Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kryptering av mapp i XP!


sbg

Rekommendera Poster

Du kan kryptera mappar direkt i XP om du har NTFS.

 

Markera mappen och ta egenskaper, på första fliken General (allmänt) finns knappen advanced, tryck på den och kryssa i valet "Encrypt contents.." så kan bara din användarprofil läsa den mappen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Oskar Hansson

Hur fungerar det egentligen?

 

Jag testade att välja några bilder och "Skicka till/Kopmprimerad mapp". Högerklickade och valde "Kryptera". Mailade den komprimerade mappen till en kompis. Hon kunde öppna den utan problem. Trodde att det inte skulle gå...

 

Har jag fattat allt fel?

 

 

//Oskar

____________________________________________________

 

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En teori:

 

Om du är inloggad så du kan se innehållet i mappen kommer det dekrypterade innehållet att skickas.

 

Skulle däremot en annan användare på samma dator göra samma sak skulle det krypterade innehållet skickas?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

När jag försöker göra så, är det alternativet gråtonat och går inte att välja. Hur får jag till det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hmm..Söker något program som krypterar mappar och gör innehållet skyddat för andra användare. Men program på datorn vill jag ändå ska kunna göra ändringar i filer i den skyddade mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat några olika program för filskydd men samma problem återkommer hela tiden.

Så fort jag sätter ett attribut på en fil, ex.vis "no write" eller "no access", så gäller detta också alla progam på datorn, vilka då inte längre kan göra ändringar i filen. Jag vill att attributet ska gälla alla användare på datorn, men att ett visst program ändå ska kunna göra ändringar i filen.

Finns det något filskyddsprogram där detta är möjligt att uppnå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...