Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bankbetalningar utan dosa


€inri

Rekommendera Poster

Hej

 

jag har testat tre olika banker nu men är ändå villig byta till en

fjärde.......

jag avser internetbank som man har för de vardagliga betalningarna -

således inte några knepigare finansiella transaktioner eller med aktiehandel.

Kan det finnas någon bra bank, som jag ännu inte hört talas om, som erbjuder bekväma betaltjänster,

kanske en europeisk bank eller en finsk/norsk/svensk. Egentligen inte så noga med ägandet. Det behöver heller inte vara så hög ränta på innestående eftersom jag alltid bara har försvinnande små belopp innestående.

Men den ska ge bekvämt handhavande, utan att man behöver gnugga med naglarna (usch så otäckt) eller hantera en dosa som är gjord för lilldockans fingrar. Exempelvis vill jag kunna skicka över 550 kr till någon person inom landet utan att det ska behöva ta mer än max 2-3 minuter, exkl tiden för uppkoppling mot banken.

 

Vore tacksam för alla tips. Har läst om provinsbanker som ska ha bra internetservice men det är kanske önsketänkande från min sida.

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Handelsbanken så har man ett certifikat med lösenord installerat på datorn, det behövs inga engångskoder eller dosa.

Jag är ganska säker på att klara skriva in en överföring till någon på max 2 minuter, men jag har aldrig kollat vad det tar egentligen.

Hur de ligger till med räntor i förhållande till andra har jag ingen aning om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SkandiaBanken använder certifikat.

 

Vid installation av certifikat skickas det ut en engångskod med SMS, därefter behöver du bara logga in med PIN-kod, du behäver inte registrera betalningsmottagare eller nåt annat. Bara att fylla i betalningsmottagare och skicka pengar :)

 

Det finns även engångscertifikat utifall man sitter vid någon annans dator.

 

Dock så finns det fond- och aktiehandel där men det behäver man ju inte bry sig om.

 

Deras internetbank fungerar dessutom utmärkt från en hel radda olika miljöer, webläsare m m. Det är heller ingen "installation" av program eller annat att göra, det enda som behövs är att "installera" och aktivera certifikatet.

 

[inlägget ändrat 2006-02-13 13:16:04 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handelsbanken kräver ingen dosa, du installerar bara deras startpaket som lägger in certifikat o dyl för e-legitimation, sedan är det bara att logga in med lösenord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inget förslag på bank, men ett tips som gör gnuggandet lite mera humant;)

Jag tar bort alltihop på en gång, lossar i ett hörn och drar sedan av hela beläggningen. När jag sedan har ett rent kort med alla koderna på, använder jag en märkpenna för att stryka över använda koder.

 

Det här med engångskoder är trots allt till för vår säkerhet.

 

Jo, förresten, Ikanobanken har rätt enkelt handhavande med betalningar, men deras tjänster är inte heltäckande, och det är inte säkert det räcker för dina behov. Samtidigt känns det inte så säkert att bara använda sin personliga kod för betalning över nätet.

 

[inlägget ändrat 2006-02-13 13:16:08 av Eva1323]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den ska ge bekvämt handhavande, utan att man behöver gnugga med naglarna (usch så otäckt)
Tips: Använd nåt annat att skrapa med.

Kan det finnas någon bra bank, som jag ännu inte hört talas om, som erbjuder bekväma betaltjänster,
Det är alltid en avvägning mellan bekvämlighet och säkerhet. Du letar mao efter en osäker banktjänst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid en avvägning mellan bekvämlighet och säkerhet. Du letar mao efter en osäker banktjänst?

E-legitimation/certifikat är väl inte osäkrare än en dosa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Använd nåt annat att skrapa med.

De banker som har skrapkoder har väl dessutom oftast ett alternativ för de som bara vill ha skrapkoderna när de inte är vid sin vanliga dator.

Nordea (och Handelsbanken tror jag) har så vitt jag vet fortfarande inloggning med kort och dosa ansluten till datorn som alternativ. Om man inte har behov att kunna använda internetbanken från valfri dator är det minst lika säkert och väldigt smidigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen

det verkar ju som om HB vore ett bra alternativ här - jag hade alldeles förbisett den banken (förknippade dem med större och medelstora företag bankfacket etc)

 

ska kolla närmare vid tillfälle . . .

 

betr.

Jo, förresten, Ikanobanken har rätt enkelt handhavande med betalningar, men deras tjänster är inte heltäckande, och det är inte säkert det räcker för dina behov.

var inne på deras hemsida i går m.a.a. deras annonsering om gula notislappar och uppfattade det som om det var fråga om placeringskonto inte ett betalningskonto (synd!)

 

Jag kör väl med Skandiabanket ett tag till men undrar om det är så klokt

egentligen

 

ps o förtydligande: med bankfacket menar jag det i valvet på kontoret Odengatan/Sveavägen. ds

 

med vänliga hälsningar

Ejnar E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inflika att jag starkt funderar på att emigrera helt och hållet från Nordea.

 

Orsak:

Tar betalt för internettjänsten

I princip ingen ränta på pengarna.

