Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD reparation!?


Big_Hobbit

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Någon som har ett bra tips om dom vet vart man kan köpa ett cd-reparations kit som fungerar. Finns en del s**t där ute men köpte ett för några år sedan som fungerade riktigt bra men tyvärr så gick affären som sålde dom i konkurs. Så om någon har någon bra erfarenhet av ett bra reparations kit, så posta gärna!

 

MvH Big_Hobbit

 

There can only be one hobbit!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu beror det ju på hur illa skadad skivan är men jag har lyckats "reparera" skivor med EAC (Exact Audio Copy).

 

Rippa musiken från skivan med EAC (kan ta hemskt lång tid om skivan är skadad) och bränn sedan en ny kopia. Eftersom EAC inte ger sig förrän den läst "korrekt" kommer kopian att vara lika bra som orginalet innan det skadades.

 

Kanske inte vad du menade men ett alternativ :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lizardking!

 

Nä, jag tänkte mer en lösning som "räddar" själva skivan, vet ju att det finns produkter som "slipar" ner det yttre lagret lite och som då möjliggör att lasern kan läsa skivan igen. Men EAC är detta ett program för datorn? Fungerar det även med dataskivor?

 

MvH Big_hobbit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Lizardking det blir poäng!

 

Är det någon mer därute som kanske har erfarenheter av något bra sett att reparera skivor. Har t.ex ett dataprogram där det finns en "liten" repa men datorn vägrar installera detta och fastnar i installareingen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag också läst vid några tillfällen, men det är då viktigt att gnugga radiellt på skivan och inte runt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe! Jo, jag testade med tankdräm en gång! Min kompis hade rekomenderat det, så sagt och gjort tog jag tandkrämen och jag har aldrig sett en sådan repig skiva efteråt! Kan tillläggas att i denna "moderna" tandkräm så fanns det "mikrogramulater" eller något sådant, små korn som förbättrar tandborstningen, tänkte ej på dessa när jag smetade på. Kan också tillläggas när man fick detta hjärnsläpp att det rörde sig om en hyrfilm! Ibland så är man rätt så korkad! Vill nog ej testa tandkrämstipset igen.

 

MvH Big_hobbit

 

[inlägget ändrat 2006-02-20 11:49:14 av Big_Hobbit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väll testa denna tandkräm då! Tack för alla svaren!

Alla kommer undra varför mi n dator luktar tandkräm.. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 10 years later...
Bror Uvebrant

Hej alla

 

Jag undrar om det är någon som vet om företaget CD reparation har lagt ner?

Företaget sysslade med att reparera CD och DVD skivor och startade 2007. Dom skrev till mig förra året att firman skulle lägga ner men att någon annan eventuellt skulle ta över verksamheten.CD reparation hade mailadressen: kontakt@cdreparation.se. Jag har frågat Eniro,se, hitta.se, ratsit, skatteverket och internetstiftelsen men ingen har hittat företaget när dom har sökt på "CD reparation". Det verkar som företaget är registrerat i ett annat namn. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som jobbade på CD reparation, han som mailade mig heter Ulf, tyvärr skrev han inte sitt efternamn så jag undrar hur jag ska hitta honom då? Snälla hjälp mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har inte provat det själv men hittade detta när jag sökte:

Spel & Sånt Norden AB
Hantverkaregatan 2
76130 Norrtälje

 

https://www.spelochsant.se/pages/view/id/10

https://www.spelochsant.se/products/view/id/7666

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bror Uvebrant

Hej

 

Tack så mycket för tipset, men tyvärr så brukar det inte vara repor som är mitt problem med DVD- RW skivor. CD reparation har hjälpt mig några gånger med att rekonstruera innehållet på skivorna som ibland blir ospelbara efter att dom har blivit slutbehandlade i min inspelningsbara dvd spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...