Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märklig datorkrasch


Janne E.K.

Rekommendera Poster

Jag redigerade en film som jag spelat in på en annan dator med hjälp av ett TV-kort. Filmen var i MPEG-2 format och skulle göras om till ISO-fil för att brännas som DVD-video senare. Eftersom renderingen tar mycket lång tid lät jag datorn arbeta över natten. På morgonen när jag skulle kolla resultatet hade min dator bottat om sig (?) och låst sig i boot-läge innan Windows börjat ladda. När jag försökte starta om den gick inte Windows att starta utan datorn klagade över felaktigt installerad hårdvara. Inte heller ”senaste fungerande konfiguration” fungerade. Inte heller ”felsäkert läge”. När jag försökte formatera om partitionen och installera om Windows över den gamla installationen så startade install.programmet om första gången. Andra gången gick det bra. Det pekar åt spänningspik i el nätet eller liknande tycker jag men datorn är jordad och har överspänningsskydd.

Har någon varit med om liknande och vad beror detta i så fall på?

 

Hårdvara:

ASUS moderkort

NFORCE 4

AMD64 sockel 939

 

Mukvara:

Windows XP home

Ulead VideoStudio 8 SE DVD

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Ja, det är faktiskt en möjlighet jag inte tänkt på. Processorn ska ju vara skyddad för överhettning och stänger av sig själv då. Det som förvånde mig är att datorn statade om? Vad händer med överhettade minnen och hårddiskar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara ett värmeproblem men minst lika gärna ett hårdvaruproblem av annat slag.

 

För det första så kraschar även helt felfria datorer någon gång emmalanåt (i synnerhet om de lastas hårt), det finns en orsak till att man köper ECC minnen till en server.

 

Jag tycker att du skall se över din kylning som Lars2W2 skriver och sedan köra ett testprogram under minst 12 timmar för att kontrollera att datorn är stabil och att det var ett "engångsproblem".

 

En bra början är Prime95 som du hittar här http://www.mersenne.org/freesoft.htm belastar både CPU och minne. Vill du testa minnet lite extra noga så är MemTest86 lämpligt och det finns här:http://www.memtest86.com/

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon risk med att köra stresstestet i Prime95 eller liknande testprogram? Skadade minnen pga överhettning t.ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon risk med att köra stresstestet i Prime95 eller liknande testprogram? Skadade minnen pga överhettning t.ex.

 

Jag vill påstå att risken är minimal, men självklart så skall du se till att ha bra kylning i din datorlåda.

 

Det är väl ungefär som att ta ut bilen på autobanh och "rasta" den ordentligt:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Jag håller precis på att "uppdatera" med ny låda och bättre fläktar. När det är klart ska jag köre diverse testprogram. :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2006-02-15 18:21:47 av Janne E.K.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så gäller garantin oavsett hur mycket prime och diverse tester som man kör.

 

Jag menade att om datorn är "på väg" (och ändå skulle göra det om en vecka vid normal drift) att gå sönder så är det en liten risk att det sker när man testar den hårt.

 

Eftersom du kör tunga renderingar så måste det ju vara av extra stor vikt för dig att datorn är så stabil som möjligt.

 

Klarar datorn 12 timmar prime + minnestest under lika lång tid och du ändå får konstiga krascher när du renderar så har du anledning att riktiga uppmärksamheten mot renderingsmjukvaran och drivrutiner.

 

Även om vi inte gärna vill erkänna det så är en vanlig PC (eller Mac) inte 100% stabil. Det är bara att vänta nog länge så får man en krasch även på en helt felfri dator. Genom att köpa en arbetsstation för tredubbla penningen så kommer man en bit mot total stabilitet men inte ens då når man 100%

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...