Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Johannes

Betalning för utveckling av hemsida

Rekommendera Poster

Johannes

Hej,

Jag har arbetat som webbutvecklare åt ett smyckesföretag. Betalningen har dragit ut på tiden och nu vill företaget överhuvudtaget inte betala. Inga klagomål på mitt arbete har kommit under arbetets gång.

Dessvärre finns inget skrivet avtal men väl ett muntligt samt ett antal mail i stil med

---

Ledsen att betalningen strulat, men det blev ju först fel sen drällde det in fakturor som jag var tvungen att betala. Är det ok om jag betalar inann månadens slut? Vore jätte rart av dig.

---

Hej,

Den sida du gjort är jättefin!

Jag är väldigt intresserad av att du gör min sida.

Min budget för detta ligger runt 2000kr.

Kan vi höras per tel under fredag för att prata vidare?

Med vänlig hälsning

Annika

--

Och så vidare. Finns det någon möjlighet för mig att kräva kunden på pengar? Är student själv så tyvärr har jag ju inga större ekonomiska resurser att lägga på advokat etc.

Betalningen i sig är inte viktig men det är själva principen att göra rätt för sig.

[inlägget ändrat 2006-02-18 01:30:38 av Johannes]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lizardKng

I princip spelar ju inte avtalets form (muntligt, skriftligt) någon som helst roll men med endast ett muntligt avtal kan ju ord stå mot ord om företaget du jobbat åt börjar krångla.

Det finns andra här som kan detta bättre än jag men till en början kan det ju vara bra att veta om du jobbat som privatperson eller om du har eget företag?

Har du skickat en "riktig" faktura?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johannes

Nej jag har jobbat som privatperson och inte skickat någon faktura.

Det är just grejen att ord står mot ord som bekymrar mig, men däremot finns det ju en hel del e-post som indikerar att hon som äger företaget har "godkänt" sidan genom att hon har gått med på att betala den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Jag tycker du ska dra iväg en faktura som visar det du anser att ni har kommit överens om. Då kommer i alla fall din syn på saken på pränt och så får de väl klaga på fakturan om de är av annan uppfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johannes

Finns det några speciella saker som ska vara med på en sådan faktura?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Ett muntligt avtal är ju lika juridiskt bindande som ett skriftligt, och i ditt fall så är dom mail du har med denna person på smyckeföretaget att likna vid ett skriftligt avtal. Nu vet jag inte hur alla ser ut, men ändå.

Ett tips är att skriva ut dom mail du har, men också att spara dessa mail på ett säkert ställe, diskett, cd-skiva, separat hårddisk.

Så kan du visa upp dom om vad som hänt och inte hänt.

Sen bör du nog i detta läge göra som lizardkng föreslår, skicka en faktura.

Du ska ju ha med ditt namn och adress, företagets namn och adress, gärna referensperson åt bägge håll, fakturadatum och vad det handlar om.

T.ex Utveckling av webbsida för er butik smyckebutiken.

Priset, t.ex

40 tim x 50kr/tim = 2000 kr. Om detta pris är överenskommet.

Ett förfallodatum

som en sista varning ,men ta max en vecka, för att trycka på lite.

På en seriös faktura ska även momsen skrivas in, men det avgör du om du vill ha med.

Men detta är ungefär vad du bör ha med.

Om du kör med outlook express som mailprogram, så ha ibockat att mottagaren måste bekräfta att mailet är mottaget och läst.

Då får även du ett mail i retur att mottagaren verkligen har öppnat det.

En undran?

Är det du som lägger ut denna webbsida? Om det är så, så kan du ju faktiskt varna om att du stänger ner/ta bort den om du inte får dina pengar.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

[inlägget ändrat 2006-02-18 15:09:15 av //gästen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TB Innventor

Självklart skall du skicka en faktura,var med om liknade händelse.

I mitt fall var det mail trafiken oss imellan som gjorde att Tings-rätten dömde till min fördel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johannes

Jag ska göra det. Om saken skulle gå till tingsrätten, hur mycket skulle det då "kosta" om jag skulle förlora? (advokat och rättegångskostnader etc)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johannes

Företaget i fråga är ett enpersonföretag men jag antar att jag kan använda namnet på hon som har företaget som referens.

Enligt henne så håller inte sidan den kvalité som hon önskade. Det har hon dock aldrig påtalat i något mail eller telefonsamtal, däremot har hon flera gånger sagt att hon är väldigt nöjd med arbetet (via mail). Därtil är det hon som har bestämt de komponenter som ska ingå och hur den ska se ut rent grafiskt.

Hon har använt webbplatsen i drygt ett halvår men nu övergått till någon lösning gjord i ett gratisprogram - det fungerar dessvärre inte i alla webbläsare och ser inte särskilt estetiskt tilltalande ut, men det bryr hon sig nog inte om :) Jag kan således inte plocka ner den webbplats som hon använder nu.

Vet du något om hur det har gått rent juridiskt i liknande fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johannes

Tack så mycket, det var värdefull information!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Då är det alltså hon som fysiskt lägger ut den information som du sitter och knåpar ihop?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johannes

Det fanns ett väldigt enkelt CMS i den webbplats som jag gjorde som hon kunde uppdatera sidan genom.

Den sida som hon använder nu har hon gjort själv i något gratisprogram (typ "gör din hemsida på fyra minuter").

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...