Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows kostar för mycket!


Carl Hult

Rekommendera Poster

På webben finns företaget Pay & Play Software representerat, ett företag som gör programmet Label Printer. Ett program som möjliggör tryck av CD-design etc. Nu har dom hastigt, och win-användare mindre lustigt, beslutat sej för att inte längre fortsätta med windowsversionen av detta program för det är för dyrt att upprätthålla supporten mm.

 

Jag tänker inte säga nåt mer utan låter länken tala för sej själv. Jag följer iaf spelreglerna i debattkonsten och upplåter det till andra att gräla om länkens betydelse...

 

http://www.payplaysoftware.com/win.html'>http://www.payplaysoftware.com/win.html

 

http://www.payplaysoftware.com

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carl,

 

Pay & Play >

 

"The heart of our organization is our Macintosh Server that runs

flawlessly 24 hours a day, taking orders and never resting. The entire

process is automated, a whiz bang marvel of the modern world"

 

Mac-Server, taking orders, automated - whiz bang ? LoL....Ett litet fanatikerföretag.

 

Ett Mac-företag som tillverkar etiketter, kränger lågbudgetprylar och som dessutom ägs av ett annat Macföretag i Colorado.

 

Ska vi börja oroa oss nu Carl ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du skall börja oroa dig. Detta måste ses som ett säkert tecken på att macintosh är på väg att ta över världen.

 

Mr Karbas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så här det går till litegrann faktiskt, om man kollar på DTP branschen t.ex som min käre far jobbar inom så använder man till 99.9% Mac som workstations, inte direkt för att det är bättre, utan för att man för många år sedan började med det när PC var DOS / Windows 3.1, så mer och mer utrotas PC från den här branschen, det går att köra PC men det blir mkt mer krångel eftersom alla andra använder Mac och inte på något sätt vill beblanda sig med PC/lära sig nånting om PC, precis så fungerar min käre far, han har dock 2st NT burkar som han måste hålla koll på (väldigt lite förövrigt, t.om han tycker dom är stabila) men han har ingen lust att lära sig sköta dom, utan byt ut skiten mot Mac så man förstår nånting...

 

Rätt/fel/dumt/whatev men så fungerar det.

 

Att dom använder Mac inom DTP branschen är inte likamed att Mac är en bättre bildbehandlingsdator/textbehandlare, eller att det på nåt sätt saknas program till windows, alla program som QuarkXpress/Photoshop/Illustrator/Freehand/Presswise/div stil program som ATM/TT fonter allt finns, men varför ändra hela strukturen? Tycker t.om jag är onödigt.

 

Väldigt va det blev OT, men skitsamma =)

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*pust*

 

Det var den längsta meningen jag läst på länge.

 

Men jag håller med, varför ändra på ett koncept som fungerar. Inlärningskurvan på ett nytt system är inte värt pengarna för ett företag som är i behov av hög produktivitet. Mindre problem med underhåll är också viktigt för företag med dagliga deadlines som de flesta inom grafiska branschen slåss med. Då funkar inte skakiga windows så bra. ;-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Då funkar inte skakiga windows så bra. ;-)"

 

Men skakiga Mac OS gör det?

Jag tror att du lägger för mycket vikt vid 9x serien av windows, f**k that, du måste dansa salsa! NEJ! Alltså du måst tänka på W2k och NT!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Hehe, det krävs intelligens för att få win att fungera, tyvärr. Så fortsätt att använda mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Ja just det, Windows var ju egentligen framtaget som en tankenöt till alla polska Mensa medlemmar, eller hur var det nu?

MacOS är däremot ett operativsystem för datorer som skall kunna användas av alla (utom möjligen de mensamedlemmar som febrilt försöker lösa "den Gateiska knuten") *Grin*

 

mvh

ErikG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ja!

 

När det gäller företagsverksamhet skall man överhuvudtaget inte nämna Windows 95/98 dessa förekommer inte. Det är Windows NT/2000 som gäller och dessa operativ ÄR STABILA!

 

>> Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Precis så jag uppfattar MacOS ett operativ utan djup där skaparna av operativet tror man är intelligensbefriad. Hmm undra varför det är så egentligen ;-). Windows är vad jag tycker ett mer användarvänligt operativsystem iochmed Start och så. Däremot finns det ett ordentligt djup i systemet. Vill man så kan man tabbar man sig så gör man det. Trial and Error!!

