Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Universitet, Nätverkstekniker, klar 2007


DS7

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är ny här i forumet och tänkte med mitt första inlägg höra vad ni tror som jobbar som och är chefer för nätverkstekniker.

 

Jag har snart läst klart mitt första år på en nystartad Universitetslinje som heter Nät- & Kommunkationsteknik, 80p. Vi läser mycket nätverksrelaterade ämnen och tanken är att efter genomförd utbildning kunna arbeta som nätverkstekniker, projektledare mm inom nätverk. Har tyvärr inte hunnit så långt in i utbildningen men hittills har vi bla genomfört projekt där vi planerat ett komplett nätverk inklusive arbetstationer, skrivare etc för ett företag. Där priskalkyl, hårdvara, mjukvara, nätkartor mm ingått. Nästkommande kurs ska vi läsa om trådlösa nät samt gå djupare på protokoll och routingtabeller.

 

Nu har jag presenterat lite vad som händer i utbildningen. Vid frågor, hör gärna utav er.

Min fråga är däremot vad ni tror om framtiden efter slutförd utbildning. Ser det ljust ut för att få jobb? Verkar utbildningen vara något vettigt, något som företag eftersökt? Jag har nämligen varit intresserad av nätverk men inte riktigt hittat någon passande utbildningen förrän denna dök upp.

 

Tacksam för alla svar.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du ska tänka på, är att du inte är fullärd bara för att du gått klart utbildningen.

 

Sen är frågan vilken nivå utbildningen är på. Lär ni er att sätta upp servrar, klienter och skrivare samt få dess OS att snurra så bra som möjligt, eller är ni mer inriktade på nätverk, som tex brandväggar, routers, switchar etc, och på vilket sätt? Planering och design? Drift och underhåll? Felsökning?

 

Beroende på vad, så ser framtiden helt olika ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag väl medveten om. Ser utbildningen som en grund.

 

Ja vi lär oss sätta upp servrar, arbetstationer, skrivare etc. Tanken är att vi ska kunna köpa in de komponenter ett företag behöver som passar deras verksamhet, samt installera, driva och underhålla nätet. Man kan säga att vi går igenom hela vägen, men som jag förstår det kommer vi fördjupa oss ännu mera nästa termin då de blir mera brandvägg hur allt är uppbyggt och fungerar, hur man skapar routingtabeller, hur olika protokoll fungerar mm. Så långt som vi kommit nu är det mera grunder där Upser, olika backupstationer, server hårdvara och mjukvara, os, ad, osi modellen mm.

Vet inte riktigt hur jag ska besvara din fråga bättre än att vi i stortsett läser allt de du frågat om, en riktigt fördjupning av nått är väl inte direkt vad Universitets program står för. Men är det nått som behandlas mer än annat är det nätverk och inte kring utrustning så som skrivare, arbetstationer, kvittoskrivare, skärmar etc. Och de är inte så att vi lär oss serva skrivare. Utan de är mera riktat åt nätverk.

 

Ah! Blev kanske lite mkt blaj nu men fråga gärna om det är nått mera som är oklart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...