Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara ifyllda pdf-dokument...


AnetteG

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att man stöter på patrull när man ska spara ifyllda pdf-dokument. Man kan spara pdf:en men UTAN infon vilket är helt värdelöst eftersom dokumentet ska mailas till leverantören och de har inte värst mycket nytta av tomma pdf-dokument.

 

Någon som hört talas om något sätt att komma runt detta problem?

 

Hälsningar

Anette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nja, Milla, jag gissar att det är som med skatteverkets bilagor till deklarationen. Man kan bara fylla i dom och sen skriva ut dom, men inte "spara ändringar".

 

Det låter ju fel tänkt av Anette´s leverantör om dom vill ha det via mail sen. Däremot går det ju att skriva ut ifyllt och skicka med snigelposten.

Dom kanske vill ha en underskrift? I så fall funkar det ju:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på skattemyndighetens sida så jag är inte ute och cyklar helt i alla fall

http://www.skatteverket.se/skatteverketsblanketter/om.4.18e1b10334ebe8bc80004183.html

 

[log]

Så här sparar du PDF-filerna- bra inför "högbelastning"!

Vill du inte öppna filen kan du välja att spara den på din dator. Det går oftast bättre att arbeta med PDF-filer på den egna hårddisken. Det kan också vara bekvämt att ha filerna på datorn om flera personer behöver samma blankett.

Vid extrem högbelastning kan det ta lite tid att tanka filerna från vår webbserver. Vi klarar det mesta, men inte ”alla deklaranter samtidigt den 2 maj”. Försök att vara ute i god tid! Ladda ner de blanketter och broschyrer du behöver i förväg, så slipper du riskera att ”få stå i kö”.

 

Klicka på Ladda ner blanketten med höger musknapp. På den ruta som kommer uppväljer du att klicka på "Spara mål som", "Save link as" (eller motsvarande kommando - beroende på den webbläsare du använder). Spara filen i en katalog som du väljer själv. När du vill använda blanketten öppnar du filen i Acrobat Reader

 

 

Så här fyller du i en blankett "på skärmen"

Börja med att markera ett ifyllnadsfält med muspekaren. Fyll i fältet. Flytta sedan mellan ifyllnadsfälten med hjälp av Tabb-tangenten (framåt), och Shift+Tabb-tangenten (bakåt). Markören visas då i varje ifyllnadsbart fält. Du kan också använda muspekaren.

Många blanketter består av fler än en sida. På dessa kan du "bläddra" till nästa sida - eller till en föregående. Använd den svarta högerpilen högst upp i Acrobatläsaren. Du kan också bläddra med hjälp av muspekaren i rullningslisten. När blanketten är ifylld kan du skriva ut den på vanligt sätt.

 

 

För att spara en ifylld blankett behöver du extra program

Du kan inte spara en ifylld blankett om du använder gratisprogrammet Acrobat Reader. Vill du kunna spara dina ifyllda blanketter på din dator måste du ha tillgång till något av programmen Adobe Acrobat, Adobe Business Tools eller Adobe Acrobat Approval. Dessa är inte gratis. Du kan läsa mer om produkterna på Adobes webbplats (öppnas i nytt fönster).

[/log]

 

Du måste ha ett annat program än Acrobat reader bara för att kunna spara ifyll blanket

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett annat program än Acrobat reader bara för att kunna spara ifyll blanket

 

Precis! Acrobat fungerar bra. Det står desutom på sidan du länkade till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen

 

Jo, visst går det med Adobe Akrobat, men vad kostar det?? Åtskilliga tusenlappar!

 

Jag bevakade den här tråden för att jag var nyfiken på om det fanns någon som hade testat att använda pdf995 (tror jag det heter?) som är ett gratisprogram.

 

Eller kanske Open Office kan spara en ifylld pdf??

 

Annars kom jag på att AnettG kan skriva ut den ifyllda blanketten, därefter skanna in den och sen skicka som e-post. Lite omständigt, men kostar ju bara tid, om man har en skanner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar mig själv:=)

 

Du måste ha ett annat program än Acrobat reader

 

Menade ju inte nödvändigtvis

Jo, visst går det med Adobe Akrobat,

 

:)

 

 

Dina förslag är jättebra alternativ

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något specifikt forum för PDF har vi inte men inte heller är Webb - allmänt kanalen där frågan hör hemma.

 

Flyttar tråden till Program - övrigt

 

 

/T

Moderator Webb - allmänt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bevakade den här tråden för att jag var nyfiken på om det fanns någon som hade testat att använda pdf995 (tror jag det heter?) som är ett gratisprogram.

PDF995 kan förvisso göra en ny PDF av det ifyllda dokumentet eftersom den blir en skrivare men du kommer att tappa hela formulärsbiten och bara få en PDF som ser ut som om du skrivit ut dokumentet.

 

Eller kanske Open Office kan spara en ifylld pdf??

Open Office kan göra PDF:er, den kan inte öppna dem.

 

Annars kom jag på att AnettG kan skriva ut den ifyllda blanketten, därefter skanna in den och sen skicka som e-post. Lite omständigt, men kostar ju bara tid, om man har en skanner.

Om det alternativet vore fullgott så skulle pdf995, pdfcreator eller motsv. förmodligen vara fullt tillräckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken var att både kund och leverantör skulle kunna spara sina ifyllda order-/returdokument på datorn istället för i pärmar...

 

Tack alla för allt engagemang!

 

Hälsningar

Anette

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...