Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ej tillgång....


Tessan66

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Nu har jag snart fått iordning på mitt närverk. Jag har ifrån min värddator tillgång till min laptop och jag kan se de delade filerna m.m

 

Mitt problem är att jag ifån min laptop inte får tilgång till värdddatorn. När jag klickar på "min närverksplatser" får jag inte upp något alls medan på värddatorn får upp alla delade mappar på både laptopen och värddatorn.

 

Klickar jag på "visa alla datorer i arbetsgruppen" så ser jag värddatorn men när jag klickar på den så har jag inge till gång till den resursen. Vad är det för inställiningar jag måste göra och på vilken av datorerna?

 

Tack så länge!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för operativ system på datorerna?

Har du en mixad miljö av Windows XP och t.ex Windows 98?

 

Det kan ibland orsaka det du skriver.

 

 

Har du aktiverat Fil och Skriver delning på båda datorerna?

Om inte så kommer inte den ena datorn tillåta utomstående datorer tillgång till sig själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är XP på båda men var aktiverar jag fildelning

 

Börja med att kontrollera så att "servertjänsten" är automatiskt startad.

 

Vid Start / Kör skriv: services.msc Sök upp "server" högerklicka och ange startalternativ "Automatisk" samt om den är stoppad, Starta tjänsten.

 

Gå därefter till kontroll panelen, dubbelklicka på "Nätverksanslutningar" högerklicka på "anslutning till lokalt nätverk" , Välj "egenskaper"

 

Markera "file and printernsharing for MS networks"

 

Därefter kan du dela ut den mapp du vill dela ut (OBS! dela aldrig ut HELA C:\ utan endast den de mappar du vill komma åt från annan dator)

 

Lycka till!

 

 

/Ynf

Ladda ner professionella & väl genomtänkta installationsanvisningar för starkt skydd mot virus & angrepp, stabil drift samt maximal prestanda på: http://www.tsv14.net Nu med 3 versioner av XP Pro installation

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...