Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårt öppna Word-dokument


Mats Forsell

Rekommendera Poster

Tjena! Jag får då och då frågan varför vissa word-dokument är omöjliga att öppna. Det lär finnas ett gammalt kinesiskt ordspråk som säger att inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. Så ligger det till i det här fallet. Det tar kanske 5 minuter att öppna dokumentet. Det brukar vara vanliga dokument på ett par sidor. Det kan röra sig om en pressreleas med en logga. Jag har provat att ta bort loggan ut sidhuvudet, sparat om dokumentet, bytt teckensnitt och även då sparat om dokumentet. Inget hjälper. Det tar fortfarande minst 5 minuter att öppna skiten.

 

Enda sättet att få fason på skiten är att kopiera in texten i Wordpad eller Write, spara det, öppna det i Word och spara det som Word-fil igen. Då har man väl rensat bort alla formateringar och skit som kan ligga i bakgrunden. Det enda sambandet jag kan se mellan de dokument som krånglar är att de är gjorda utifrån mallar, så problemet borde ligga i mallarna. Dessa mallar är skapade i Office 2000 en gång i tiden och har hängt med i både Office XP och nu Office 2003. Kan det vara problem med bakåtkompabiliteten i Word?

 

Jag förväntar mig inte att någon skall tala om exakt vad felet är, men jag skulle bli glad om någon kunde peka i vilken riktning jag skall felsöka.

 

MVH

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...