Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite frågor som jag samlat på mig


Henrik30000

Rekommendera Poster

Hej, jag har lite frågor som jag har gått och tänkt på, här kommer dom:

*Finns det nån lättanvänd virtual machine (typ som VMware) till linux som dessutom är väldigt kompatibel? (lyckades inte installera VMware på MEPIS, en debian dist)

*När Fedora cores installationsprogram undrar om jag vill installera bootmanagern GRUB på /dev/hda, menar den då bara de där 512 första byten som flyttar programpekaren till resten av booten då eller betyder det att den raderar ut min grub för MEPIS (vill behålla ifall den nya inte kan boota MEPIS av nån anledning, lyckades i alla fall inte lägga in fedora på MEPIS´s GRUB)

*Känner ni till nån enkel (menar då i installationen, sen bör det ju vara lite utmaning om det ska vara kul) och kul desktop environment som man kan prova? (har än så länge provat KDE, Gnome, Mezzo, fluxbox eller blackbox, inte säker på vilken, och XPDE, fast den skulle jag vilja testa igen, har bara inte lyckats installera)

*Jag har sett firmware linux till Ipods (köra linux i Ipoden), finns det nåt liknande för JoS MP-110?

*Finns det typ nåt linux shell eller så till mobiltelefon via Java (midp-1 tror jag min klarar, hade i alla fall problem med ett midp-2 program vad jag känner till medans midp-1 versionen av samma funkade)

*Jag har läst på nåt ställe om nån "linux matchmaker" alltså för att se vilken dist som passar, men den funkade inte, så jag undrar om nån vet vart man kan hitta den eller nån annan med samma funktion... har också sett en liknande fast med operativsystem, där blev det Debian linux för mig (var windows, mac OS X, de största linux distarna och lite annat, dos kanske)

*Jag har hört att linspire ska ha "native" stöd för win32 program, men i alla fall i live-CD:n av linspire som jag testade så saknades det stödet, så finns det i fullversionen?

*Jag tror jag hade nån annan huvudsaklig fråga, men den hade jag glömt när jag var klar med att kolla runt lite på diverse problem... jo nu kom jag på det, finns det nån enkel guide, eller kanske bara nån kan förklara snabbt, om det nu går, hur gör man för att bygga upp ett linux system från ett redan existerande linux system (eller windows, har ju det också, men jag tror nog att linux passar bättre för sånt), ungefär som linux from scratch, men enligt den guiden jag läste, jag tror det var nån medföljande produkt som skulle göra nåt eller så, där skulle man kompilera alla packages och så, jag är mer intresserad av att göra såhär: 1. Lägg in en kernel och en initrd (initial ramdisk, eller den kanske måste skapas på nåt sätt, men det kan jag tänka mig att det går lätt också), och sen installera precis dom paket jag behöver (eller rättare sagt vill ha)... jag antar att det är lite mer komplicerat, men kanske någon vet något lite åt det hållet

 

EDIT: Jag använde alien --to-deb för att konvertera VMware paketet, och det sa sig ha installerats, men jag tror det var vid programstarten som det inte funkade, tror launchgrejerna vid musen höll på som det brukar om man inte stängt av det i KDE

[inlägget ändrat 2006-02-15 01:43:20 av Henrik30000]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån lättanvänd virtual machine (typ som VMware) till linux som dessutom är väldigt kompatibel?
Qemu?

När Fedora cores installationsprogram undrar om jag vill installera bootmanagern GRUB på /dev/hda, menar den då bara de där 512 första byten som flyttar programpekaren till resten av booten
Ja, det betyder att den installerar första steget av GRUB i MBR. Om du redan har en GRUB-installation så finns det ingen anledning att skriva över den med en ny. Hur ser din menu.lst ut, och vad händer när du försöker starta Fedora?

 

Känner ni till nån enkel (menar då i installationen, sen bör det ju vara lite utmaning om det ska vara kul) och kul desktop environment som man kan prova?
Xfce, IceWM, Enlightenment, ROX, WindowMaker+GNUStep.

 

Jag har läst på nåt ställe om nån "linux matchmaker" alltså för att se vilken dist som passar, men den funkade inte, så jag undrar om nån vet vart man kan hitta den eller nån annan med samma funktion...
Menar du typ http://www.zegeniestudios.net/ldc/ ? Det ska väl tas med en nypa salt...

 

Jag har hört att linspire ska ha "native" stöd för win32 program, men i alla fall i live-CD:n av linspire som jag testade så saknades det stödet, så finns det i fullversionen?
Nej, inte svjv. Det var snack om det i början (när de hette Lindows).

 

finns det nån enkel guide, eller kanske bara nån kan förklara snabbt, om det nu går, hur gör man för att bygga upp ett linux system från ett redan existerande linux system
Har du inte redan frågat och fått svar på den frågan tidigare nån gång?

