Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger av sig några sekunder efter uppstart...


UlfTorgny

Rekommendera Poster

Allt började en kulen vintermorgon, när jag anslöt en extern hårddisk till datorn, eller rättare sagt när jag kopplade bort den. Då stängde datorn av sig lite som den ville och i samband med uppstart. Jag gjorde då en formatering men när jag sedan skulle installera XP så stänger den av sig innan den vare sig hittar hårddisk eller CD-romläsaren. Kopplar jag ur hårddisken så dröjer det istället några minuter innan den stänger av sig. Jag misstänker att allt händer i samband med att den just har hittat hårddisken. Då vill den tydligen inte vara med längre, utan stänger av sig bums. Mysko va?! Någon som känner igen sig? Väääldigt tacksam för alla tips jag kan få.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att göra en "reset" av bios (det återställs till fabriksinställningarna). Hur du gör står i manualen till moderkortet/datorn, oftast är det en liten "plastplutt" som man flyttar under några sekunder och sedan sätter tillbaka. Om du inte hittar manualen så kan du ta ur batteriet (ser ut som ett klockbatteri) i ett par minuter. Det är väldigt viktigt att du har dragit ur strömsladden när du gör detta.

 

Hjälper inte detta så är det bara att posta så går vi vidare.

 

[Förövrigt så är det mot eforums regler att dubbelposta]

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-02-17 14:36:42 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ursäkta dröjsmålet men bättre sent än aldrig. Tack för svaret. Jag lossade batteriet och sedan gick datorn igång utan krångel. Men...när jag sedan försöker justera inställningarna i BIOS, t.ex. ange rätt värde på CPU och Grafikkort så slöar den ner och upplevelsen på skärmen när jag drar igång något häftigt spel blir inte så kul. Seg var ordet! Anger jag något för höga värden på CPU så uppför den sig exakt som innan. D.v.s. den stänger av sig bara några sekunder efter uppstart. Puh! Det var bättre förr! Någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

När du plockat ur batteriet och satt i det igen, så ska du in i BIOS direkt och välja "Load default settings". BIOS laddar då in fabriksinställningarna snabbt och du ska bara spara och lämna BIOS sen.

 

Det är inte meningen att du ska ställa in CPU också vidare manuellt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...