 

>> Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

Vad är det som är så himmla användarvänligt med startmenyn? Macen har ju haft sin applemeny länge (men den går i graven med MacOS X klienten)..

Låt gå för att få macprogram automatiskt lägger en genväg till sig själva i applemenyn, men det är väl det enda jag kan komma på..

Men med lite intelligens så kan man ju själv lägga sina genvägar där... men på windows slipper man ju anstränga hjärnan till sådant och kan koncentrera sig på annat, som t.ex att installera om efter att man har trialat och errat för mycket..

 

mvh

Erik G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Mac är datorn för dem som behöver använda sin intelligens och mentala kraft för att lösa andra bekymmer än de datorn presenterar dem inför. Det är datorn för dem som inte har drabbats av "mekano-syndromet" som många Windows "kraftanvändare" drabbas av - att få sitt självförtroende höjt för att de kan klämma fram ytterligare lite mer prestanda när de spelar Doom eller behärska manipulation av deras system i registry.

 

Mac-användare i gemen ger inte ett jota om hur systemen fungerar - det viktiga är jobbet som skall utföras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Mac är datorn för dem som behöver använda sin intelligens och mentala kraft för att lösa andra bekymmer än de datorn presenterar dem inför. Det är datorn för dem som inte har drabbats av "mekano-syndromet" som många Windows "kraftanvändare" drabbas av - att få sitt självförtroende höjt för att de kan klämma fram ytterligare lite mer prestanda när de spelar Doom eller behärska manipulation av deras system i registry.

 

Mac-användare i gemen ger inte ett jota om hur systemen fungerar - det viktiga är jobbet som skall utföras."

 

Och? Detta funkar ju på samma vis för Windows, men om man vill så kan man gå djupare...

Oj oj....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mac är datorn för dem som behöver använda sin intelligens och mentala kraft för att lösa andra bekymmer än de datorn presenterar dem inför."

 

Den intelligenta ekvationen startar när man köper en dator som har ett överpris på runt 10.000:-, det fortsätter sen med att man sitter och beundrar en låda som man undermedvetet vet saknar innehåll i form av prestanda och kompabilitet och man är medveten om att PC världen kan erbjuda avsevärt kraftfullare alternativ. Den mentala pressen över att man gjort fel val träder in, man fullständigt begraver sig i propaganda från Apple för att på något sätt försöka rättfärdiga sitt val och man blundar för den ytliga reklamen. Efter ett tag börjar man fantisera och fabricera egna argument - och man blir väldigt duktig på detta.

 

Tacka fan för att man blir *kreativ* när man kör Mac.

 

Fas2 för många är att rättfärdiga sitt undermåliga val med att smutskasta andra & andra plattformars produkter - Macförespråkare är oftast de som gapar högst över brister i tex Windows trots att de med nöd och näppe vet det mest grundläggande i nämnda Operativ. Inte nog med det, man blandar alla Windows-plattformar till en enda grå sörja trots att olikheterna är enorma. Okunskap, ignorans och avundsjuka.

 

Argument som *kreativ* är något man tar till när man vet att kampen är förlorad och man inte längre kan bortse från faktabaserade mätningar. Det finns fortfarande några tappra som bestrider dessa mätningar och totalignorerar dem i samma sekund som de lägger ut egna fantasiuppgifter men men, lost cause.

 

Det finns faktiskt en gnutta *ironi* och *glimten i ögat* i detta inlägg, jag är säker på att de flesta uppfattar den - lika säker som jag är att vissa inte gör det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whistler,

 

"Den intelligenta ekvationen startar när man köper en dator som har ett överpris på runt 10.000:-"

 

Vem, förutom ni PC-fanatiker, tycker att Macen har ett överpris?

Skulle du köpa en Mac om den var 10.000:- billigare?

Om inte, kasta en gång för alla bort det argumentet.

 

"...saknar innehåll i form av prestanda och kompabilitet och man är medveten om att PC världen kan erbjuda avsevärt kraftfullare alternativ."

