Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang. Movie Maker


Cippan

Rekommendera Poster

He!

 

Jag köpte en ny DV kamera strax innan jul och passade på att filma så mycket jag kunde under julhelgen & nyår. Nu tänkte jag sätta mig ner och redigera allt material, och eftersom min trialtid på Vegas gått ut så tänkte jag använda Move Maker för denna ganska simpla redigering.

 

MEN! Jag märkte att Kvalitén försämrades tydligt efter att jag hade skapat filmen i formatet som rekommenderades för uppspelning på datorn! När jag gick in på "övrigt" för att ställa in högre kvalitets inställningar så resulterade det istället i att filmen blev "streckig" i svängningar i filmen osv.

 

Dessutom lät ljudet "ihåligt". Och jag vill verkligen inte tumma på kvaliten. dessutom vill jag bränna över detta till DVD för visning.

 

Någon som upplevt samma och har förslag på vad man kan göra?

Komprimerar Move Maker automatiskt filmerna till kass kvalitet? Jag har ju redigerat klart filmen nu så det känns lite snopet att börja om i ett nytt program!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till den här hemsidan http://hem.passagen.se/hemvideo/huvud,s.htm

Här hittar du nog det mesta av info du behöver och under länken Movi Maker finns en guide, där ser du hur du redigerar, inställningar för import och export mm.

 

Risken är dock stor att du importerat från kameran i fel format och då måste du nog göra om allt när du inte vill tumma på kvaliteten men du behöver inte byta program det går bra med Movi Maker.

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-10 23:42:02 av ÅL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipset! Men en del frågor återstår fortfarande dock. Jag har nu sparat filmen i rätt format osv, och brännt över till DVD men vid uppspelning på tv:n så ser toningseffekterna lustiga ut. Under själva toningen från en bildscen till en annan så ändrar bilden färg till nån grön/gråaktig färg, musiken i filmen tycks också fortfarande låta "ihåligt" och filmen får ibland nästan som "eftersläpningar" eller "ryckig bild".

 

GAAH! Jag blir GALEN! Beror allt detta på att jag redigerar i movie maker!? Någon med tex adobe eller Vegas som upplevt liknande?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag redigerar i Premiere men har provat Movi Maker och brännt med Nero känner inte alls igen symptomen.

 

Du gör väl allt i Pal så du inte råkat få in NTSC nånstans från kameran till bränningen, tror inte alls att symptomen har med Movi Maker att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...