Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av datorer i nätverket


bagarn56

Rekommendera Poster

Jag har en D-Link 624+ router och vill kunna tillfälligt stänga av internettrafiken på andra datorer i mitt hemmanätverk. Ska jag gå in på datorns "mina nätverksplatser" och göra någonting där, eller ska jag gå in i routern och stänga av där. Hur gör man????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag gå in på datorns "mina nätverksplatser" och göra någonting där

Där tror jag inte att du kan göra det du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Antingen disable nätverksanslutningen på varje klient eller fixa det i routern. Filtrera bort på Mac adresserna, IP nummer eller liknande den vägen. Fast då fimpar du inte bara anslutningen till Internet utan även till resten av det interna nätverket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna göra detta genom att tilldela varje dator i nätverket en fast IP-adress internt (det gör du i routern). Dina klienter kommer nu alltid att ha samma IP adress i nätverket, exv 192.168.0.10, 192.168.0.15 etc .

 

Sedan blockerar du port 80 (och kanske 8080 också) till dessa nätverksnummer på de tider du önskar och på så vis har du stängt internet för vissa datorer på vissa tider. Exakt hur du gör med 624+ bör stå i bruksanvisningen.

 

Edit: Detta påverkar inte nätverket i övrigt, så andra delade resurser som nätverksdiskar eller skrivare kommer att fungera som vanligt.

[inlägget ändrat 2006-02-20 09:44:58 av LRE]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: Om man blockerar både inkommande och utgående trafik på port 80 så dör förbindelsen.

 

I praktiken blir det inte speciellt kul att surfa med port 80 blockerad för inkommande trafik, du får ju ingen respons på det du skickar ut. Det har "nörden" därhemma upptäckt och resultatet är internetfritt på de tider som jag som admin har bestämt

;)

 

Dessutom har jag utökat antalet blockerade portar så att MSN och annan chatprogramvara inte heller funkar nattetid på vissa datorer i huset.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Port 80 är vad en webserver lyssnar på och det är dit du skickar din request. Som avsändare har ditt operativsystem valt en port, vilken som helst som för tillfället inte används. Svaret från webservern anlämder på denna tillfälliga port.

 

Men du kanske menar något annat med att blockera för inkommande trafik? Jag har ALDRIG haft port 80 öppen för inkommande trafik (och knappt någon annan heller för den delen), det behövs ju bara om man har en server. Och jag har aldrig haft problem med "surfning".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: Om man blockerar både inkommande och utgående trafik på port 80 så dör förbindelsen.

 

Förtydligande igen: Port 80 är (om man har brandvägg) alltid blockad på alla datorer för inkommande anslutningar. Det är inte några webbserverar som ansluter till dig (inkommande), utan det är alltid du som ansluter (utgående) till webbservrarna. :)

 

Alltså, blocka utgående anslutningar i routern är det vi pratar om.

 

I praktiken blir det inte speciellt kul att surfa med port 80 blockerad för inkommande trafik, du får ju ingen respons på det du skickar ut. Det har "nörden" därhemma upptäckt och resultatet är internetfritt på de tider som jag som admin har bestämt

 

Vänta bara tills "nörden" går in på google och söker "proxy servrar", då får du tänka om i din strategi :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklast att gå in i din 624+ och klicka på fliken "Advanced"

och sedan knappen "Filters"? Då kan du styra exkat vilka tider som vilka datorer på ditt nät skall få tillgång till internet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Detta gjorde jag för jag ville begränsa min sambos sons internettid men det gick inte en dag förrän han hade satt det ur spel, förmodligen genom att ändra sin IP-adress. Därför måste jag ställa in så han inte kan ändra den. Tror det ska gå i routern (D-Link 624+) men är lite osäker på hur man gör....nån som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

varför inte snacka med grabben istället , nu vet jag inte hur gammal han är men låt honom köpa datortid genom att vara ute en viss tid eller ngt annat "kontrakt " ni kommer överens om .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som säger dig att vi INTE har försökt snacka med honom, gång efter gång efter.....Att spela CS är beroendeframkallande för många och då hjälper sällan några "snack".

Att begränsa tiden med tekniska hjälpmedel tycks vara enda sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vår router (också en DLink) finns det en funktion som kallas för "statisk DHCP". Där kan man skriva in MAC-adresser och tala om vilket ip-nummer den datorn ska få.