 

Iaf: http://www.debian.org/releases/stable/i386/apcs04.html.en

http://www.debian-administration.org/users/SanctimoniousHypocrite/weblog/2

http://wiki2.archlinux.org/index.php/Fast_Arch_Install_from_existing_Linux_System

http://www.governmentsecurity.org/forum/index.php?act=ST&f=14&t=12582

http://www.cs.cmu.edu/~colohan/docs/fedora_upgrade.html

 

Jag använde alien --to-deb för att konvertera VMware paketet
Alien funkar bara på enkla rpm-paket. För VMware är det bättre att använda tar.gz-filen och dumpa innehållet under /usr/local eller /opt. För VMware behöver du dessutom header-filerna till den version av kärnan som du kör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Qemu?

Jag har för mig att den var ungefär som Bochs med kommandline, och jag tror jag har testat att installera utan att lyckas nån gång, men man kan ju försöka igen (kan ju hända att det fanns .rpms som jag konverterade eller nåt, och som du sa om VMware så funkar det inte på alla)

 

Ja, det betyder att den installerar första steget av GRUB i MBR. Om du redan har en GRUB-installation så finns det ingen anledning att skriva över den med en ny. Hur ser din menu.lst ut, och vad händer när du försöker starta Fedora?

Jag tror det var efter kerneln och initrd laddats och den hade skrivit ut massa saker som den sysslar med vid starten, tror jag kom in i kommandoläga för att den inte hittade en viss mapp eller så, jag tror det beror på nån kernelparameter som jag inte får reda på eftersom den inte gör sin egna menu.lst när den ändå inte får installera sig på MBR, men jag kan alltså installera det och sen köra ominstallation av XP bootloader (kör den med MBR images, skapade genom dd if=/dev/hdx of=? bs=512 count=1)

 

Xfce, IceWM, Enlightenment, ROX, WindowMaker+GNUStep.

Ok, tack.. fast Xfce håller jag mig nog borta från, jag fick det installerat (sa kpackage i alla fall) men sen när jag försökte starta med det så raderades massa saker, minns inte om det var bara filerna på skrivbord m.m eller om det var nåt annat som fick den att hamna i kommando-läge vid omstarten (utan att kunna starta varken X eller KDE)

 

Menar du typ http://www.zegeniestudios.net/ldc/ ? Det ska väl tas med en nypa salt...

Ja, det var ungefär sån jag menade, fast kanske till och med lite mer out-there och som man skulle ta med ännu mer nypa salt, men fick i alla fall Fedora och Suse som perfekta träffar..

 

Nej, inte svjv. Det var snack om det i början (när de hette Lindows).

Ok

 

Har du inte redan frågat och fått svar på den frågan tidigare nån gång?

Nej, det tror jag inte, men jag ska ta och läsa igenom sidorna (har redan kollat på sida 1, och det såg lite för avancerat ut för mig..)

 

Alien funkar bara på enkla rpm-paket. För VMware är det bättre att använda tar.gz-filen och dumpa innehållet under /usr/local eller /opt. För VMware behöver du dessutom header-filerna till den version av kärnan som du kör.

Ok, jag ska testa det, fast jag vet inte om jag har header-filerna, inte heller vad man ska göra åt saken, kanske kolla vilken version och så som kärnan är och sedan bara ladda ner dom?

 

 

Tack för alla svar

 

EDIT: kom på en till grej jag undrar över, går det att göra som jag gjort i NTloader att lägga in

MBR images för att boota en annan bootmanager? och i så fall hur? (vill vända runt från att boota grub från NTloader till att boota NTloader från grub, delvis för att NTloader bara fyller en funktion, boota XP, medans jag kan ha flera linuxdistar i GRUB.. MEPIS och Fedora i detta fallet, plus att jag har ett memtest alternativ som kan vara bra att kunna välja också, och därför så måste jag ju ha en lång timeout på grub, och för tillfället i NTloader också, eftersom det är där jag väljer mellan att boota win eller GRUB, alltså blir det två timeouts när det kunde räcka med en)

[inlägget ändrat 2006-02-15 13:25:43 av Henrik30000]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att göra som jag gjort i NTloader att lägga in MBR images för att boota en annan bootmanager?
Det där med att använda MBR-dumpar är bara ett hack för att lura NTLDR att boota andra OS.

