Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Renovera dator

rickard 1

Recommended Posts

Jag har en 5 år gammal dator med en 800 MHz Pentium III processor och endast 128 MB RAM.

Är det rimligt att bygga ut minnet. Det finns två sockets för 168 pin 3,3 V unbuffered 100/133 MHz DIMM som är tomma.

Går det att hitta sådana minnen?

Måste alla minnen vara likadana?

Tacksam för tips

/rickard 1

De skall helst ha samma hastighet och brukar fungera bäst parvis.. rätta mig om jag har fel.. 2*128MB tex

Hastigheten är 100/133

Samma hastighet är att föredra eftersom minnena annars kommer att användas av datorn på den lägre hastigheten. När det gäller parvis användande så tror jag inte att det innebär någon större prestandaförlust. Dvs du kan glatt proppa i olika storlekar på kretsarna. Dock kan det vara värt att läsa igenom manualen och leta reda på taket för ditt moderkort, det kan ju vara onödigt att uppgradera med ytterligare 512 mb om taket nu skulle vara 256 mb av någon anledning.

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

Tack för svaret.

Vad betyder SDRAM? Är det ena SDRAM minnet lika bra som ett annat?

Är det vettigt att bara sätt in ett nytt minne ihop med det gamla, eller bör jag köpa två nya?

Tack för svaret.

I manualen, under rubriken System memory, finns följande för mig märkliga formulering.

"Minimum memory size is 8MB, maximun memory size is 1,5G MB"

Kan detta förklaras? Mycket tackam i så fall.

Vad betyder SDRAM?

Det betyder "Synchronus dynamic random access memory"

Är det ena SDRAM minnet lika bra som ett annat?

Om du menar mellan olika märken så är det ju alltid mindre skillnader mellan olika märken och olika märken fungerar olika bra med olika moderkort osv osv, men i det här sammanhanget skulle jag säga att det är av mindre betydelse.

Är det vettigt att bara sätt in ett nytt minne ihop med det gamla, eller bör jag köpa två nya?

Om du inte har upplevt en massa system-krasher på det senaste så borde det gamla vara i god kondition och du kan utan problem köra det tillsammans med ett nytt.

I manualen, under rubriken System memory, finns följande för mig märkliga formulering.

"Minimum memory size is 8MB, maximun memory size is 1,5G MB"

Kan detta förklaras? Mycket tackam i så fall.

Som minst måste du ha 8 mb och som mest 1.5 gb ram i datorn. Det är vad moderkortet klarar av.

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...