Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hindra åtkomst till och från Internet?


ola97

Rekommendera Poster

Jag har en filserver (win 2003 server) och en arbetsdator (win xp pro) som är kopplad till samma router som delar ut interna ip-adresser. Jag vill vara säker på att att filservern inte har internetåtkomst och framförallt inte är nåbar utifrån, förutom från det interna närverket. Hur ska jag få till denna lösning? Tacksam för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Som standard tillåter nog din router ingen trafik alls från Internet till någon maskin på "insidan". Det du skall kontrollera är att inga regler finns definierade för att skicka vidare viss trafik till en speciell maskin på ditt lokala nätverk. Beroende på modell och tillverkare kan sådant heta "port forwarding", "server publishing", "DMZ" mm.

 

Om du tittar på ex http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/N101145.asp så skall du alltså inte ha några som helst "services" listade. Under "WAN Setup" skall du inte ha någon "Default DMZ Server" angiven (se sidan 72 i referensmanualen på ftp://downloads.netgear.com/files/wgt624_ref_manual.pdf). Ser du över dessa inställningar skall nog allt vara som det skall, det vill säga "inte nåbar utifrån".

 

Jag vet inte riktigt vad du menar med "inte ha internetåtkomst", om du menar att man från servern inte skall kunna surfa exempelvis, får man göra lite annat. Enklaste sättet är nog att inte sätta någon gateway för serverns nätverkskort, men vad skall du med en sån server till? Du kan ju inte hämta hem till exempel uppdateringar?

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...