Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tips på tyst och liten dator?

NumeriusNegidius

Recommended Posts

NumeriusNegidius

Jag är ute efter en ny dator. Jag vet inte om mina önskemål är oförenliga, men jag vill ha en dator som är:

1. Tyst

2. Liten och snygg

3. Rimlig prestanda

4. Billig

Nu är ju alla punkterna ganska relativa begrepp, men jag ska försöka definiera...

1. Min dator idag låter på tok för mycket. Jag har en 80mm Papstfläkt till processorn (http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=295 Länken är 2 år gammal så jag vet inte om produkten har förändrats). Hårddiskarna är Seagate Barracuda. För värmens skull har jag en chassifläkt nedställd på lägsta varv. Nätagget vet jag bara att det är ett Enermax 300W. Det var drygt 2 år sedan jag senast försökte få tyst på nuvarande burken, så jag har inte riktigt koll på bitarna, men jag har för mig att jag stannade processorfläkten för att se om det var den som var boven och kom fram till att det var den som var boven. Slutsatsen är att jag vill ha en tystare dator än nuvarande och gärna rejält.

2. Liten och snygg = typ Shuttle (http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010086484). Jag kan tänka mig en billigare Shuttle eller något annat märke som är snyggt och billigare.

3. Egentligen tycker jag att min nuvarande dator har rimlig prestanda även om den sjunger på sista versen. Den har ca 4 år på nacken och den jag köper nu borde "räcka" i 4 år till i alla fall. Nuvarande är en Athlon XP 1700+ med Gforce3 Ti 200 och 512 MB RAM. De mest prestandatunga grejor jag kommer köra på den är Gimp/Photoshop och ABC, så jag behöver inget häftigt ljudkort eller grafikkort (eller?). Jag kan tänka mig:

- Moderkort med integrerat ljud-, nätverks- och grafikkort.

- Processor: Athlon 64 3200+ (ge eller ta), eller motsvarande med mindre värmeutveckling.

- Minne: ca 1 Gig

- CD-brännare

- Fläktar: tysta som möss

4. Jag vill ha en platt skärm på 19" också och tangentbord/mus för ca 700:-. Inklusive skärm får den inte kosta mer än ca 10 000:-.

Jag vet inte om det går att sy ihop. Jag vill ha bra grejor, men ekonomin är något begränsad. Skärmen måste vara OK och datorn som sagt liten och tyst.

Har ni några idéer på vad man kan köpa som känns som ett rimligt prestandalyft och en ljudnivåsänkning så är jag idel öra!

Tack på förhand!

/Nisse

---

"Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan för att misslyckas."

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...