 

Jag har fullt tillräckliga prestanda (G4/500) för mitt arbete och är inte alls avundsjuk på alla som har en snabbare dator.

Vi som jobbar här uppe på ytan förstår nog inte riktigt vad du har för problem med kompatibiliteten där nere i maskinrummet.

Ock varför skulle vi? Sköt ditt jobb och sluta gnälla, eller syssla med något annat.

 

"Fas2 för många är att rättfärdiga sitt undermåliga val med att smutskasta andra & andra plattformars produkter "

Kommentarer överflödiga.

 

"Okunskap, ignorans och avundsjuka."

 

Kommentarer överflödiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wyatt,

 

"Vem, förutom ni PC-fanatiker, tycker att Macen har ett överpris?"

 

Vi, 95% av datormarknaden.

 

"Skulle du köpa en Mac om den var 10.000:- billigare?"

 

Nej, då skulle den kosta lika mycket som en PC-ekvivalent, varför skulle jag fortfarande välja Macen ?

 

"Om inte, kasta en gång för alla bort det argumentet."

 

Inte förrän du presenterar något vettigare.

 

"Vi som jobbar här uppe på ytan förstår nog inte riktigt vad du har för problem med kompatibiliteten där nere i maskinrummet"

 

Du jobbar snarare i en slags pseudoverklighet om du tror att en överhängande majoritet av världens datoranvändare jobbar i maskinrum - skärp dig, för ditt eget bästa !

 

"Ock varför skulle vi?"

 

-?-

 

"Sköt ditt jobb och sluta gnälla, eller syssla med något annat."

 

Sköter alltid mitt jobb, gnäller aldrig - du står för den gnälliga och lite skamsna stämman här.

 

"Kommentarer överflödiga."

 

Korrekt, bättre lycka i nästa inlägg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Var platser du in i den beskrivningen Sten-Erik?

 

Visst har du fastnat i den anala stadiet med dina "kreativitets" och "mekano"-kommentarer men inetlligensen är sådär.

 

Läs Eriks inlägg för att få ett hum om hur man antyder saker på ett intelligent och subtilt sätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godafton herr Whistler!

 

"Vi, 95% av datormarknaden."

 

Har inget att invända mot ditt inlägg, men vill gärna-för formens skull-påpeka att ibland har majoriteten fel, vilket innebär att man inte kan luta sig mot den för att få credit för sina åsikter.

 

Glada hälsningar Maude

 

(Nej, hon tror inte att du inte redan vet detta....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmmmm..... men säkert 75% av alla Windowsanvändare kör fortfarande 95 och 98 medan inte många ännu gått över till NT och Win2000.

 

Eller ignorerar ni dem också, som ni gör med alla minoriteter? ;-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

NT4:an är inte så imponerande stabil.. det har hänt ett flertal gånger att den totallåst sig under ordbehandling i word97 (i skolan)

 

Och flera gånger per månad tappar NT4:an bort min profile... väldig irriterande.

 

Varför kan inte NT köra gamla hederliga konfig-filer som unix gör?

Solaris i skolan har ALDRIG tappat mina inställningar, aldrig har det heller dött när jag arbetat med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wyatt,

 

Vill du inte eller kan du inte förstå poängen?

Jag som Macanvändare tycker ju inte att den är särskilt dyr, av anledningar som det inte är lönt att ta upp med dig.

Varför ska du då hetsa upp dig ang priset när du ändå inte vill ha en sådan?

 

"Du jobbar snarare i en slags pseudoverklighet om du tror att en överhängande majoritet av världens datoranvändare jobbar i maskinrum - skärp dig, för ditt eget bästa !"

 

He, he, du missuppfattade det där med flit, eller hur?

Jag menar naturligtvis inte alla PC-användare. Jag menar att det är IT-nissar som du, som står där bland alla servrar, kablar, routrar och diverse prylar som tror att världen kretsar kring er.

Ni är bara den "moderna tidens" mekaniker som ska se till att saker och ting funkar. Det är det jag menar med att ni befinner er i maskinrummet.

Om det nu är så himla svårt att få PC och Mac att funka ihop, gå en kurs eller nåt. Var inte så negativ (finns kurser för sånt oxå).

Tror du att den överhängande majoriteten av världens datoranvändare bryr sig om *varför* det funkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...