Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriv gärna ihop!


BoEriksson

Rekommendera Poster

Berndt Häggbom skrev:

Nja - motsvarigheten till modersmål

är farvatten...

Haha! klockrent Berndt.

Poäng utdelat.

Hoho, tackar för dagens garv :)

 

Angående särskrivning och dess gelikar; Det är irriterande. På t.ex. Eforum kan det innebära att man avstår från att ens läsa frågan, än mindre bidra med förslag på lösning av problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å herregud. Dels skriver han värre än vad min femåriga brorson gör.

Men det värsta är väl ändå VAD han skriver. han vill ju trots allt ha 3000 för en moped (Eller är det en mopp? :) ) Som mer eller mindre bara är skrot och som inte går att starta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det värsta är väl ändå VAD han skriver. han vill ju trots allt ha 3000 för en moped (Eller är det en mopp? Skoj ) Som mer eller mindre bara är skrot och som inte går att starta.

 

Ser ut som en FS-1:a. Värd sin vikt i guld idag! (Nästan i alla fall ;) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi skall diskutera språkbruk här på eforum så har jag en bestämd uppfattning om vad som är acceptabelt och vad som inte är det.

 

Ställer man en fråga så skall man göra sitt bästa för att den skall vara så lättläst och begriplig som möjligt. Den skall gärna hållas kort men med all relevant information, lite som ett ”abstract”.

 

Jag har full förstålelse för att det ibland kan bli väldigt tokigt om man inte har svenska som sitt modersmål. ”Eforumare” som läser mina inlägg på tyskspråkiga fora kan nog få sig ett gott skratt, men jag gör i alla fall så gott jag kan med min dåliga tyska.

 

Det jag menar är att om man ställer en fråga som man vill att andra människor skall ta sig tid till att besvara, då skall man anstränga sig lite. Läsa igenom vad man skrivit och eventuellt använda sig av ett rättstavningsprogram.

 

Det har hänt flera gånger att jag struntat i att svara på en fråga som jag vet svaret på enbart för att den har varit så extremt dåligt formulerad. Jag tänker som så att om frågeställaren inte tycker att frågan är värd att ägna mer än högst 30 sekunder att formulera, då är nog inte svaret så eftertraktat heller.

 

 

När det gäller svar på frågor så tycker jag att man kan vara betydligt mer tolerant vad gäller svenskan. Har jag ställt en fråga och en ”eforumare” ger ett svar som löser mitt problem så bryr jag inte mig inte om meningsbyggnad, särskrivningar eller stavning, personen har ju tagit av sin tid för att lösa mitt problem.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en FS-1:a. Värd sin vikt i guld idag!

 

Nej det är en Suzuki K50.

Och 3000 för en icke fungerande K50 är definitivt överpris.

För 3000 ska den åtminstone vara i någorlunda bruksskick.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Tack, Leon_, för poängen!

 

Egentligen är det en variant på:

Motsvarigheten till modersmjölk = farvatten.

Fast - en omgång modersmjölk är ju ett modersmål...

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om särskrivning respektive hopskrivning, så är båda lika problematiska egentligen. Det uppstår även problem då folk börjar skriva ihop allt för att inte råka ut för "särskrivning"

 

Idag läste jag följande på en konditori/bageri i Hallstahammar:

Delikates & svenskbröd

 

Vad exakt skulla ordet svenskbröd betyda? Inte är det vetemjöl i brödet då i alla fall....

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonstans vid Stäket/Roterbro (precis vid avfarten från E18 mot Arlanda) byggs en rondell. Vid rondellen står en rolig skylt. Minnesbilden är dock inte helt klar, men det är en av följande två versioner:

 

1.

BYGG UTFART-

INFART

 

2.

BYGG UT-

INFART

 

Tvåan är helt fantastisk (om det är den rätta), men ettan får ungefär samma betydelse.

 

Jag hann dock inte bygga varken in- eller utfart...

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det är viktigt (då tråden är ganska död) men jag har sett skyltarna igen. Det finns två olika:

 

BYGG

UTFART

 

och

 

BYGG UT-

INFART

 

Alla förstår vad som menas, men språkligt är textens innebörd något helt annat.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag läste jag följande på en konditori/bageri i Hallstahammar:

Mitt inlägg har nu ingenting med särskrivning att göra direkt, men i Öregrund såg jag en skylt i ett fönster: Vikproblem? Det var ngn slags diet-ställe.

Ett annat utanför ett lokalt matställe: Kvällens tips: Pepparstekt

och en annan jag bara hört talas om: Gäddglass

 

-det heter väl ett konditori/bageri ?

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör det. Det händer tyvärr att jag slarvar med det ibland..

 

Vad gäller särskrivningar, men även felaktiga ihopskrivningar, så är det som redan konstaterats ett mycket utbrett fenomen. Många menar att detta beror på SMS, dåligt skolväsende, chatt, och liknande. Jag undrar dock om det inte alltid varit så, och att problemet kanske till och med varit större för x (50-150) år sedan? Det kanske är det vanliga det var bättre förr-tänkandet.

 

Resonemanget och frågan förutsätter förstås att samma skrivregler även gällt då, samt att befolkningen varit någorlunda skrivkunnig...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-02-23 18:48:25 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BYGG

UTFART

 

Saknas kanske utfart?:)

 

BYGG UT-

INFART

 

Kanske det behövs en infart också?:)

 

Kul med skyltar ibland även om man vet vad de menar egentligen.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Språkvård.

 

Vänligen ägna några sekunder extra åt val av kanal nästa gång du skapar en tråd - på så sätt får vi moderatorer mindre arbet och det blir mer ordning på forumet.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...