Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS 2006


Tropicana

Rekommendera Poster

Så har det dragit igång på riktigt då! OS 2006 i Turin, Italien. Även om den riktiga OS-känslan inte har infunnits sig än, (kan det bero på det svala intresset i Italien) så följer man noga medaljstriden och kan bara konstatera att grannlandet till väster redan gjort mycket bra ifrån sig:

 

LAND G S B

 

1 TYS 2 0 0

 

2 KAN 1 0 0

 

2 USA 1 0 0

 

4 NOR 0 2 2

 

 

 

Om jag förstått det rätt startar ishockeyn, höjdpunkten i hela OS, först den 15 februari - på onsdag! Sverige - Kazakstan 11:35!

 

Det är bara och hoppas att Peter F kan prestera max och inte tvingas stå över OS igen!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Hur tanellen än må se hut nu tror jag ändå våra skummspråkig granar i väst tar hem den här medaljstriden också.

 

Hoppas ändå på hcokeun. Kommer inte foppa kommer nullet :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag och Lasse Anrell som insett att Foppa är slut som hockeyspelare???

Varför hoppas så många på att en skadad Foppa ska frälsa det svenska laget.

Satsa på dem som är friska istället och utropa Alfredsson som Sveriges os-hopp.

 

Sen håller jag å andra sidan med. Det är för ishockeyn som man tittar på OS.

Visst är många andra grenar roliga också men hockeyn är nummer 1.

Särskilt när vi spöar skiten ur Finländare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå OS - sitter här och tittar på störtloppen och försöker komma ihåg vad den kvinnliga utförsåkerskan hette som körde ihjäl sig under ett störtlopp för en hel del år sedan. Det ligger på tungan men kommer inte på det, så irriterande =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regine Cavagnoud ?

Nä, det namnet har jag aldrig hört. Hon var mer känd än så och bilderna från kraschen är rätt kända, mycket otäcka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon dog ju under riktigt otrevliga omständigheter:

 

Vid super G-träningen i Sölden kolliderar fransyskan Regine Cavagnoud med tyske tränaren Markus Anwander. Cavagnoud avlider några dagar senare. Anwander ligger i koma i två veckor men överlever.

 

Kommer ihåg att det var en läskig smäll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, Ulrike Maier hade jag helt glömt bort. :)

Får skylla på min ringa ålder.. var ju bara 14 då. hehehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt startar ishockeyn, höjdpunkten i hela OS, först den 15 februari - på onsdag! Sverige - Kazakstan 11:35!

 

Höjdpunkt och höjdpunkt :).

 

Damkronorna spelade hockey igår och vann med 3-2 vad det väl... och Kanada vann med 16-0 mot Italien. Italien som för övrigt har som övergripande mål att inte komma sist i gruppen. Kanske därför att laget samlades ihop för bara 2 veckor sedan.

 

Detta skriver jag för att inte jämnställdhetsgrupper ska börja att klaga på att vissa tycker att hockeyn är bättre när män spelar... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skriver jag för att inte jämnställdhetsgrupper ska börja att klaga på att vissa tycker att hockeyn är bättre när män spelar... :)

Jag tittar både på dam- och herrhockeyn. Damhockeyn är kul att se på också, men det är alldeles för stora klasskillnader på lagen för att det skall kunna bli riktigt intressant/nagelbitande att se på. Man får hoppas att detta förändras med tiden, annars kunde man lika gärna göra damhockeyn till en tvålags-turnering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

damfotboll är ju överlägset framförallt när dom byter tröjor efter matchen

 

Det står väl inte på förrän de byter byxor också!

Tröjbyte var ju otänkbart för 30-35 år sedan.

 

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skriver jag för att inte jämnställdhetsgrupper ska börja att klaga på att vissa tycker att hockeyn är bättre när män spelar... :)

 

Damishockey är hur tråkigt som helst jämfört med riktig ishockey. Å andra sidan finns det många damsporter som är riktigt kul att titta på, simning t.ex.

 

Nej, jag jublar lika mycket åt damishockeyn under vinter-OS som typ vattenpolo under sommar-OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damhockey är parodi på ishockey.

När man slår italien med 11- 0 så blir det roligt. Inte för att sporten är kul utan för att man skrattar åt det absurda i situationen.

 

En sport som däremot ÄR jävligt (ursäkta) tråkig är curling.

Det enda man får ut av denna menlösa sport är några frågor.

 

 

1) Vad är det för kul att se på människor som sopar en redan ren is?

2) Varför sopar dem i överhuvudtaget? ta i lite mer så kommer stenfan fram.

3) När börjar nästa sport?

4) Hur mycket svettas man i curling?

5) Är det Katarina Hultings fel att denna sport får så mycket uppmärksamhet?

