Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hängning av nätverkskort


Jonas_mcse

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Har stött på ett problem som jag inte får nån lösning på:

 

Har ett nätverk med 4:a datorer... På en äldre burk har jag Win98 och har installerat ett 10 Mb comboISA-nätverkskort. Kortet fungerar utmärkt men när jag ska flytta över filer till denna dator från en annan så hänger sig datorn med combokortet. Har meckat lite men inget har löst problemet. Nåväl... Installerade Novell server 4.11 på denna dator och överföringarna fungerar utmärkt. Nu till det riktiga problemet: Har en annan dator där jag kör Win Millenium och har suttit i ett 10/100 kort (sprillans nytt) och det hänger sig också vid filöverföring mot de andra burkarna. Kortet är inställt på "Automode", har även testat att dra ner det på "10 full duplex"

men detta löste ej problemet. För övrigt har jag kopplat mina burkar till en 10Mb hub. Komunikation emellan datorerna fungerar jättebra i övrigt men det är just vid långa filkopieringsförlopp som det skiter sig. Jag har gått i "Enhetshanteraren", markerat kortet, egenskaper, resurser, bockat ur "använd förinst..." och tryckt på ändra inställningsknappen. Då står det (engelska): "this resource setting can not be modified"!!!??? Varför inte? det ända jag vill är att ändra IRQ på korthelvetet men får ej göra det då jag antar att det är en IRQ-konflikt. Är det någon som har förslag så är ni hjärtligt välkommna med ett inlägg!

 

Mvh

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eliminera hubben som felkälla genom att ta en korsad kabel o kör direkt mellan maskinerna.

 

När det gäller IRQ så gå in o kolla så inte BIOS låser/fördelar interupts.

 

/Joe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Föga tröst men det kan faktiskt vara så att konflikten beror på inkompabilitet mellan korten. Det låter som om det är helt olika kort du använder... Om du har 2 lika så testa mellan dem om problemet uppkommer då med. Det här var ett förhållandevis vanligt fel i TokenRing miljö, men jag har även stött på det när jag använt "amatör"-kort av typ NE2000-kompatibla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

-->KLIP<--

Jag har gått i "Enhetshanteraren", markerat kortet, egenskaper, resurser, bockat ur "använd förinst..." och tryckt på ändra inställningsknappen. Då står det (engelska): "this resource setting can not be modified"!!!??? Varför inte? det ända jag vill är att ändra IRQ på korthelvetet men får ej göra det då jag antar att det är en IRQ-konflikt

-->KLIP<--

 

Ändra i BIOS så att du ger det IRQ som du vill använda till NIC:et, ISA bussens IRQ blir då INTE utdelat av windows med P'n'P... som "Joe" sa =)

 

 

Låter som du använder ett biligt noname kort och då är detta inte ovanligt, men efter som du är MCSE så vet du väl redan detta :)

 

Köp ett riktigt 3com så får du med bra util. så kan du ändra IRQ:n som kortet ska använda direkt på kortet...

 

 

____

MVH

/C

[inlägget ändrat 2000-08-12 14:21:41 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...