 

Flyttlasset går då till Skandiabanken som ger 1.25 % ränta från första kronan (bättre än Nordeas sparkonton) och tar ingert betalt för räkningar o dyl.

 

vad gäller säkerheten känner jag mig trygg med Skandiabankens certifikat med lite längre pin-kod/personlig nyckel skulle nog inte skada. Fyra siffror är det idag.

 

Personkontot hos Nordea får givetvis vara kvar, det är ett bra konto att ha. (ex.v. går det att girerar till det). Vill jag ha pengar från kontot efter jag sagt upp Nordea kan jag från Skandiabanken dra pengar genom en registrering av autogiro.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som en liten fundering:

Du letar mao efter en osäker banktjänst?

 

! ! !

 

När jag startade tråden förbisåg jag att många antagligen har stora pengar i omlopp på sina konton och då är givetvis säkerhet prioriterad.

 

Jag måste nog sålla bort alla de svar som framhäver säkerhetsaspekten.

Vem skulle vilja besvära sig med intrång hos en som mig som bara har kanske ett par tusen kr på sitt konto. Dessutom tror jag nog att banken skulle ställa upp om någon snodde 3.500 från mig genom dataintrång.. :)

 

 

med vänliga hälsningar

EE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betr.

vad gäller säkerheten känner jag mig trygg med Skandiabankens certifikat med lite längre pin-kod/personlig nyckel skulle nog inte skada. Fyra siffror är det idag.

 

För mig har fyra tecken räckt bra - och det i mer än sex år nu.

Vid bankomatuttag skulle jag däremot kanske vilja ha sex siffror :)

 

Jag tillhör den lilla skara som helst har samma kod till allting här i livet - om så är möjligt. Två tecken only har jag använt en gång till kod för ett hemligt brev.

Jag har sen aldrig kunnat lista ut vilken kod jag använt och därför aldrig mer sett det hemliga brevet. (Jag bortser från automatavkodningsmöjligheter)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bokstav fel...men blev med..

 

Dvs några siffror till kanske inte i praktiken spelar någon roll i detta fall, inte säkerhetsmässigt. Men iochmed att man får välja dem själv finns ju risken att, som du skriver, det blir samma pin-kod på flera ställen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att det inte har med mängden pengar på kontot att göra, snarare hur bra man klarar sig utan sina pengar. Om det inte är något bekymmer för dig att invänta nästa lön innan du kan göra över med mer pengar, eller om du har någon annanstans också, så spelar väl inte säkerheten någon större roll pengarna lär komma tillbaka från banken sålänge det inte är du som har gjort fel oavsett hur mycket eller lite det rör sig om.

 

Om sen certifikat är osäkrare än dosa har jag ingen aning om men jag kan ju gissa att sålänge du har datorn i behåll så är det knappast osäkrare och börjar man tappa bort saker så är det väl minst lika sannolikt att någon listar ut pin-koden till dosan som att dom listar ut ditt llösenord på datorn.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så spelar väl inte säkerheten någon större roll pengarna lär komma tillbaka från banken sålänge det inte är du som har gjort fel oavsett hur mycket eller lite det rör sig om.

Vad har du för bank som gör sådana utfästelser?

 

och börjar man tappa bort saker så är det väl minst lika sannolikt att någon listar ut pin-koden till dosan som att dom listar ut ditt llösenord på datorn.

Det är, för de flesta användare, betydligt större risk att någon lyckas installera en keylogger på en dator än på ett kort med engångskoder eller en koddosa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bank som gör sådana utfästelser?

 

SEB och hur bra dom kommer hålla sådana löften när det väl gäller vet jag inte men dom hävdar med en dåres envishet att det är så.

 

Det är, för de flesta användare, betydligt större risk att någon lyckas installera en keylogger på en dator än på ett kort med engångskoder eller en koddosa.

 

Ja men då kommer man ju till certifikatet som jag iofs inte har en aning om hur det egentligen fungerar men nån nytta borde det väl göra tycker jag.

Om jag tappar min koddosa så är det ju bara att sätta sig och testa koder tills man kommer in i den antar jag, har aldrig märkt att det finns nån 3 gånger fel så spärras den, säkerhet i den

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tappar min koddosa så är det ju bara att sätta sig och testa koder tills man kommer in i den antar jag, har aldrig märkt att det finns nån 3 gånger fel så spärras den, säkerhet i den

 

Åtminstone FSB har spärrat dosan för mer än 3 försök. Det fick jag surt erfara när min lilla grabb fick tag på den och trodde det var en miniräknare. Det var bara att åka till bankkontoret och få den upplåst igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone FSB har spärrat dosan för mer än 3 försök. Det fick jag surt erfara när min lilla grabb fick tag på den och trodde det var en miniräknare. Det var bara att åka till bankkontoret och få den upplåst igen.

 

Ja helt säker är jag inte men nån gång på 8 år eller hur länge jag nu kan ha haft den där dosan borde jag ha slagit fel kod några gånger :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja helt säker är jag inte men nån gång på 8 år eller hur länge jag nu kan ha haft den där dosan borde jag ha slagit fel kod några gånger :)

 

Det förstås, men du har väl troligen inte slagit fel mer än 3 gånger på raken? Prova det gärna, och kolla... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...