Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bokföring konton för första köpet.


a-son

Rekommendera Poster

hej, har reggat enskild firma och håller och försöker komma igång med bokföringen, testat en del olika.

 

Nu undrar hur jag ska bokföra följande.

 

köpte saker på postorder för 2000kr, hade inte fått in nå pengar i firman än

så jag löste ut det med egna pengar.

en del av varorna är förbruknings matrial och en del har jag såltsäljas,

hur ska en sån transaktion bokföras?

först måste jag väl göra egen insats (konto? 2018 finns inte i SPCS) till kassa 1910

 

sen gör jag ett kontant köp från kassan

 

sen då, om halv nu är förbrukning och andra är såld, hur delar man upp det?

ska det in på nåt lager och vända sen där ifrån till förbrukning och säljes?

 

tips på konto som ska användas tack =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kurs i företagsekonomi är faktiskt att rekommendera.

 

Eftersom kravet på korrekt bokföring är exeptionellt starkt så finns det tyvärr ingen genväg..

 

Grundkunskap om företagsekonomi är ett absolut måste.

 

Har för mej att det finns kvällskurser att söka efter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu sticker jag antagligen ut hakan.. men

 

Börja med att läsa allt som finns på skatteverkets hemsida. Där finns jättemycket info. Mer målorienterat än att börja läsa företagsekonomi, tycker i alla fall jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej hopp

lite sent med svar kanske men ändå :)

 

köpte saker på postorder för 2000kr, hade inte fått in nå pengar i firman än

så jag löste ut det med egna pengar.

en del av varorna är förbruknings matrial och en del har jag såltsäljas,

hur ska en sån transaktion bokföras?

 

Du bokför detta inköp så här:

Debet 6991 500 kr

Debet 4010 1100 kr

Debet 2641 400 kr

Kredit 2018 -2000 kr

 

Antaget att moms är 25% och inkluderad i de 2000. Vidare att

varor som sålts eller ska säljas var 1.275 kr inkl moms (1100 ex mom)

I stället för konto 6991 kan du välja t.ex. 5460 osv

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kurs i företagsekonomi är faktiskt att rekommendera.

 

Eftersom kravet på korrekt bokföring är exeptionellt starkt så finns det tyvärr ingen genväg..

 

Grundkunskap om företagsekonomi är ett absolut måste.

 

Så du menar att om jag har en XP som "blåskärmar" så skall jag ta en certifiering? Du slår till och med ditt eget inlägg om partionering av hårddiskar:)

 

bmhson har rätt i att man hittar mycket matnyttigt på skatteverkets webbplats. Tvärtom mot vad som ibland hävdas så tycker jag att handläggarna på skatteverket är väldigt hjälpsamma och inte försöker att motarbeta nyföretagaren.

 

 

Utan att ha tagit en kurs i företagsekonomi så vågar jag nog påstå att €inri har rätt i sitt svar, förmodligen har han tagit en kurs i företagsekonomi och för det skall ha få en poäng av mig.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att om jag har en XP som "blåskärmar" så skall jag ta en certifiering?

Det är inte olagligt att ha råkat försätta sin dator i ett icke-stabilt läge pga okunskap. Att däremot pga okunskap slarva eller på annat sätt göra fel i bokföringen leder lätt till ett bokföringsbrott (även om uppsåt saknas), det är nog helt enkelt därför Ynf tycker att grundkunskaper är just ett måste (han säger inte att man måste skaffa dem genom någon certifieringsutbildning eller motsv).

 

[inlägget ändrat 2006-02-22 17:45:04 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sak har du rätt fhe men jag anser ändå att det var ett "icke svar".

 

Jag tror att den som ställer frågan är medveten om att man måste ha en korrekt bokföring, korrekt i den bemärkelsen att allt skall redovisas.

 

Men nu gällde väl frågan om hur han skulle kontera och det finns mig veterligen ingen lag som reglerar, att man sedan får ett elände om man inte följer vedertagna regler det är en helt annan sak.

 

Driver du enskildfirma så kan du i princip lägga alla verifikat i en konsumkasse utan att begå något brott (observera att jag inte rekomenderar detta förfaranade och du kommer att få ett rent helvete när det är dags att deklarera för att inte tala om ifall du får en revision).

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man måste ha en korrekt bokföring, korrekt i den bemärkelsen att allt skall redovisas.

Nej "korrekt" i sammanhanget handlar om mycket mer än om att allt ska redovisas, det handlar även om hur allt ska redovisas. Man får faktiskt inte välja helt själv

 

Men nu gällde väl frågan

Mitt svar gällde inte frågan utan var mer ett förslag till hjälp att tolka svaret eftersom du drog konstiga paralleller med blåskärmande datorer.

 

Driver du enskildfirma så kan du i princip lägga alla verifikat i en konsumkasse

Kan och kan, såfort man kvalar in att lyda under BFL så ska man följa BFL 4 kap 1§ samt göra det på ett sånt sätt att det överensstämmer med god redovisningssed. Då är det bra att ha mer grundkunskaper än hur man lägger saker i konsumkassar (är det kontanta in- och utbetalningar är det dessutom lagreglerat att de ska bokföras senast påföljande arbetsdag så då blir inte påsen så värst full innan man behöver kunskaperna).

