Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriv gärna ihop!


BoEriksson

Rekommendera Poster

Apropå den urusla svenskan på de olika forumen, så diktade jag ihop detta. (lätt läst, eller hur)

 

På vårt sjuk hus har det börjat en ny lång hårig sjuk sköterska.

Hon arbetade tidigare i en speceri affär som kassa personal.

Vi har naturligtvis rök fritt på vårt arbete.

Jag bor granne med henne, så vi åker till och från jobbet från

samma håll plats.

Hennes man har ett mycket ansvars fullt jobb, så han är inte rädd för att

visa fram fötterna.

Han har förresten en väldigt fin rak apparat också.

 

Kun de inte lå ta bli.

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

[inlägget ändrat 2006-02-18 14:14:01 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen de flesta exemplen.

 

Ja, många har det svårt med stavning. Vissa är lata och tycker att det inte är viktigt. Vissa har riktiga svårigheter och svårt att få ordning på det (dyslexi, osv)...

 

Jag tycker dock också att det vore bra om alla kunde uttrycka sig på ett bra och riktigt sätt (skriftligt). Även om vi förstås inte ska döma andra.

 

(lätt läst, eller hur)
Avsiktlig särskrivning? :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undersökning som publicerades i dagarna säger att elever i årskurs 7 inte förstår vad dom läser i läsbarhetstester vilket såklart leder till sämre stavningsförmåga, har unga blivit dummare eller är det skolan det är fel på ? Jag tror på det sistnämda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolan används ju ständigt som en slagpåse, men det kanske vore dags att lägga lite ansvar på föräldrarna också. Ungar i tidiga tonår är ju ute och springer på stan sent på veckodagsnätter eller spenderar all sin lediga tid framför datorn och chattar eller spelar spel. Lite bättre disciplin kanske skulle leda till att de faktiskt pluggade lite också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska inte bara skylla på skolan tror jag. Särskrivningar och felstavningar förekommer överallt idag. Gå in på ICA och köp kött bollar och potatis mos, själv köper jag köttbullar och potatismos vanligtvis.

 

Ser äldre arbetskamrater/vänner som gör särskrivningar/felstavningar i presentationer/dokument och dylikt så det är inget nytt fenomen men det har blivit mer belyst/uppmärksammat med IT-tekniken.

 

Dyslexi har nog funnits längre än vi men har inte varit lika exponerat som nu. Visst finns det elever i åk 7 som klarar sig sämre än andra och kanske fler än förr men många är duktiga också.

 

Jag tror också att det är en diciplinfråga hemifrån. Kan också vara ärftliga problem som spelar in. Barn som läser lite har ofta föräldrar som inte heller gärna läser och barn speglar ofta sina föräldrar. Läsning är något man behöver för att också kunna uttrycka sig och skriva förståligt. Talspråk och skriftspråk är trots allt olika och man ser inte nyanserna lika lätt i en skriven text som en uppläst.

 

Jag har inget som styrker mina påståenden annat än erfarenhet av min omgivning men jag tror att det är så till stor del i alla fall.

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt många särskrivningar beror på skyltmakarens modersål och inget annat. Sen verkar det ha blivit någon slags mode att särskriva, ungefär som om skribenten tror att man inte kan ta till sig ord med fler än två stavelser, eller meningar med fler än sju ord. Detta kallar jag "reklamsvenska".

 

Modersmål? Ett exempel som jag hört är från en som har ett ord för "matsal" i sitt hemspråk uppbyggt lite annorlunda. Hon frågade en medarbetare om de skulle gå till "salmaten" och ta en bit.

 

Helt OK för den som frågade, men den som fick frågan fick nog allt tänka till.

 

PS Det finns en tråd här på Eforum som handlar om språkvård...

 

PPS Alla exempel i det första inlägget finns här: http://www.skrivihop.nu/ Sajten underhålls inte längre, men är läsvärd ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Särskrivningar är väl så irriterande.

 

En annan sak är folk som inte styckeindelar. Jobbigt att läsa inlägg och epost där personen låtit texten vara i ett enda stort sjok. Utan styckeindelningar.

 

Råkar du titta upp under läsandet så vet du inte var du är när du sedan återvänder till texten.

 

...hittade mera om särskrivningar och vad det kan bero på:

http://www.avigsidan.com/avigsidan/om_sarskrivn.html

 

...korrekta och icke korrekta särskrivningar:

http://www.linema.com/korrektasarskrivningarochhopskrivningar.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-02-18 16:49:50 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak är folk som inte styckeindelar

Jag håller med, men jag finner det lika irriterande när folk startar nya stycken efter var och varannan mening. Detta leder till en totalt förvirrande brist på sammanhang.

 

Brist på, eller total avsaknad av, interpunktion är ytterligare ett irritationsmoment. Förvisso är kanske reglerna för dessa något svårare än att lära sig när man skall och inte skall särskriva och "bindestrecka" ord.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Green Eyed Heart

Jag förstår att det kan vara irriterande, men så länge man förstår vad personen menar så tycker jag inte det är ett så stort bekymmer. Man skriver ju här för att få hjälp med sina dataproblem, inte med svenskan.

 

Som någon sa så behöver det inte handla om att man är lat, utan kanske är det människor som har problem av olika slag som dyslexi eller att man inte kan svenska riktigt.

