Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nätverkskortet får ingen IP-adress...

crazydaisy

Recommended Posts

Har nu installerat ett trädlöst Netgear nätverkskort i ena datorn och det verkar funka. Men - nu får själva kortet ingen IP-adress från den andra datorn dvs den med routern så det går inte att upprätta nätverksanslutning.

Vad göra???

/crazydaisy

Är det samma problem som i den här tråden du skrev för någon månad sedan:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=789861

Vad har hänt sedan dess?

Hur har du dina datorer och utrustningar kopplade egentligen för jag förstår inte det?

Lite mer information skulle inte skada.

Har du användt dig av Xp's "Skapa ett trådlöst nätverks för hem...." (Set up a wireless network for home or small office)?

Kolla routern, det kan vara så att du måste ha en WPA nyckel eller liknande.

Kolla manuallen för konfigurering av trådläst nätverk och åtkomst.

Där kan du även se hur du tar dig in i routern för att ändra installningar.

Hej. Jo: den ena (min) dator är kopplad till en Netgear wireless router ssmt till nredbandsmodemet. Där fungerar internet perfekt. Den andra datorn (sonens) står i ett annat rum och har det trådlösa nätverkskortet som blinkar och är fullt installerat men - det går inte att upprätta en internetanslutning. Jag har kört guiden konfigurera nätverk. Jag har ändrat inställningarna i routern. Grejen är också den att alltsammans har fungerat tidigare men så en dag så fungerade inte internet på sonens dator. Jag är nästan säker på att det har med IP-adressen att göra.

Någon som har goda råd? Jag låter säkert hemskt förvirrad i mitna inlägg, men jag håller på att bli vansinnig eftersom ingenting tycks avhjälpa felet.

Tack för att ni engagerar er och svarar.

PS. Vi har XP i bägge datorerna.

Normalt så brukar man ha modemet kopplat till routern och sedan från routern till de olika datorerna antingen med kabel eller trådlöst. Det har inte varit kopplat så tidigare?

Om du i din dator har modemet in på ett nätverkskort och routern ansluten till ett annat nätverkskort så måste du i konfigurationen av din dator (nätverksguiden) ange att det är en annan dator som ska ansluta via din dator. Är det gjort?

Det kräver också att din dator är påslagen.

Det får i din dator inte heller finnas någon brandvägg som förhindrar routern/sonens dator att ansluta genom din dator.

Är din dator ansluten till internet-porten eller till en LAN-port på routern?

Har sonens dator någon kontakt med routern? Kan inställningsprogrammet för det trådlösa nätverkskortet hitta routern? Får datorn en IP-adress från routern? Kan den datorn komma fram till routerns inställningssida i webbläsaren?

Är sonens dator och routern uppställd för samma typ av kryptering etc?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...