Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

två olika modem via usb på samma pc?


Mollan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Bredband fungerar inte ibland så jag har akut epostaccess via usb-anslutet modem, använder då microsoft outlock och upprigning. Jag kör annars över radiolänk och använder internet explorer och Outlolock express för detta. Det här löser även mitt problem då jag vill faxa vilket ej går via radiolänk.

 

Min mobiltelefon har en kamera och jag vill ta in bilderna i PC:n. Lyckades ej ordna detta via kabel. men väl genom att använda en bluetooth-enhet via USB. Men problemet är att har jag bluetooth inlagt över USB så fungerar det ej ringa över modem via USB. Hur gör jag för att programmet Creative för Modem Blaster v92 inte ska slås ut av Bluetooth CNet? Det är irriterande behöva installera om efter behov hela tiden.

 

Jag funderar på att även ha access över webbläsare till Internet i reserv, dvs genom upprigning. Kan man ordna det med att installera en till webbläsare och i så fall vilka webbläsare kan ringa upp en leverantör (telia) när detta behövs? Internet Explorer använder jag idag för att koppla via radiolänk. Jag kikade på Firefox men där hittar jag inget sätt att lägga in upprigning via telemodem.

 

Visst är det hemskt att man behöver ordna med två skilda webbanslutningar. Det kostar i onödan men vad gör man när man inte har tillgång till dator på jobbet och måste uträtta allt när man är hemma och har tid. Informationssamhället låser fast oss mer och mer. Vi kommer nog att med saknad minnas brevbäraren som kom i ur och skur. Tekniken och mänskliga faktorn blir allt oftare ett irritaionsmoment som stressar oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att även ha access över webbläsare till Internet i reserv, dvs genom upprigning. Kan man ordna det med att installera en till webbläsare och i så fall vilka webbläsare kan ringa upp en leverantör (telia) när detta behövs? Internet Explorer använder jag idag för att koppla via radiolänk. Jag kikade på Firefox men där hittar jag inget sätt att lägga in upprigning via telemodem.

Firefox använder sig av de inställningar man har gjort i Windows/IE angående uppkoppling.

 

I Internet Explorer - Verktyg - Internet-alternativ - Anslutningar så bör det väl räcka med att välja "Ring upp när anslutning till nätverk saknas".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att även ha access över webbläsare till Internet i reserv, dvs genom upprigning. Kan man ordna det med att installera en till webbläsare och i så fall vilka webbläsare kan ringa upp en leverantör (telia) när detta behövs?

 

XP tycker jag är mycket duktigt på att hoppa mellan olika internetanslutningar efter behov.

 

Jag har gjort så att jag har ikoner på skrivbordet för de (den) alternativa anslutning jag har.

 

Skulle jag inte ha tillgång till bredbandet kopplar jag t ex upp mig genom mobiltelefonen. När väl uppkoplingen är klar funkar allt som vanligt, inga inställningar behövs i webläsaren eller chatklienten eller vad det nu är.

 

Det går dessutom alldeles utmärkt att vara uppkopplad på flera sätt samtidigt. Den praktiska nyttan kan väl diskuteras men ibland kan det vara bra när man vill testa saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska testa IE:s alternativ. Kanske det fungerar, jag brukar vara skeptisk till flera alternativ på samma.

 

Fast fortfarande funderar jag på vad som gör att bluetoothanslutningen och upprigningsmodemet för vanlig telefon "kolliderar", dvs det ena slår ut det andra.

 

Fast det får jag grubbla vidare på.

Tack för tipsen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...