju i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just själva kanalbytet på digitalboxen som inte hänger med andra apparater.

 

Så är det men beroende på digitalbox så kan funktionen att ställa in själva boxen att skifta mellan olika kanaler finnas. Jag hade en för det digitala marknätet för några år sedan som hade denna funktionen. Med samma tider på den apparat du ska spela in på så fungerade det.

 

Det är så att funktionen att kunna se en kanal och samtidigt ha tillgång till en annan kanal för inspelning ansågs som icke nödvändig när digitaltv-box standarden infördes en gång i tiden. Undersökningar säger att ju störe urval av kanaler det finns att se på ju mindre är benägenheten att behöva kunna ta emot två kanaler samtidigt.

 

Länkar till mina påståenden har jag inte, ni får väl tro på mig? :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även med Viasats box gäller att enbart en ström kan kodas av i taget. Dvs det som sparas på hårddisken är krypterat och måste gå igenom avkrypteraren när det spelas upp. Precis som jag sagt tidigare.

 

Det som finns i den är troligtivis två demultiplexare som delar upp den inkommande strömmen och sorterar ut en kanal ur denna. Dvs den kan lyssna på två frekvenser parallellt och sortera ut kanalerna ur dessa. Dessa strömmar av data kan då antingen dektrypteras och avkodas och sändas ut ur boxen eller sparas i originalformat, en exakt kopia av den mottagna dataströmmen, på hårddisken.

 

Visst, denna teknik kan även Boxer- och Canal Digital boxar utnyttja.

 

Canal Digital hade förra våren en kort tid reklam för en box som klarade av att spela in ett program och visa ett annat, mao snäppet sämre än Viasats.

 

Tror nog även det finns Boxer boxar som kan spela in en kanal och visa en annan. Dock INGEN som kan avkryptera, avkoda och sända ut två kanaler parallellt. Begränsningen, av vad jag hört, ligger i abbonemangskorten, dvs i de chip soim finns där, som enbart kan hantera en ström i taget.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-02-21 14:41:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säg så här då: Då borde jag ha möjlighet att spela in hela den krypterade digitala strömmen på min DVD:s hårddisk, och sedan spela upp det vi boxen och då välja vad jag ska se?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..men denna släpper inte boxen ifrån sig..

 

fast så läser jag i M3 om en Sagem box som klarar av att ta emot två kaneler samtidigt, en för visning och en för inspelning. De skriver där att den sparade strömmen på hårddisken är okodad och kan spelas upp utan programkort.

 

Mmh.. detta säger emot det jag sagt tidigare men jag tror på det jag skrivit, dvs att enbart en ström i taget kan avkodas/avkrypteras.

 

Men boxen har ingen DVD-inspelare och medger inte att man på något sätt för ut det spelade materialet på annat sätt än till TVn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Dreambox 7025. Den har dubbla mottagare och kan enligt Dream själva spela in på en kanal medan man tittar på en annan. Vad gäller själva programkortet så klarar det väl att koda av flera kanaler samtidigt? Cardsharing tänker jag på då (inom samma hushåll alltså, annars är det kanske olagligt) , där kan man ju ha ett tiotal mottagare igång på olika kanaler samtidigt, och dela på ett kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...