Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En fråga angående mitt moderkort samt vilka minnen som passar ?


Christian Lagerlöf

Rekommendera Poster

Christian Lagerlöf

Hej, har lite frågor angående mitt moderkort mastonic MS8137C, jag tänkte byta minnen i datorn. Har idag ett sdram pc133 512mb kingston, men skulle vilja sätta i något bättre minne i ddr. DDR har pc2100. så här står det i manualen till moderkortet :

The mainboard accommodates the following

memory configurations:

• DDR (Double Data Rate) 200/266 SDRAM up to

2 GB using two 2.5V unbuffered DIMM modules

• PC100/PC133 SDRAM up to 2 GB using two

3.3V unbuffered DIMM modules

 

Har någon lust att förklara lite vad det innebär :)

om jag slänger mitt sdram minne och skaffar ett ddr minne, funkar det då att ex stoppa i ett pc2700 minne ??? eller blir det fel eftersom den bara klarar av pc2100.

 

Berätta gärna allt ni vet om minnen :)

 

Tack på förhand

 

Mvh Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Gjorde en snabb sökning på Internet och flera källor pekade på att ditt moderkort t.o.m hanterar PC3200.

 

http://www.orderingmemory.com/chico/index.asp?model=MS8137C

http://www.crucial.com/store/listparts.asp?model=MS8137C&tabid=AM

 

 

Men då tillverkaren säger PC2100 så finns det ingen garanti för att något snabbare fungerar (men oftast gör det de).

Kom ihåg att du måste köra 2xDDR minnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lagerlöf

Hej igen, så man kan inte bara ha ett ddr minne ??? Men kan jag köpa ex: två st ddr 512mb minnen på 2700 eller 3200 och ändå få dem och fungera i datorn, fast det är en pc2100,,,

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Christian Lagerlöf skrev:

Hej igen, så man kan inte bara ha ett ddr minne ??? Men kan jag köpa ex: två st ddr 512mb minnen på 2700 eller 3200 och ändå få dem och fungera i datorn, fast det är en pc2100,,,

 

Om du ska köra dual så måste du ha två DDR-minnen.

...de ska sitta med en minnesslot mellan minnesparen. Brukar vara färgkodade.

 

Uppenbarligen har ditt moderkort stöd för dual-minnen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lagerlöf

Hej igen, får jag inte upp farten på minnena om jag kör ett enkelt ex : om jag har ett ddr 1gb minne,,, blir det bättre fart med två st 512 minnen.

 

 

(tror du att det funkar med 2700 eller 3200 minnen eller kommer jag att få problem med biosen eller kan det hända att det inte funkar överhuvud taget)

 

Får tacka för de snabba svaren

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, får jag inte upp farten på minnena om jag kör ett enkelt ex : om jag har ett ddr 1gb minne,,, blir det bättre fart med två st 512 minnen.

 

I ditt moderkort tjänar du ingenting alls på att köra minnena parvis eftersom det inte har stöd för dualchannel. För socket A fick Via inte stöd för det förrän fr o m chipset KT880. Därför hade du i själva verket tjänat på att använda bara den ena minnessloten. Att ha nåt snabbare minne än PC2100 (DDR266) hade också varit bortkastat eftersom moderkortets buss är begränsad till maxfarten 266MHz – de gånger ifall minnet går snabbare än bussen är nåt som inte kommer till nytta på något sätt alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lagerlöf

Hej igen, kan jag inte köra dual??? stödjer inte mitt moderkort detta, varför står det så i manualen :) ifrågar sätter inte vill bara lära mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på hur man tolkar vad som står skrivet. MS8137C har ett chipset från Via som heter KT266A. Därför menas det nog med texten "dual" bara att du kan köra med två minnen åt gången – antingen två SDRAM, eller DDR.

 

Andra tillverkare är t ex Nvidia, Uli, Sis... men KT266A har iaf inte stöd för själva gränssnittet dualchannel vilket Via rätt bittert fick erfara p g a Nvidias suveräna Nforce 2-krets, som verkligen hade det.

 

PC2100 har ett namn som pekar på minnets teoretiska bandbredd. Alltså kan det i teorin behandla data i en hastighet av 2100MB/s. Dualchannel fördubblar i teorin hastigheten till 4200MB/s, för PC2700 till 5400MB/s och PC3200 till 6400MB/s. Men som med så mkt annat i datorn låter det snyggare på pappret än i verkligheten. Prestandafördelen mot för singelchannel är i realiteten inte mer än ca 5-10%.

 

När Via äntligen hade ett chipset för socket A som klarade dualchannel (KT880) var det egentligen redan alldeles för sent...

 

EDIT: Rättade någon felskrivning som råkat hamna dit i all hast...

[inlägget ändrat 2006-02-18 17:24:13 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...