 

GRUB är gjort för att kunna boota olika OS. För att köra igång andra boothanterare använder man kommandot chainloader. Testa att googla på GRUB och Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska prova det nästa gång jag har linux igång, jag ska enligt första sidan jag hittade på sökningen "grub boot windows xp" lägga till

title Windows XP

rootnoverify (hd1,0)

chainloader +1

i min menu.lst, fast jag har sett nånting sånt med chainloader förut och inte fått det att funka, men jag ska prova igen ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som jag var inne för att lägga in windows på menu.lst så testade jag att ändra om lite i parametrarna för Fedora som jag av någon anledning hade kvar i listan, och nu funkade det (la bl.a in nomce som fanns med som parameter för MEPIS, har dock ingen aning om vad det är :P), När jag testade att boota windows (efter att ha pillat en del med Fedora) så skrev den bara ut dom två raderna nedanför "title Windows XP" i textläge och stannade med en blinkande markör, och piper om man försöker skriva något

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag kom på det senare, det var på (hd0,2) men samtidigt som jag testade med det så gjorde jag någr andra ändringar som jag läste på nån av dom andra träffarna

 

(btw, det är bara bootloadern)

 

så nu ser min Windows XP del ut så här

title Windows XP

root (hd0,2)

map (hd0) (hd2)

map (hd1) (hd0)

map (hd0) (hd1)

makeactive

chainloader +1

 

fast map vet jag inte vad dom gör heller... i originalet så var bara dom två undre med.. kan ha att göra med att originalet av "root (hd0,2)" var "root (hd1,0)", i alla fall fick jag samma symptom som förut, jag kanske kollar det imorgon, men idag orkar jag nog inte riktigt mer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara mer hur dina olika hårddiskar och partitioner ser ut? Du har alltså tre hårddiskar? Varför försöker du mappa om dom? Om jag förstår dig rätt så är Windows installerat på första hd:n, så det borde väl inte vara nåt problem?

 

Dessutom brukar man väl använda rootnoverify för Windows, eftersom GRUB inte har så bra koll på NTFS eller fat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry jag har ingen kontroll på grub vilket du verkar tro, som sagt så vet jag inte vad map gör, jag såg det bara i ett exempel

 

Så här ser mina diskar ut:

Hda

1|--ext3 tror jag (MEPIS)

2|--swap (MEPIS, kan hända att fedora använder den också, jag vet inte hur det fungerar riktigt)

3|--FAT32 (NTLDR som bootar winXP på en annan partition)

 

Hdb

1|--NTFS (Här ligger winXP)

2|--ext2 tror jag (Fedora)

3|--tror jag har en swap för Fedora här

4|--lite tomt utrymme tror jag, oväsentligt egentligen

 

Och med att jag inte kan grub så vet jag inte heller skillnaden mellan root och rootnoverify, jag skulle uppskatta en förklaring av map, root/rootnoverify antar jag att det inte är några problem att prova själv då det bara är två alternativ, i vilket fall som helst, godnatt, jag provar nog lite imorgon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry jag har ingen kontroll på grub vilket du verkar tro, som sagt så vet jag inte vad map gör
OK. När jag såg dina avancerade ommappningar förutsatte jag bara att du hade läst på en massa och hade koll på grejerna ;)

 

3|--FAT32 (NTLDR som bootar winXP på en annan partition)

 

Hdb

1|--NTFS (Här ligger winXP)

Hmm. Jag har inte så bra koll på NTLDR, så jag vet inte hur ett sådant upplägg kan tänkas funka.

 

Om jag vore du skulle jag testa att installera NTLDR i MBR på hdb. Då borde du dels kunna starta NTLDR direkt genom att ändra bootordningen i BIOS så att hdb ligger först, dels enkelt kunna starta NTLDR från GRUB med typ:

rootnoverify (hd1,0)

map (hd0) (hd1)

map (hd1) (hd0)

chainloader +1

ag skulle uppskatta en förklaring av map, root/rootnoverify
Sånt är rätt lätt att läsa sig till:

http://www.google.com/search?q=rootnoverify

http://www.google.com/search?q=grub+map

 

Ett tips är att göra alla experiment i GRUB:s kommandoskal (tryck c i GRUB-menyn). Då slipper man starta upp ett system och editera menu.lst varje gång man vill testa nån ny variant. Där kan man dessutom använda tab-komplettering för t ex enhetsbeteckningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack det var en del hjälpande information, då kan ju jag hjälpa dig lite med NTLDR :P (eller snarare informera eftersom du inte verkar behöva hjälp), det du skrev om att lägga NTLDR på MBR för hdb, först a grejen är att man inte får nåt val om vart eller ens om man vill installera NTLDR (visserligen finns det kanske inga alternativ som kan boota XP direkt om man inte har en äldre win2k NTLDR eller något, inte ens NT6 loader funkar faktiskt), man kanske kan kopiera över de där 512 byten men sen är jag osäker på om jag kan välja vilken disk jag ska boota från med min BIOS (gammal dator), jag vet i alla fall säkert att det inte går att välja on-the-fly, så det här verkar funka bättre. Men jag fick det att med grub>NTLDR i alla fall, jag minns inte hur det såg ut nu och jag har XP bootat just nu och inget ext3-läsarprogram installerat för tillfället vad jag vet ("misshandlar" den XP installationen lite när jag inte vill riskera min huvuddator så jag har inte riktigt koll på vad jag har där)

 

Tack för hjälpen, nu är det bara att sätta grub på hda MBR också men det kan jag ju redan...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...