Allt sånt där brukar höra till det första man får lära sig när man skaffar sig den där grundläggande kunskapen som rekommenderades av Ynf.

 

Kort sagt, det var inte meningen att vara en upptakt till en lång kedja av NWM säger emot fhe utan bara som ett förslag till tolkning då poängen i högsta grad är relevant.

 

[inlägget ändrat 2006-02-22 18:27:42 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort sagt, det var inte meningen att vara en upptakt till en lång kedja av NWM säger emot fhe

 

Konstigt, jag brukar alltid tolka våra diskussioner som fhe säger emot NWM:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar, ja jag ska ta hjälp med bokföringen,

det blir inte så många konteringar för min del så ska nog klara av det själv till slut, men måste ju söka fakta för att kunna klara av det sjävl någon gång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att en "kurs" i företagsekonomi" vilket inrymmer delar av bokföring i början inte behöver vara mer avancerat än att man spenderar ett antal hundralappar på en kursbok i företagsekonomi.

 

Att man överhuvudtaget kan bestrida att en nybliven företagare BÖR skaffa en grundutbildning i företagsekonomi finner jag helt befängt.

 

Nästan i nivå med mundiarré mer än ett konkret inlägg!

 

 

 

 

/Ynf

Ladda ner professionella & väl genomtänkta installationsanvisningar för starkt skydd mot virus & angrepp, stabil drift samt maximal prestanda på: http://www.tsv14.net Nu med 3 olika versioner av XP Pro installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man överhuvudtaget kan bestrida att en nybliven företagare BÖR skaffa en grundutbildning i företagsekonomi finner jag helt befängt.

 

Har aldrig påstått motsatsen! Det jag skrev var att ditt svar av ett "icke" svar. Frågeställaren hade en konkret frågeställning och du svarar med att han skall läsa företagsekonomi, det är vad jag kallar:

 

Nästan i nivå med mundiarré mer än ett konkret inlägg!

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sneglat lite på avstånd på denna tråd. - Visst är det underligt att en så enkel fråga kan få havet att storma.

 

Istället för att rakt på sak ge ett enkelt svar på en enkel fråga så blir a-son överöst med en massa förmaningar.

 

Först det 11:e inlägget ges ett sva på frågan - alla andra inlägg går i princip ut på att a-son skall anlita en redovisningskonsult. Alltför många inlägg med bokföringsfrågor följer detta mönster.

 

är det kontanta in- och utbetalningar är det dessutom lagreglerat att de ska bokföras senast påföljande arbetsdag

Risken finns att man skrämmer bort en nyföretagare med sådant prat. Hur går det till när man har en redovisningskonsult - postar man verifikatinerna till konsulten varje kväll - och bokför han då direkt påföljande dag?? Nä här får det gärna dröja. Alla vet att det inte är ovanligt att man skickar över verifikaten bara en gång i månaden. Ja, då är det kanske ändå bättre att sköta det hela själv - samma dag!

 

Kunskaper sitter aldrig i vägen. För att kunna klara stora delar av sin egen bokföring, finns enkla gratiskurser som man kan ladda ner från nätet. Jag vågar förstås inte säga var dessa finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med dig och det var därför som jag gav "€inri" ett poäng för hans korrekta och konkreta svar på frågan.

 

Nu gör jag nästan ingen bokföring själv längre men för länge sedan när jag startade min verksamhet och inte riktigt förstod alla regler så fick jag väldigt god hjälp av handläggare på skatteverket, motsvarande flera konsulttimmar helt gratis. :thumbsup:

 

Orsaken till att jag reagerade på inlägget om att man skall skaffa sig en:

En kurs i företagsekonomi är faktiskt att rekommendera.

var just för att jag är så less på att vissa vill påstå att det är så fruktansvärt svårt att starta en liten egen rörelse.

 

Det är inte bokföringen som är problemet (den klarar faktiskt en normalbegåvad person ganska lätt även om man så klart måste läsa lite) utan det viktiga är att ha en bra affärsidé så att man får något att bokföra.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att välja mellan ett varuköpskonto (typ 4030) eller ett förbrukningskonto (5460), styrs av syftet.

 

Är hälften förbrukning så ska du lägga det på förbrukning direkt.

 

Försök att hålla er till vad han efterfrågar, annan diskussion är i praktiken onödig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att hålla er till vad han efterfrågar, annan diskussion är i praktiken onödig.

 

Nu måste jag protestera!!! Det är ju i sidospår man hittar de riktiga guldkornen!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju i sidospår man hittar de riktiga guldkornen!!!

 

Det håller jag med dig om under förutsättning att frågeställaren har fått ett adekvat svar.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid närmare eftertanke och m.a.a.

det blir inte så många konteringar för min del

 

- så kunde man kanske föreslå enkel (amerikansk) bokföring t.v.

 

- så kan du under tiden (innan de stora omsättningssiffrorna kommer till stånd) gå en bokföringskurs och sen evt. investera i ett bokföringsprogram.

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...