Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om!


Rikard Samuelsson

Rekommendera Poster

Rikard Samuelsson

Hej!

 

Har en ny dator (ca en månad) och allting funkade perfekt till för en vecka sedan. I bland kommer det upp en blåskärm och det står något om att "Windows har avslutats för att förebygga fel" och felmeddelande "IRQC_NOT_LESS_THAN_EQUAL" (tror att det var IRQC). Problemet är att datorn startas om av sig själv efter typ 2 sekunder så därför har jag inte kunnat läsa hela meddelandet, så detta är tyvärr all information jag har kunnat se.

 

Denna blåskärm kommer inte allt för ofta, ibland kan datorn vara på en hel dag utan att det händer, och ibland kommer den upp 10 min efter att jag startat den..

 

Vet att dessa blåskärmar ofta kommer i sammband med hårdvarufel men eftersom jag köpte datorn färdigbyggd så tycker man ju att allt borde sitta som det ska..

 

Har gått in i enhetshanteraren och kollat och det finns en anhet som heter "styrenhet för systemavbrott" som saknar drivrutin misstänker att det kan ha med saken att göra, vet någon vad detta är för något och vart jag hittar drivrutinen?

 

Tacksam för all hjälp!

 

[inlägget ändrat 2006-02-16 13:40:52 av Rikard Samuelsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum!

 

Bocka ur starta om automatiskt, så har du chans att läsa vad som står på blåskärmen.

 

Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Start och återställning -> Inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den blå skärmen så är den viktiga informationen följande:

Högt upp något med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad(er) med mest siffror (Stop ....)

Efter det ibland ett filnamn

Denna information är bra att ha vid sökning på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IRQC_NOT_LESS_THAN_EQUAL handlar för det mesta om drivrutiner och/eller hårdvara. Har du skruvat i något nyligen, så är det det. Ta hem färska drivisar från tillverkaren.

 

Annars kan det handla om att en komponent typ grafikkortet eller ljudkortet håller på att vinka av...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...