6) Hur undviker man att somna till detta om man inte dricker kaffe?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att curling är lika upphetsande som att se målarfärg torka men det finns en stor portion strategi i valet var stenen skall läggas för att göra mest nytta även efter nästa sten/stenar

Och sopningen handlar inte bara om fart utan även om att ändra riktning på stenen

Så lite ute och snurrar är du i den halshuggning av curling att det sedan är duktigt tråkigt att titta på är en annan femma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Curling är en sport i klass med snooker. I små mängder kan det vara behagligt att titta på det strategiska spelet som pågår, längre perioder är terapi för den stressade.

 

Damhockey - ja det har en bit kvar. Fast det är en ung sport medinte så många utövare. Inte heller så stora ekonomiska förutsättningar att ge goda träningsförhållanden ens för de bästa i Sverige.

 

För nog saknas det en hel del - ex.v. explosivitet och fart i skridskoåkningen och skjutandet.

 

Jaja, sport är till för att njuta av och de man inte njuter av behöver man inte titta på.

 

Curling - en kul grej att testa. Rekommenderar varmt att ta med polarna eller gänget på jobbet och testa det. Finns banor på några ställen i Sverige. Se det som annorlunda alternativ till bowling, minigolf, laserdome....

 

4) Hur mycket svettas man i curling?

Svettas vet jag inte, men man sopar intensvit någon kilometer i varje match. Det krävs att man är någorlunda vältränad för att orka med.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Monshi curling är verkligen ett kul alternativ på firmafesten eller dylikt riktigt ball att spela faktiskt inte blir det tråkigare efter ett par bärs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg på lite curling idag. Sverige - Canada på SVT. Herre Gud, det var det tråkigaste jag sett på hela året utan tvekan! Det värsta var att kommentatorerna snackade som om det var värsta dramatik på isen. Det hände ju ingenting?

 

Jag fattar inte att man ska ha curling som OS-sport. Inte konstigt att italienarna inte bryr sig? Ett gäng helt okända tjejer och killar som är tillräckligt udda för att "satsa" på den nördiga "sporten" åker till en hall med 24 åskådare där isen delats in i 4-5 lika stora delar som det "tävlas" på.

 

Snälla, det var alltså fler kameror där inne än tittare hemma i Sverige. Ett gigantiskt misstag begicks när man införde dessa nördiga sporter i OS-programmet. Vad är medaljerna värda när sporten utövas av 20 personer i världen totalt? Då man man lika gärna införa pulkaåkning i programmet nästa gång, ungefär lika seriöst.

 

Aha, är jag för hård nu? Människor, kolla på "Svenska Curlingförbundets" officiella hemsida så förstår ni vad jag menar. Hemsidan är mer serös än sporten i och för sig: http://www.curling.se/

 

Curling är en parodi på ordet sport!

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag och Lasse Anrell som insett att Foppa är slut som hockeyspelare???

 

Det är bara du och LA.

 

Foppa är knappast slut som hockeyspelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är medaljerna värda när sporten utövas av 20 personer i världen totalt? Då man man lika gärna införa pulkaåkning i programmet nästa gång, ungefär lika seriöst.

Motfråga, vad är poängen med att ge en massa SOK-pengar till ointresserade halfpipe-åkare i Sverige för, när de ändå inte lägger ner sin själ i sporten? Säga vad man vill om curling och andra "tråkiga" sporter i OS, men i dessa grenar har vi iallafall folk som helhjärtat ägnar större delen av sin tid till att faktiskt förtjäna att vara i OS. Det gör inte fjantarna vi skickat i halfpipe-teamet, ett par snubbar som (självklart) är skitglada över att få resa tvärs över jorden för att träna i en sport de självmant erkänner inte är deras helhjärtade intresse. Det är väl klart som fan att man inte vinner några medaljer då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motfråga, vad är poängen med att ge en massa SOK-pengar till ointresserade halfpipe-åkare i Sverige för, när de ändå inte lägger ner sin själ i sporten? Säga vad man vill om curling och andra "tråkiga" sporter i OS, men i dessa grenar har vi iallafall folk som helhjärtat ägnar större delen av sin tid till att faktiskt förtjäna att vara i OS. Det gör inte fjantarna vi skickat i halfpipe-teamet, ett par snubbar som (självklart) är skitglada över att få resa tvärs över jorden för att träna i en sport de självmant erkänner inte är deras helhjärtade intresse. Det är väl klart som fan att man inte vinner några medaljer då.

 

Jag vet inte om det är så att curlingdeltagarna lägger ner mer tid i sin sport än halfpipedeltagare t.ex. men det spelar inte någon större roll för det är i sådana fall Sveriges problem.

 

Curling utövas i större uträckning i Canada, men där tar det liksom slut. Varför inför vi inte bowling i sommar-OS? Sporten utövas om många fler och det är minst lika mycket prestige och taktik om inte mer.

 

[inlägget ändrat 2006-02-14 02:35:31 av Makan Amini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag nyfiken - på vilket sätt finns det taktik i bowling?

 

Du menar att man inte alltid ska försöka slå ner alla käglor eller vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...