Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

trasig PSU?


Simulacra

Rekommendera Poster

Tjabba

 

Jag var tvungen att skaffa en ny och kraftigare PSU då mitt gamla på 250W inte klarade av trycket från Radeon 9800 PRO kortet jag stoppade in i den. Den dog ju men det gick ju senare att starta den igen. Så jag köpte ett nytt på 350W (http://www.webhallen.com/prod.php?id=27241). Tyvärr hade den 24 pin och inte 20 pin som jag behövde. Så jag stoppade in den gamla igen. Men nu startar datorn inte överhuvudtaget. Den borde väl iaf starta på nåt sätt om jag stoppat in strömmen till moderkortet? Går ju inte att koppla så mycket fel på den, finns ju bara ett sätt.

 

Vad kan ha gått snett?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta vad felet är så där på rak arm, så du måste felsöka ifrån grunden.

Så får skriva vad de flesta av oss hänvisar till.

 

Kolla ut allt som du inte behöver till och börja med. (börja med endast CPU/fläkt och 1 minne i datorn).

 

Händer det någonting?

 

Stoppa sedan även i grafikkortet (helst ditt gamla då som sagt, 250W e för klent för R9800).

Händer det något nu, eller e det fortfarande helt dött?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tyvärr hade den 24 pin och inte 20 pin som jag behövde.

 

Bland annat Kjell & Co och säkert någon annan datoraffär har adapter för en femtiolapp, som du kan köpa.

 

Jag använder själv en sådan till mitt moderkort och nätaggregat. Då moderkortet har 24-pin uttag medan nätaggregatet bara har 20-pin.

 

Vad kan ha gått snett?

 

Att datorn inte startar kan bero på att nätaggregatet är för klent. Jag har ju fått erfara det då min dator hängde sig och skärmen svartnade, för att jag hade för klent nätaggregat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset om adapter! Drog över till Kjell & Co som hade öppet i Kista galleri idag och köpte mig en liten adapter för det väldigt överkomliga priset 49:-.

 

Så än så länge funkar datorn perfekt.

 

Thank god för Eforum :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Simulacra skrev:

Tackar för tipset om adapter! Drog över till Kjell & Co som hade öppet i Kista galleri idag och köpte mig en liten adapter för det väldigt överkomliga priset 49:-.

 

Så än så länge funkar datorn perfekt.

 

Thank god för Eforum :)

 

 

Tack för poäng!

Trevligt, trevligt, att datorn fungerar nu med adaptern. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...