Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byte av hårddisk


mims

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en hårddisk för fyra månader sedan och undrar om det är lätt att "sätta"i den själv utan experthjälp?

Det är en IDE hårddisk, jag vet inte om den är formaterad men att formatera är väl inte svårt? eller?

Har tröttnat på att vänta!

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mims skrev:

 

Det är en IDE hårddisk, jag vet inte om den är formaterad men att formatera är väl inte svårt?

Har du en hårddisk idag på Primary IDE Channel, så kan du koppla in ytterligare en hårddisk på samma IDE-kabel och då på kontakten som är ungefär mitt på kabeln eller något närmare moderkortet. Bygla den disk du vill koppla in som Slave. Det är en liten plastgrej (metall på insidan) som du ansluter till två stift bakpå hårddisken. Brukar stå på ovansidan hur du ska koppla Slave. Se också till att din nuvarande hårddisk är byglad som Master. Innan du gör något ingrepp i datorn, slå av nätaggregatet och dra ur nätsladden och vänta några minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vill du att hårddisken skall sitta?

 

Skall du ta ur den gamla eller skall du "lägga till denna" till befintligt system.

 

Sen beror det lite på hur ditt system ser ut med andra diskar och brännare/dvd/cd.

 

Alla dessa går på IDE kanaler och du kan max ha fyra enheter i en dator i normalfall.

 

Om du vill koppla in den som slave till din befintliga disk så är det lätt att formatera den direkt från windows. Sätter du in den som Master (C:) så kan du göra formateringen direkt från en operativsystemsskiva.

 

Rent fysiskt så stänger du av datorn. Kopplar ur alla strömkablar ur eluttagen som har kontakt med datorn. Öppnar kåpan och kontrollerar hur de andra enheterna är installerade. Du måste ha tillgång till 1 kontakt på din IDE kabel (2 är normalt ) svarta breda kontakter på en grå plattkabel, 1 strömkontakt från ditt nätaggregat. Du ser hur de ser ut om du tittar på befintliga enheter. Det finns oftast plats för 2 hårddiskar och 2 brännare/cd/dvd men det kan variera.

 

Master MA kräver bygling med en liten plastplupp som du sätter på piggarna mellan plattkabelkontakten och strömkontakten på hårddisken och då skall den sitta på kontakten på grå plattkabeln närmast moderkortet. Det står ofta små markeringar på hårddisken som MA/SL/CS hur plastpluppen skall sitta.

Slave detsamma som ovan med skillnaden att hårddisken skall byglas som SL och skall då sitta längst ut på den grå plattkabeln.

 

Oftast passar plattkabeln oftast bara åt ett håll men ibland får man titta på den röda/svarta randen på kanten av kabelnatt den står 0 eller ett markeringen bredvid kontakten på hårddisken.

 

CS betyder cable select och då bestämmer var på kabeln du kopplar in hårddisken om den blir MA/SL

 

Detta beror ofta på hur resten av ditt system är konfigurerat så du får nog ta dig en titt och tänka efter hur du vill göra.

 

Lite tips

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den gamla hd.n är på 10 gb och är troligtvis på vär att krascha när som helst. Nu använder jag windows 98 så jag tänkte byta till den större hårddisken och använda xp istället

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lättare än det låter. :)

 

Om du tittar på din nya hårddisk så ser du att det sitter en massa piggar (kontakter) i bakkant på hårddisken.

 

Bredvid den med dom fyra lite större stiften finns en rad med stift ca 10st. där det sitter en liten plastbit mellan ett par av stiften.

 

Om du tittar på ettiketten på disken så ser du troligen dessa piggar avbildade med texten Master eller bara M, Slave eller bara S och CS.

 

Om du har din CD inkopplad på samma breda "bandkabel" som din gamla hårddisk så måste du ha en ny bandkabel och koppla den mellan moderbordet (kretskortet) och din nya hårddisk.

Du ser direkt var den skall in på kretskortet då den andra sitter brevid, se till att randen på kabeln hamnar på samma sida på den nya kabeln som på den gamla.

 

Sedan skall du flytta plastbiten till det läget där det står M eller Master och koppla den längst ut på din nya kabel.

 

Är din gamla hårddisk ensam på bandkabeln så ser de att på mitten av kabeln så finns det en ledig kontakt, den använder du i så fall och kopplar in din nya hårddisk på.

 

Och i så fall skall plastbiten sättas i läget för Slave eller S.

 

Om du tittar på hur din nuvarande hårddisk är monterad och skruvar in din nya under den gamla, kopplar sladdarna lika som din gamla, strömsladdarna kan du inte koppla fel, dom passar bara på ett sätt.

 

Skulle du av någon anledning inte lyckas så koppla bara ur kablarna igen och fråga på nytt så kan vi guida dig hur du skall göra för att få igång den.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag windows 98 så jag tänkte byta till den större hårddisken och använda xp istället

 

Då ska du ta bort den gamla och koppla in den nya likadant som den gamla sitter och kontrollera byglingen på den så att du får samma på den nya. Är den byglad master så gör du motsvarande bygling på din nya. Det är att rekommendera att köra xp med ntfs filsystem på den nya disken och det fixar du lätt genom att följa instruktionerna under installationen. Läs noga bara.

