Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Avinstallera XP

Mad Man

Recommended Posts

Efter 38 sorger och 49 bedrövelser lyckades jag äntligen att nyinstallera XP Home (Peppar, peppar). Men det krävdes 4 st extra omstallationer.

På vägen lyckade jag installera XP Pro på en helt annan partition än det var tänkt (J:). Och nu undrar jag hur jag blir av med den installationen utan att det påverkar den jag kör och tänker köra som är installerad på C:

----------------------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

Logga in med ditt XP Home, starta diskhanteraren, formatera partition J. För att komma till diskhanteraren, högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Diskhantering.

Du behöver också editera boot.ini. Utgår från att du har en bootmeny vid uppstarten med två XP, Home resp. Pro. Om inte, så behöver du inte redigera boot.ini

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;289022

Jag annat som ligger på J: (som låg där innan installationen) och som jag vill ha kvar, men det försvinner väl vid en paritionering?

Dessutom, är det "bara" en partitionering som behövs, så kan man väl ta bort filerna rätt av?

En annan fråga som dykt upp under arbetet med att återställa datorn. Hur får jag tillbaka adressböcker, mail etc från Outlook Express? Jag sparde undan hela C: innan jag började, så någonstans finns det sparat, men var?

Hur får jag tillbaka adressböcker, mail etc från Outlook Express? Jag sparde undan hela C: innan jag började, så någonstans finns det sparat, men var?

Kanske här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=788220#788270

Hjäpte inte, men jag löste det ändå.

Nästa fråga i ämnet: Jag har på inrådan nu även ett Adminkonto med fullständiga rättigheter. Dessutom har jag och frågan varsitt konto med begränsade rättigheter. Min mail ligger på mitt begränsade konto.

Men jag kan tänka mig att jag vid vissa tillfällen även vill komma åt mailen när jag är inloggad som Admin. Hur löser jag det?

P.S Någon som har svar på min ursprungliga fråga, dvs kan jag bara deletea den andra windowsinstallationen efter det att jag tagit bort den från boot.ini?

Mad Man skrev:

P.S Någon som har svar på min ursprungliga fråga, dvs kan jag bara deleta den andra windowsinstallationen efter det att jag tagit bort den från boot.ini?

Ja.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...