 

ALternativet är att stänga av DHCP-funktionen helt och ge alla datorer statiska ip-adresser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med MAC-adresser?

Hur gör man för att ge datorerna statiska IP-adresser?

 

[inlägget ändrat 2006-03-16 10:19:13 av stjo57]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stjo57 skrev:

 

förmodligen genom att ändra sin IP-adress.

 

Du skall filtrera på MAC -adress, inte ipnr. Du sätter upp vilka MAC-adresser (MAC = nätverkskortets serienummer) som skall tillåtas (glöm inte att lägga till din egen) och det får han ju lite svårt att kringgå.

 

Men det klart han har ju möjligheten att sätta i sin nätverkskabel direkt i modemet när ni inte är hemma, alternativt göra en reset av routern till fabriksinställningar vilket ni kommer att märka när ni kommer hem.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att ge datorerna statiska IP-adresser?

 

I inställningarna för nätverk på respektive dator. De exakta handgreppen beror på vilket operativsystem de kör.

 

Hmm, fast vid närmare eftertanke är det ju då bara att ändra den igen så det var ju en dum ide redan från början :)

[inlägget ändrat 2006-03-16 10:24:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha jag filtrerade på IP-nummer.

Var kan man hitta nätverkskortets serienummer?

Nja, ja visst kan han lägga in en kabel när vi inte är hemma men vi är hemma mycket så det skulle inte vara något stort problem.

Nej jag har lagt in lösenord så han kan inte gå in i routern själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med MAC-adresser?

 

Det är nätverkskortets "serienummer" som inte skall förväxlas med ipnr. Alla nätverkskort (och andra "nätprylar") har sina eget unika serienummer. För att se vilken MAC - adress ditt kort har så gör du så här: "Start" > "Kör" skriv cmd och sedan ipconfig /all så här ser det ut hos mig:

 

[log]Windows IP Configuration

 

Host Name . . . . . . . . . . . . : fnatte

Primary Dns Suffix . . . . . . . :

Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

 

Connection-specific DNS Suffix . :

Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller

Physical Address. . . . . . . . . : 00-11-09-C7-1E-8B

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.150.199.61

193.150.195.62[/log]

 

 

Min MAC = Physical Address. . . . . . . . . : 00-11-09-C7-1E-8B

 

Hur gör man för att ge datorerna statiska IP-adresser?

 

Tjänar i det här fallet inget till.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blockerar man MAC-adressen i stället alltså?

 

Jo man blockerar MAC-adressen (det är om jag inte missminner mig samma meny som där du blockerar ipnr).

 

Du kan välja om du skall blockera en eller flera MAC, men du kan också välja vilka MAC som du vill tilllåta.

 

I ditt fall så är bästa valet att välja att tilllåta t ex bara din och din sambos MAC. Orsaken till detta är att om grabben är klurig så kan han byta sin MAC adress (han har säkert kompisar med vilka han diskuterar sadistiska föräldrar som försöker begränsa deras männskligarättighet till oberänsad internetåtkomst).

 

Visserligen så kan ha ta reda på din MAC (och "låna" den) om han kan logga in i din burk och göra en "ipconfig /all" men det blir ju ett steg till.

 

Ett hundra procentigt skydd mot "databrottslingen" som du när vid din barm lär bli mycket svårt att åstadkomma:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett kompetent svar!

Första gången jag är på detta forum, verkar mycket bättre än Passagen Debatt som jag brukar avända mig av annars. Där får man ofta osannolikt korkade eller bara irrelevanta förslag som grundar sig på att folk helt enkelt bara läst halva min fråga!

Nej det är säkert svårt med ett 100-procentigt skydd som du säger men går man så här långt så har ju åtminstone försökt begränsa "databrottslingens" internettid, den tid han borde lägga på skolarbetet i stället. Mer kan man ju inte göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan ju filtrera mac-adressen istället för ip, eftersom macadressen är fast och inte går att ändra.

Är i min d-link router o kollar nu, det står iofs "Only deny/allow computers with MAC address listed below to access the network" borde ju innebära att han är utelåst från hela nätverket och inte bara internet.

 

 

EDIT:

Såg att flera redan föreslagit det..:)

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-16 14:40:23 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nire skrev:

 

"Only deny/allow computers with MAC address listed below to access the network" borde ju innebära att han är utelåst från hela nätverket och inte bara internet.

 

 

Precis, han blir helt utlåst från både internet och det lokala nätet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...