 

Jag är väl dum i huvudet men jag tycker det är charmigt.

Det vore tråkigt om alla skrev korrekt och koncist.

Och jag tycker det vore lika tråkigt om alla stavade fel.

Lagom är bäst!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Att skriva mycket ger också färdighet. Inte minst att läsa mycket. Min högstadielärare sade att det spelar ingen roll vad man läser - bara inte serietidningar.

 

Han läste mycket MC-tidningar, eftersom det var hans passion i livet. :-)

...dessutom var han vår svensklärare.

 

Green Eyed Heart skrev:

Jag är väl dum i huvudet men jag tycker det är charmigt.

 

Visst kan det vara charmigt med folks olika sätt att skriva, men det går en gräns från charm till obegripligt. Jag skriver väl inte perfekt heller. Försöker vara så tydlig jag kan. Folk i min omgivning tycker dock att jag skriver bra. Det får ju stå för dem.

 

Sedan kan, som nämnts, det hända att när man skriver inlägg i forum att man har bråttom och missar en bokstav. Gör en särskrivning där det inte ska vara en särskrivning. Kommer ofta på mig själv med det att jag lusläst ett mail, som jag skrivit. Precis när jag skickat iväg det så nog hittar jag fel ändå.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det kan vara irriterande, men så länge man förstår vad personen menar så tycker jag inte det är ett så stort bekymmer

Självklart är det ett stort problem, för när språkförfallet väl börjat kommer det definitivt inte stanna i fas ett, utan det kommer rulla på och bli successivt värre.

 

Man skriver ju här för att få hjälp med sina dataproblem, inte med svenskan.

Jag vill göra klart att mina inlägg i ämnet inte är specifikt riktade mot någon härinne, det är mer en allmän diskussion som jag tycker är viktig.

 

Som någon sa så behöver det inte handla om att man är lat, utan kanske är det människor som har problem av olika slag som dyslexi eller att man inte kan svenska riktigt.

Självklart, men det är inte svårt att särskilja lunarsvenska från text skriven av en dyslektiker och det är just slappsvenskan vi diskuterar.

 

jag tycker det är charmigt. Det vore tråkigt om alla skrev korrekt och koncist.

Kan tyvärr inte hålla med dig där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Green Eyed Heart

"men det går en gräns från charm till obegripligt"

 

Ha ha, ja det är sant. Men jag menar att så länge man förstår så är det ju okej. Det är när det blir totalt obegripligt som det blir problem. Men sådan svenska har jag inte sett hittills.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar jag fick på min lilla tråd!

En undran bara, någon skriver om modersmål (konstigt uttryck egentligen)

Betyder det att fadern inte har mål i mun då?

Finns ordet fadersmål också?

Eller har jag just uppfunnit det kanske.

 

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

[inlägget ändrat 2006-02-18 22:47:26 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran bara, någon skriver om modersmål (konstigt uttryck egentligen)

Betyder det att fadern inte har mål i mun då?

Moder är i många språk även ett uttryck för ursprung och det är den betydelsen det har i den sammanskrivningen, dvs. ditt ursprungliga språk.

 

Det behöver inte nödvändigtvis ens vara samma språk som din mamma har som modersmål.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel på ihopskrivning istället.

 

Wileys ordbok i knasen är bäst:)

Likström = Kön till Sankte Per

Lindring = Träd i cirkel

Hydra = Ansiktslyftning

osv

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast normalt säger man väl modersland på svenska? Eller blandar jag ihop det med moder Svea? hmm, Google

moderland=14 200

modersland=291

fädersland=102

fädernesland=44 500

Ok, ger mig :)

 

För övrigt tycker jag att man kan ge xxxx i reglerna ibland. Svensklärare må vara korrekt, men svenskalärare är det logiska oavsett vad reglerna säger (svenskalärare=lärare i svenska; Svensklärare=lärare i svenskhet eller lärare med svenska elever)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensklärare = slarvig hopskrivning av "svensk lärare".

 

Så en svensklärare kan ju lika gärna vara en tysklärare från sverige... Eller tyskalärare.. men då är det ju en hopskrivning av "tyska lärare", dvs plural. Då kan det ju lika gärna handla om fem tyska svensklärare.

 

Däremot blir det ju märkligt om det handlade om fem tyska svenskalärare. Då måste det ju handla om fem lärare som är både tyska och svenska på en gång. Dubbla medborgarskap. Men det spelar väl ingen roll ändå när vi är med i EU... EUlärare.. EUalärare... äh.. Nu ska jag gå och köpa ostbågar... eller ostabågar som det heter i småland.... ostabågare...

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-19 18:18:11 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensklärare = slarvig hopskrivning av "svensk lärare".

Det där får du utveckla, du är nog så smart att du förstår skillnaden, eller saknades det en ironi-emoticon där?

 

Så en svensklärare kan ju lika gärna vara en tysklärare från sverige... Eller tyskalärare..

Det är ju det som är poängen med svensk ihop- vs särskrivning att just syftningen förändras. I engelskan t.ex så uppstår oftast inte denna skillnad, men den felaktiga särskiljningen i Sverige har nog uppstått pga att vissa människor ägnar mer tid åt att titta på amerikanska filmer innan de ens lärt sig sitt eget språk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...