Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apple´s smått roande musdilemma.


Whistler

Rekommendera Poster

Nog är det väl fan att de inte ens klarar av att utveckla en mus ;)

 

"På Macworld Expo i New York pensionerade Apple puckmusen för gott, och en av Apples mest förlöjligade produkter genom tiderna slängdes på historiens sophög. Men Kensington med flera tillbehörstillverkare behöver nog inte oroa sig riktigt ännu, om man skall tro Julio Ojeda-Zapata på Pioneerplanet.com.

 

Jämfört med den runda puckmusen är Apples Pro Mouse ett stort steg i rätt riktning, men det säger ju faktiskt inte så mycket. Och Pro Mouse är långt från någon perfekt skapelse. Julio Ojeda-Zapata har en rad invändningar mot Pro Mouse"

 

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=000808-MW2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Jag föreslog för ett tag sen i forumet att alla som sitter med möss med en musknapp skulle få långfingret på högerhanden amputerad, eftersom de ju ändå inte använder detta....

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del känns det som man har amputerat både tummen/långfingret, åsså långfingret igen (scrollen, som även är dubbel klick och extra meny)

 

heh, kan man leva utan Logitech MouseMan Wheel? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man med två eller fler knappar till? Jag ser ingen anledning när jag bara behöver hålla ner musknappen en sekund för att få upp en popup-meny med diverse funktioner. Risken att klicka fel minskar ju, och bara det är ju tidsbesparande. ;-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill se den som råkar trycka ner min tumknapp istället för pekfingerknappen. Det skulle vara en full Mac användare då..

 

Tidsbesparande är det att trycka på tumknappen och vips har man backat ett steg i Explorer.

 

Varför försvarar folk uppenbara brister? Kan inte för mitt liv förstå det, Windows har helt säkert brister/saker som kan förbättras, peka på nån så kan jag villigt erkänna den/dem

 

/mhe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arto Pääkkönen

MacOS 8 och framåt har stöd för "högerknappsmenyer" ... om man bara har en mus som har ett högerknapp, annars får man hålla i ctrl och klicka, eller så skaffar man ett shareware program så man håller inne musknappen i 1 sekund så dyker "högerknappsmenyn" upp (som petra sa) ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

"Vad ska man med två eller fler knappar till? Jag ser ingen anledning när jag bara behöver hålla ner musknappen en sekund för att få upp en popup-meny med diverse funktioner. Risken att klicka fel minskar ju, och bara det är ju tidsbesparande. ;-)"

 

Det är synnerligen icke-intuitivt och jag skulle då känna hur min *kreativa* ådra skulle sina om jag var tvungen att ta till dylika idiotiska grepp för att få fram en *högerklick-meny* ;)

 

Jösses vad oansvarsfullt av mig att dricka whiskey när jag har jour - tänk om något händer ? ;)

 

Men vänta !!!

 

Kan det vara för att jag till fullo litar på de VMS, NT, W2K systemen jag lagt upp ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, själv tycker jag att 3knappar är minimum.

eftersom väldigt många unix-program kräver det.

 

men.. knasigt att inte Mac har mer än en knapp, då tillomed Atarin och Amigan hade 2.

Atari härmade ju Mac på nästan allting då det gäller GUI:t och dess användargränsnitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Eller så har du insett att det meningslöst att göra någonting om en server skulle få för sig att dyka... ;-)

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 54321,

 

Nu är du på väg att begå samma misstag igen...Skulle en 10-knapps mus vara bättre än en 9-knapps? Ju fler dessto bättre...?

 

Jag kör två+hjul hela dagarna, men tycker inte att jag alls känner mig handikappad framför min en-knapps mus.

 

För den som sysslar med mer än (diktamen och annat) som kan vara att hänföra till ett monotont arbete, är det inte i knapptryckeriet som flaskhalsen sitter.

 

Mr Karbas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, och något mer förvirrande än detta finns inte. Har själv en Kensington tvåknappmus för att kunna köra windows i Virtual PC *ryser*

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Allt som allt menar Julio Ojeda-Zapata att det krävs en del pillande med musen på Apples utvecklingsavdelning innan han kan tänka sig att byta ut sin Microsoft Intellimouse."

 

Lustigt nog är det ju en MS mus innanför det (på apples produktfoton) läckra skalet. Tyvärr får man nog räkna med att den, likt alla möss blir skitig efter en stunds användande, särskilt om användaren sitter och sölar med godis och cola vid datorn.. (som jag då)

 

Däremot hade killen som testade den på Arstechnica en del annat att säga..

 

http://www.arstechnica.com/wankerdesk/3q00/macworld2k/mwny-2.html

 

Som motvikt kan jag också nämna att det står Logitech på undersidan av den IBM mus jag har här på jobbet.. betyder det att IBM är lika dåliga som apple.. Ge mig EN datortillverkare som utvecklar sina egna möss...

 

mvh

ErikG

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

..och hela vänsterhanden/armen och båda benen..

 

hur kan man leva utan en Logitech Formula Force...

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Det är fortfarande oansvarigt.. även om du kan lita på dina egna konfigurationer av systemen, och vågar lita på att ingen av de programmerare som varit inblandade druckit whiskey under produktionen så kan di ju inte lita på att hårddiskarna håller, eller att någon annan hårdvarurelaterad krash sker.. (Förstörde jag din dag nu? :-)

 

mvh

ErikG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

 

Jag är oansvarig av naturen, saknar även empati, självkritik, ödmjukhet och har ett jätte-ego.. ;)

 

Inget förstör någonsin min dag, jag bara filtrerar bort de *dåliga* händelserna och låtsas som om jag inte gjort något fel.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...