 

Det du måste tänka på bara är att se till at din cd/dvd bootar före dina diskar för att kunna installera. Det ställer du in i Bios

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte byta till den större hårddisken

 

I så fall så byglar du den nya till Master och kopplar in den på samma sätt som den gamla, du byter bara ut den gamla mot den nya.

 

Sedan när du installerar XP så kommer installationsprogrammet att fråga om du vill formatera din nya hårrdisk och lägga XP på den, då är det bara att följa instruktionerna så klarar installationsprogrammet av resten.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mims skrev:

skulle nåt gå fel så får jag väl byta tillbaka till min gamla pyttedisk....

 

 

Det kommer att gå bra. Lovar!

...verkar kanske krångligt och det suger i magen när du läser hur du ska göra. När du väl sitter där med allt i händerna och tittar på hur det är kopplat i datorn, så löser sig det mesta.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl sitter där med allt i händerna och tittar på hur det är kopplat i datorn, så löser sig det mesta.

 

Precis, det är mycket lättare gjort än beskrivet. :)

Skulle du stöta på problem så sitter det ett helt gäng här på eforum som kan guida dig vidare i så fall.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag ska ge mig på det imorgon för det tar väl ändå ett tag med allt+

jag har i alla fall granskat den nya hårddisken så jag förstår hur man byglar den.

är det något speciellt man ska tänka på när man tar i hd:n eller..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det något speciellt man ska tänka på när man tar i hd:n eller..

 

Ta helst i metallen och inte på kretskortet, och tappa den inte i golvet, annars är dom ganska tåliga.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mims skrev:

 

är det något speciellt man ska tänka på när man tar i hd:n eller...

Jag brukar "ladda ur" mig genom att ta på röret till elementet eller vattenkranen för att bli av med eventuell statisk elektricitet. Det finns också armband för detta.

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-10 19:31:04 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu kommer en ny fråga... Vad är partionera?? och vilket alternativ ska jag välja här?

 

"Alla befintliga partitioner och allt opartitionerat utrymme på varje fysisk hårddisk anges. Markera med PIL-tangenterna partitionen eller det opartitionerade utrymmet där du vill skapa en ny partition. Tryck på D om du vill ta bort en befintlig partition eller på C om du vill skapa en ny partition med hjälp av opartitionerat utrymme. Om du trycker på D för att ta bort en befintlig partition måste du sedan trycka på L (eller på RETUR och sedan på L om det är systempartitionen) som bekräftelse på att du vill ta bort partitionen. Gör samma sak med var och en av de befintliga partitionerna som du vill använda för den nya partitionen. När partitionerna är borta markerar du det opartitionerade utrymmet som har uppkommit och skapar sedan den nya partitionen genom att trycka på C.

 

Obs! Om du vill skapa en partition där det redan finns en eller flera partitioner måste du först ta bort befintliga partitioner och sedan skapa den nya partitionen."

 

rena grekiskan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mims skrev:

 

ok nu kommer en ny fråga... Vad är partionera?? och vilket alternativ ska jag välja här?

Då du tänker installera XP på en helt ny disk så gäller inte det du citerar, utan XP ser hela disken som opartitionerad.

Att partitionera innebär att dela in hårddisken så att den blir som "två" eller fler hårddiskar. Men du måste skapa minst en partition för att kunna formatera, men det är bara att läsa på skärmen under installationsfasen. Det står precis hur du ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partition är en plats där informationen kan lagras, om du tänker dig hårddisken som en bok så är partition ungefär som ett kapittel.

 

Beroende på hur stor hårddisk du har så kan du välja att dela upp den i flera "kapittel / partitioner" varje partition får en enhetsbokstav typ C:, D:, E: osv. även om D: oftast brukar vara CD'n.

 

Varje partition behandlas i Windows som en separat hårddisk.

 

Det finns både för och nakdelar med att dela upp i olika partitioner, fördelarna är större om hårddisken är stor.

 

En 100GB hårddisk skulle du kunna dela upp i två delar t.ex. en 40GB för systemet dvs. Windows och programmen du installerar samt en 60GB partition för alla filer du vill spara, som bilder dokument osv.

 

Fördelen är då att om du vill ominstallera Windows så kan du spara allt du vill ha kvar på den andra partitionen och bara radera den som innehåller Windows.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlade aldrig över att du skulle klara det.

:thumbsup:

Visst var det enklare än det verkade på våra beskrivningar, det är oftast krångligare att beskriva dom olika stegen och vad man skall tänka på än att sedan göra det.:)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stötte på lite problem i början (missade att formatera)men tyckte att det var konstigt när det stod att det bara fanns 10gb ledigt.

Nu kan jag använda allt som inte har funkat på 98.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...