Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT INSTANS\SYSTEM


A. Lias

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Har haft lite trasel med datorn när den ska starta. Jag ombeds ofta följa de sedvanliga rutinerna för att starta efter en felaktig avslutning - fast så inte skett. Annars funkar det.

När jag nu suttit och tittat på loggar så upptäcker jag följande varning i programloggen (se bilden). När jag sen spanar lite på IDG:s utmärkta sidor får jag för mig att NT INSTANS\SYSTEM är ett virus?

Jag kör Bullguard - ett alldeles utmärkt program tycker jag - AdAwere, SpyBOt och Microsoft AntiSpyware. Sen tror jag att jag också har något genom Glocalnet..... Alla ständigt uppdaterade. Men det skulle då inte räcka. Såvida jag nu tror rätt och NT INSTANS\SYSTEM verkligen är ett virus.

 

/A. Lias

 

[bild bifogad 2006-02-16 17:46:33 av A. Lias]

805827_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget med virus, det förekom i felmeddelandet i samband med Blaster eller Sasser men det är inget virus i sig utan en vanlig dold användare på datorn.

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=1517&eventno=1206&source=Userenv&phase=1

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;de;837115

Som konstigt nog inte verkar finnas på engelska, men du kanske förstår något av de valbara språken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cecilia!

 

Jo, jag är en djävul på japanska! Det är ljug men tyska funkade hyggligt. Däremot begriper jag nu inte hur jag ska installera den här clearnen? Har laddat ner den men när jag klickar på exe-filen kommer bara en svart ruta upp med ett blinkande streck, ingen prompt. Instruktionsbladet gör mig heller icke klokare (se bilden). Förslag?:)

 

[bild bifogad 2006-02-16 20:58:47 av A. Lias]

805906_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för att du frågar Cecilia! Nja, det är nåt som fortfarande skaver. Till att börja med, inget verkar vara fel så länge jag kör maskinen. Men - som jag skrev - ungefär varannan gång jag öppnar den så säger den att den stängts på felaktigt sätt utan att jag märkt något särskilt. Jo, förresten, ibland har jag sett att Bullguard behöver avslutas. Jag har redan installerat om det programmet men märker ingen skillnad och det har funkat OK tidigare. En annan spännande sak är att ikonerna nära klockan i aktivitetslisten också dyker upp i lite olika sammansättningar olika starter trots att jag i egenskaper angivet hur jag vill att det ska se ut. Tex så uteblir ofta just Bullguard (och jag får starta den för hand) och MS SpyWare, högtalaren m.fl. Borde kanske installera om hela Windows men orkar inte.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nu är den ren och fin, inga anmärkningar vare sig i program eller systemloggen. Det känns vingligt att Windows typ inte kan bestämma sig för vilka ikoner som ska få visa sig "idag". Visst kan det väl hänga ihop med att Windows inte tycks avslutas OK? Nu senast var det helt klart Bullguard som "släpade efter" vid stängningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, och deras service är helt alldeles utmärkt. Hon fick de dumpar hon ville ha och testade också installeringen med något program. Hon kunde inte se något konstigt men rådde mig ändå att ominstallera programmet vilket jag som sagt också gjorde enligt hennes instruktioner. Men jag håller med, visst verkar det vara något knas där. Kan det vara en konflikt mellan BG och tex MS AntiSpyware? Å andra sidan har det länge funkat bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slut på ideer. Men MS AntiSpyware har ju uppdaterats under tiden så det är ju möjligt, den har nu kommit i en helt ny variant Windows Defender:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=805053

 

Inga varningar i Loggboken heller i samband med avstängning eller uppstart?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat länken men det verkar lite darrigt att installera det nya programmet än så länge. Inga varningar, nej. Ska testa med att stänga av Bullguard. Jag gnetar väl på ett tag till så får vi se om jag lyckas klura ut'et. :thumbsup:

 

Hej så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Söndagsmorgon!

 

Jo, jag stängde av MS AntiSpyware. Jag t.om. avinstallerade det och installerade trots allt den nya beta-versionen Widows defender - vilket gick helt problemfritt. Dessutom köpte jag och laddade ner Registry Mechanic och lät programmet göra sitt. Peppar, peppar men nu verkar allt mycket stabilare. Det är ju lite för tidigt att ropa hej men ändå, det verkar lovande! :)

 

Än en gång, tack för ditt engagemang Cecilia!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...