Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp =/


Peckers

Rekommendera Poster

Köpte mig en ny HP pavilion, 250GB var den på tills jag formaterade bort allt och lade in xp pro då den hamnade på 137GB Jag har kollat allt men hittar inte vad som kan vara felet. Jag har senaste SP2 installerat men inte SP1 vet inte vilken av versionerna jag ska ladda ner =( Nån som har en direktlänk som man bara kan ladda direkt ifrån?

 

har även kollat kör regedit.exe och följt alla möjliga anvisningar =/ Måste jag uppdatera bios kanske? Hoppas det räcker med SP1 och att nån har den =/

 

tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta:

 

1. Starta Register Editorn (Start/Kör.. Regedit).

---------------------------------------------------------------

2. Hitta följande nyckel i registret:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters

---------------------------------------------------------------

3. I Redigera menyn, klicka Lägg till värde (eller liknande), och lägg sedan till följande värden:

 

Namn (Value name): EnableBigLba

Data typ: REG_DWORD

Data Värde (Value data): 0x1

---------------------------------------------------------------

4. Avsluta regedit och starta om datorn.

 

 

Hoppas det hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har senaste SP2 installerat men inte SP1 vet inte vilken av versionerna jag ska ladda ner

SP1 ingår i SP2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

250GB var den på tills jag formaterade bort allt och lade in xp pro då den hamnade på 137GB

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=604737#604737

 

Flera med samma problem

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort följande som du sagt men data värdet kan man bara skriva 01

 

Det vart så här i Registeriditorn lade till ett nytt DWORD värde i mappen Parameters tillsammans med alla andra värden.

 

Namn EnableBigLba Typ Reg_DWORD Data 0x00000001(1)

 

 

Startade om men det hjälpte ej har jag gjort något fel? du skrev att värdet skulle vara 0x1 vet inte om det är det jag gjort fel med?

 

Vet att många haft problem och jag sökte trådar först innan jag skrev, Behöver jag sp1? hittar bara delar inte hela paketet och när man instalerar en sån står det att jag redan har bättre uppdatering så vet nån vad jag saknar skulle det hjälpa väldigt mycket =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt din bifogade bild så har du en Quantum Fireball hårddisk.

Den är tillverkad av Maxtor

http://surl.se/albv

 

Jag kunde inte avläsa vilken modell du hade men Maxtor har ett verktyg/prorgram för att rätta till just detta problem med att du bara får 137GB.

Programmet heter Maxblast och du kan läsa om det och ladda ner det härifrån:

http://surl.se/albx

Tunna/

 

Moderator har ersatt länkarna med "korta versioner", eftersom de långa länkarna påverkade layouten. Länkarna leder dock till samma webbsidor som förut.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-11 18:16:17 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antydningar i registret till QUANTUM FIREBALL är något som alla med XP har under den registernyckeln, så han har förmodligen inte en sådan.

 

Det är extra parametrar för just den typen av hårdvara (NeedIdentDevice, NoFlushDevice).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antydningar i registret till QUANTUM FIREBALL är något som alla med XP har under den registernyckeln, så han har förmodligen inte en sådan.

 

Något jag aldrig reflekterat över, men även om Peckers inte har en Quatum Fireball utan en annan hårddisk från Maxtor, Seagate e.d. så finns dessa hjälp program att ladda ner ifrån dom olika hårddisktillverkarna och som underlättar installationen, partitionering och formatering och är ofta bättre / enklare än att försöka göra samma sak i XP.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitachi Deskstar

 

rated 5v 650mA 12v 600mA oktober 2005

 

Model: HDT722525DLA380

 

Serial Number: VDB41BT4CTV4P

 

 

Ska man kolla Deskstar.com då kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är problemet beskrivet på microsoft

 

How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP

 

This article describes the Microsoft Windows XP Service Pack 1 (SP1) 48-bit Logical Block Addressing (LBA) support for ATA Packet Interface (ATAPI) disk drives that can increase the capacity of your hard disk to more than the current 137 gigabyte (GB) limit.

 

http://support.microsoft.com/kb/303013/en-us#appliesto

 

Ett tips bara

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur jag ska göra får nog sälja datorn 1dag gammal =( Läste på hitachi och vad jag fattade var deras hd för bra för min dator och att det inte gick att göra nått åt det?

 

Datorn är ju 1 dag o det funkade ju innan jag formaterade så det borde ju funka igen =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det fungerat tidigare så skall det väl gå att få fart på den igen. Inte hänga läpp nu:)

 

Har du tittat på länken till microsoft som jag gav dig?

 

Annars finns det fler glada entuiastiska eforumare som säkert har mer tips

eller hur kompisar?

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Peckers skrev:

måste jag skapa nån partion för att få hela disken? =(

Vill ju helst bara ha en inte 2 delad.

 

Du ser ju i partitioneringsprogrammet om du har hela hårddisken.

Nu ska det noteras att Windows räknar lite konstigt, så att det blir inte exakt som hårddisktillverkaren påstår. :-) De räknar lite olika på den biten.

 

Disken presenteras alltid i sin fulla storlek. Sedan blir du tillfrågad om du vill dela upp den i partitioner. Vill du inte det, så är det bara att köra med disken som en partition.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en ny HP pavilion, 250GB var den på tills jag formaterade bort allt och lade in xp pro då den hamnade på 137GB

 

Om datorn inte stöder en så stor disk som 250GB kanske du får göra 2 partitioner i alla fall om du ser hela i diskhanteraren, (250GB alltså) inte bara de formatterade 137GB.

Kanske Stefan Eklinder har en lösning på det problemet.

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn inte stöder en så stor disk som 250GB kanske du får göra 2 partitioner i alla fall om du ser hela i diskhanteraren

 

En tanke som legat i bakhuvudet på mig länge nu men som jag slagit bort varje gång jag kom ihåg att det har ju fungerat tidigare är att om bios inte kan detektera den storleken på disk så borde den ju inte bli tillgänglig för installation?

 

Använder man en gammal XP skiva så kan den kanske inte formatera större diskar än 137GB och att den sedan blir låst i den storleken?

 

I så fall borde hårddisktillverkarnas program för installation/partitionering/formatering kunna överbrygga det felet men det verkar som om dom inte har deras diskmanager kvar för nerladdning?

 

Eller helt enkelt att dela upp hårddisken i två partitioner vid installation och sedan slå ihop dom med diskhanteraren efter det att man lagt på SP2 till systemet.

 

Vet inte om Peckers får ut något av detta inlägg, tänkte bara skriva ner vad jag funderat över...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var 2 partioner på den när jag köpte den 7gb nått var H:/ hp recovery och resterande C:/ och den var ju långt över 137GB stor datorn är tillverkad 2005 så ja tycker det borde fungera med den hårddisken som följer med från hp.

 

SP2 är instalerad och jag vet inte mer vad jag ska göra måste jag byta moderkortet för att få det att fungera smärtfritt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. om du aktiverat LB48-stöd enligt instruktionerna högt upp, så är väl det enda som kan fela just disk-controllern och dess firmware/bios... mysko.

 

.Wey

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2006-02-11 23:34:04 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...