Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

eforums idiotiska loginprocedurer.


Tophe

Rekommendera Poster

Sedan eforum ändrade ill de nya idiotiska inlogningsrutinerna, ni vet där lösenordet måste vara säkrare än pentagons portkod, så har jag lyckligtvis hela tiden varit inloggad. Men hur som helst...

 

Igår så installerade jag om min dator hemma. Och helt plötsligt när jag efter mycket om och men lyckats logga in på IDG igen så fick jag meddelnadet att jag inte var registrerad på eforum. När jag då försökte skriva in mitt nick (Tophe) bland uppgifterna så fick jag meddelandet att det var upptaget. Javisst... AV MIG!!!

 

Nu sitter jag på jobbet, där har jag inte loggat ut ännu. Men då få jag väl nöja mig med att skriva på jobbet. När man nu varit registrerad sedan 2002 och närmar sig sitt 1000:de inlägg så känns det knappast motiverat att starta ett nytt konto bara för att IDG tror att deras hemsida kräver guldreservssäkerhet och därför inte låter mig behålla mitt konto.

 

Kanske har någon en lösning på detta fjantiga problem?

 

I annat fall så tackar jag snart för mig. Synd.. för det har varit en helt underbar community här på IDG.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet hur det känns. Jag råkade ut för precis samma grej. Nu var ju jag inte ens nära 1000 inlägg, men trist ändå. Tyvärr har jag ingen lösning på detta, men efter kontakt med IDG så vara det bara att börja om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I annat fall så tackar jag snart för mig. Synd.. för det har varit en helt underbar community här på IDG.

Samma här den dag jag inte kommer in på mitt originalkonto. Jag förstår verkligen inte vad problemet är. Det borde ju räcka med att man hör av sig till IDG så får de pilla till det manuellt i databasen.

 

Men tappar jag min inläggshistorik tappar E-forum mig som medlem också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, inga problem här...

kanske bäst att säga det att för en del fungerar det bra även det nya. Även om jag aldrig egentligen loggar in utan alltid automatiskt loggas in.

 

Men även när jag får logga in förhand fungerar det bra.

 

Om ni har problem med inloggningen tror jag det bästa knepet för att fixa det är att sända ett mail till de ansvariga bakom eforum. Tyvärr kanske detta tips innebär att Erik Junesjö för en del mail. (f'låt Erik) men jag tror det är bästa vägen.

 

Saken, bakgrunden till det hela, är väl att numenra loggar du in på hela IDG genom ditt Eforum medlemskap. Dvs enbart ett medlemssystem används för såväl dina prenumerationer (även om du där måste bekräfta dig en extra gång) som nyhetskommentarer och de olilka forumen hos IDG.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anneli Hultberg

Jag kan logga in både från min jobbdator och hemdator. Jag blir ifos utslängd/utloggad efter en stund så jag måste logga in igen.

 

Vad är det för nått som spärrar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Hej!

Jag ser att du ligger dubbelt i databasen. Jag har tagit bort din dublett och mailat dig ditt lösenord.

Mvh Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sååå, enormt säkerhetspådrag och säkert lösenordstvång till trots så krypterar inte ens IDG lösenorden och vilken admin (eller hackare) som helst kan läsa dem!??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tappar jag min inläggshistorik tappar E-forum mig som medlem också.

Nu har inte jag så mycket att komma med, men det gäller samma här.

 

Jag har varit inloggad sen innan de bytte systemet, och jag tycker det nya är overkill deluxe.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast. Kan Erik maila ut lösenordet så ligger det plaintext i någon databas. Och det är rätt oroväckande.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK ERIK!!!

 

Förlåt att jag tappade humöret. (tycker iofs fortfarande att kraven på lösenordets komplexitet är rent märkligt).

 

Tack för hjälpen, nu fungerar det! Skönt, jag var verkligen rädd att förlora det här fantastiska forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast. Kan Erik maila ut lösenordet så ligger det plaintext i någon databas. Och det är rätt oroväckande.

 

Mycket lustigt är också att IDG inte använder någon kryptering vid inlogging, så sitter man tex på en okrypterad hotspot, tex telia homerun eller liknanade så skickas lösenordet i plaintext och kan läsas av vem som helst som råkar vara inom trådlös räckvidd när man loggar in. Vi pratar alltså säkerhetsnivå lunarstorm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då finns det absolut INGEN poäng med att kräva "säkra" lösenord och ha en söt grafik som räknar ut hur säkert mitt lösenord är.

 

Dåligt IDG!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller så har ett nytt lösen genererats, slickats ut och stoppats in i databasen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...